Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 17 april 2014 18:00

Vi har myst klart vid stugan och ska nu ladda för påskfirande med släkten. På påskafton firar vi med min släkt hos min syster och på påskdagen firar vi med makens familj hos svärmor.

Den här bilden tog jag när vi promenerade längs havsviken ute vid sommarhuset igår...

Vi hade besök av ett grävarföretag igår också på landet. Vår tomtägarförening har fixat kommunalt vatten till tomtgränserna i fjol och nu är det snart dags att gräva ner rör mm på gården och få in vattnet i huset. Det ska grävas ner en stor tunna också så jag fick flytta rabarber och blommor ur en rabatt. De får stå i ett trädgårdsland tills jag vet hur slutresultatet blir på tomten.

Det blir nog rörigt värre ett tag...

Nu önskar jag dig en GLAD PÅSK!!

#påsk #kommunaltvatten #trädgård #norrtälje #natur #sommarstuga

Av Helga - 16 april 2014 12:01

Sitter på trappen till sommarstugan och blickar ut över ägorna

Viksamt

Vackert

Väder

Ikväll sover vi över för första gången i år.

Av Helga - 14 april 2014 16:06

Kursen avslutades  i fredags eftermiddag med diplomutdelning och fotografering. Det var inte utan att vi kände oss stolta och glada, alla tretton kursdeltagare. Efter ceremonin firade vi tillsammans med ett varsitt glas mousserande vin/ alkoholfritt vin på Clarions hotels skybar på arlanda.

Det har varit väldigt effektiva och intensiva veckor så nu känns det skönt att börja allt det nya med semester, hihi...

På ledigheten ska vi åka till landet några dagar, fira påsk med släkten och så åker dottern och jag till huvudstaden två dagar nästa vecka. Vi ska lyxa till det och bo över på hotell för att få ut så mycket som möjligt av besöket.

Idag har maken och jag tagit på spenderbyxorna och köpt den där dagbädden/ bäddsoffan från IKEA som jag skrev om tidigare. Det gäller att passa på och ta med den till stugan när vi har plats över i bilen.

Idag har jag också fixat påskstämning här hemma...

#kurs #skybar #hotell #påsk #bäddsoffa #IKEA #Clarion #semester #Stockholm

Av Helga - 5 april 2014 16:10

Nu är det bara en vecka kvar av kursen och tre av dagarna i den kommande veckan ska vi ut och flyga för att praktisera allt nytt vi lärt oss. Det ska bli kul och spännande! Sen på fredag när kursen har avslutats går jag på semester. Vi har inte planerat något särskilt men kanske blir det några dagar på landet och kanske blir det en tur till huvudstaden. Däremellan kommer vi att fira påsk med familjen också så klart.

Idag har vi ägnat dagen åt städning, återvinningscentralen och ett besök på IKEA. Vi letar lite grejer till den nya friggeboden på landet och nu skulle vi framförallt titta på en dagbädd från PS-kollektionen som jag gillar.

Ja, vad tror du?

Jag gillar att man kan sova i soffan direkt som den är om det är en gäst eller att man drar ut den och får en bädd till. Dessutom gillar jag att det är två rejäla lådor under som man kan ha som förvaring för sängkläderna.

Ikväll ska maken och jag roa oss på olika håll. Jag ska träffa en kompis och äta middag på restaurang och maken ska på herrmiddag.  Det är så härligt att ha så mycket lediga helger just nu...

Hoppas att du också har en mysig helg!

#vår #ikea #herrmiddag #restaurang #kurs #flyg #praktik

Av Helga - 1 april 2014 21:47

Ännu en vecka i skolbänken och jag blir nästan nojig av att sitta still så mycket. Varje kväll har maken och jag tagit en promenad för att få luft och motion. Jag är ju van vid att röra på mig mycket under en arbetsdag och får många myror i brallan nu...

I helgen var vi ut till stugan på lördagen. Solen flödade, fåglarna toksjöng och äggmackorna smakade gott.

Sen på söndagen firade vi ett syskonbarn som fyllde 25 år och här var vår present;

#kurs #flyg #stugan #hälsa #motion #present #matkorg

Av Helga - 28 mars 2014 18:40

En kursvecka är avverkad och det har varit mycket intensivt hittills. Först var vi tre dagar på internat, på ett hotell, för att få en kickstart. De här kursdagarna pågick från morgon till sent på kvällen. Sen har vi fortsatt kursa på arlanda. Nu är jag ganska slut och ska vila, vila, vila hela helgen. Kursen jag går är en ledarskapskurs och när jag är klar, om två veckor, väntar nya arbetsuppgifter i luften - det ska bli kul!

Dottern är tillbaka i Berlin just nu men har bestämt sig för att flytta hem och plugga här i Uppsala i höst. Hon kommer hem igen om någon vecka. Sonen har fått fast jobb på NCC, där han varit lärling de senaste två åren. Ja, det flyter på för ungdomarna och det känns riktigt bra!

Hoppas du får en mysig helg!!!

#kurs #flyg #flygvärdinna #familj #plugg #berlin #jobb

Av Helga - 21 mars 2014 19:14

De senaste två dagarna har jag flugit med en manlig kollega som också är min vän privat. Han är så snäll så jag har fått skjuts ända hem till dörren båda dagarna. Det känns superlyxigt när man jobbat över 11 timmar per dag. Arbetskompisen är himlans rolig när han annonserar i högtalaren så passagerarna sitter och skrattar. Ibland får han också kramar när resenärerna går av.

Så här kan det låta t ex:

- Om syrgas behövs kommer en lucka ovanför dig att öppnas så att maskerna syns. Dra ned en mask med ett snärtigt ryck och andas som vanligt (schjjjj - han andas in högt och tydligt).

- Flytvästen finns under din stol. Dra västen över huvudet, utan att förstöra frisyren. Lägg bandet runt den eventuella midjan och fäst spännet...

Ja du hör ju att jag haft roligt de här dagarna

Nu häller jag upp ett glas vin och njuter av en ledig men fulltecknad helg. Både lördagen och söndagen är bokade för aktiviteter  (mest med roligheter) och sen på måndag ska jag gå en kurs som pågår i tre veckor. Om jag inte är så aktiv här i bloggen beror det på kurseriet som kommer att ta mycket av min tid och mitt engagemang.

Ja just ja - axeln. Jag har gått hos en sjukgymnast flera gånger och fått hjälp med olika övningar och faktiskt börjar jag känna mig bättre.  Hurra!

Hoppas du har en fin helg!

#flyg #flygvärdinna #humor #vin #kurs #sjukgymnastik

Familj · Flyg · Humor · Hälsa
Av Helga - 16 mars 2014 15:29

Idag blev det en tur till stugan - vi har inte varit där sedan i höstas.

Med tanke på tidigare år finns det alltid en viss oro för nedfallna träd mm, men den här gången såg allt fullt normalt ut. Himlans skönt!

Det var ganska kylslaget så det blev ingen lång stund i trädgården eller inne i huset. Istället körde vi ner till havsviken och åt vår goda lunchmatsäck i bilen. En av de bofasta grannarna körde förbi och såg ganska förvånad ut när vi satt där och vinkade med varsin kaffekopp i handen...

Titta så fint det kan vara en kylslagen vårdag i Roslagen...