Av Helga - 27 mars 2016 12:06

Så har jag flugit klart för den här gången. Igår hade vi en skidcharter till norra Italien och det var väldigt god stämning ombord. Det var många som firade t ex med menyn "sparkling för two" där man får två mousserande och två chips eller nötter för 195 kronor.

Vi i besättningen firade vi också...

Strax efter att jag tog den här nedre bilden vid landning så blev jag hämtad av maken och så fick vi en god påskmiddag hos min syster och svåger.

27/100 #blogg100

#helga #flyg #påsk #godis #alperna

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 26 mars 2016 07:00

Idag är det den sista arbetsdagen för den här gången. Påskafton är det och dagen bjuder på en alpcharter. Det blir landning igen på arlanda strax efter 18 och då kommer maken och hämtar mig på arlanda. Jag har privata kläder i rullväskan och så åker vi direkt till min syster och svåger för att fira påsk tillsammans.

Jobbar man på påskafton tycker jag man är värd lite extra mys. Jag har köpt med mig en massa smågodis som jag ska bjuda de andra i besättningen på. Nu får vi bara hoppas att det inte strular till sig med någon försening som följd. Jag vill tillbaka snabbt för att gå in i "myspys-mode"...

26/100 #blogg100

#helga #påsk #flyg #godis

Av Helga - 25 mars 2016 08:30

Igår var det en stor resdag med många barnfamiljer, ensamåkande barn, husdjur och allt möjligt annat ombord. Jag kunde inte låta bli att skoja lite när vi landat.

- Det är ju väldigt dimmigt här i Skåne, som ni kan se. Jag undrar har vi verkligen landat på Ängelholm/ Helsingborgs flygplats? Eller har vi kanske landat på Blåkulla? Jag vet inte riktigt men hur som helst så vill vi passa på att önska er en riktigt trevlig påskhelg!

Det visade sig senare att när vi landade hade vi haft oturen att krocka med en fågel och kapten såg att fågeln hamnat i höger motor. Först trodde jag att vi skulle bli kvar i Skåne. Det gjorde mig mega-nervös eftersom jag lovat att skjutsa mina föräldrar till tågstationen, för vidare transport till min syster i Mantorp. Efter diverse dividerande med stationspersonalen, tekniska avdelningen och rengöring av motorn kunde vi iallafall komma iväg ganska snart... Tur tur tur... både för oss i besättningen och för våra kära passagerare.

25/100 #blogg100

#helga #flyg #Blåkulla #humor

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 24 mars 2016 09:00

På temat roliga svar från cockpit.

Igår när jag ringde in till cockpit svarade kapten;

- Ja, det är George Clooney och Brad Pit.

Gissa om jag fick bråttom in dit...

24/100 #blogg100

#flyg #helga #humor #cockpit #kändisar

Av Helga - 23 mars 2016 10:00

Efter en ganska lång flygdag igår kom vi till hotellet runt 16.30 Jag bestämde mig för att träna direkt och inte vänta. Då finns ju risken att man ändrar sig. Den här gången använde jag cross-trainern, motionscykeln, roddmaskinen, flera andra maskiner och även löpbandet. För första gången sprang jag på löpbandet. Bara några minuter, men ändå -  det går framåt.

Idag måste jag också nämna terrordåden i Brüssel. Det är så förfärligt och hemskt hur terrorister "leker" med oskyldig människors liv. Min kollega var glad att hennes pojkvän, som också arbetar som styrman hos oss, inte flög till Brüssel som planerat. Alla våra flygningar till Belgien ställdes in efter dådet.

23/100 #blogg100

#helga #flyg #terrordåd #brussel #träna

Av Helga - 22 mars 2016 08:30

När du läser detta har jag redan stigit upp (04.40) och tagit bussen och tåget mot Arlanda. Jag har packat med mig en hel del eftersom jag ska vara borta i tre dagar. Det blir två övernattningar på hotell i en svensk stad. Jag är nöjd eftersom hotellet där vi ska bo har ett riktigt fint gym, som jag planerar att använda.

22/100 #blogg100

#helga #flyg #gym #hälsa #resa

Av Helga - 21 mars 2016 08:30

Gårdagen bjöd på vardagliga saker som att handla mat, dammsuga och träna. Festligt blev det senare när vi åt  middag med sonen. Det är så trevligt att träffa barnen och nu börjar vi längta efter att träffa dottern också. Det blir först i maj som vi reser dit, men i veckan ska hennes pojkvän åka ner till Wien. Ikväll kommer pojkvännen hit och plockar ihop lite kläder till henne och då passar vi på att bjuda honom på middag också.

Mina föräldrar ska resa med tåg till min lillasyster på onsdag och sen vidare tillsammans med den familjen till min äldre syster i Oslo på torsdag. Jag jobbar t o m påskafton men vi ska fira med min äldsta syster och hennes familj på påskaftonskvällen. Nu undrar kanske nya läsare hur många systrar jag har egentligen. Jo, jag har tre systrar. En bor i Mantorp, en i Oslo och en i Uppsala, där även jag bor. Det är ett åldersspann på ca 12 år mellan det yngsta syskonet och det äldsta. Vi har en fin kontakt alla fyra systrar med familjer och jag är så glad att ha många syskon.

21/100 #blogg100

#helga #familj #påsk #resa #oslo #wien

Av Helga - 20 mars 2016 09:00

I fredags när vi var ute och flög hela kvällen hade jag köpt med mig chilinötter och kakor från Hemköp i Östersund. Allt för att pigga upp de andra i besättningen och mig själv också förstås - lite fredagsmys ombord på planet helt enkelt!

Kakorna hette "Smörkubb" och var som större och plattare finska pinnar. Det var tunna, spröda kakor som var jättegoda och de var tillverkade av Nisses hembageri i Åsarna. De där kakorna kommer jag helt klart att köpa fler gånger när jag är i trakterna.

Idag påskpyntar jag. Visserligen ska jag jobba mycket fram t o m påskafton men ändå, lite påskfint vill man ju ha hemma.