Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2013

Av Helga - 15 augusti 2013 08:45


Idag ska jag åka på utflykt till en badsjö utanför Uppsala. Det är kanonväder och sommaren är ju inte över än...

Jag packar en matsäck med bl a mitt hembakta matbröd från igår (se recept nedanför) och så några tidningar och korsord. Just en sån här dag kan man inte klaga...

   




Jag blev så sugen på att baka matbröd igår och gott blev det också...


1 pkt jäst

1/2 liter ljummet vatten

1 msk salt

1 liter vetemjöl (jag tog 8 dl vetemjöl o 2 dl rågmjöl) - ev lite mer

1/2 dl olivolja

1 msk franska torkade örter


Smula jästen och rör ut med lite av det ljumma vattnet. Häll i resten av vattnet och blanda sedan  i övriga ingredienser. Låt jäsa i 15 minuter under duk.


Dela i fyra delar och arbeta degen så lite som möjligt med lite mer mjöl. Forma till långsmala bröd (jag vred mina bröd lite) ca 35 cm och lägg på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Jäs under duk i 15 min.


Grädda i 275 grader i 10 minuter

Av Helga - 14 augusti 2013 09:17


Mina lediga dagar är helt underbart sköna och avkopplande.


Igår var jag på stan en stund och köpte ett par nya uniformsskor, "till-och-från-skor". De allra flesta på jobbet har ett par skor som de går i till och från flygplanet och tills vi kommit upp i luften. De skorna är ofta snygga med en hyfsad klack. Sen när serveringen börjar brukar de allra flesta byta till ett par skönare och fotriktigare skor.


Sen var jag ju tvungen att gå in på Rabalder också. Där hittade jag en lång kofta i brunt som det var 70% rabatt på. Jag fick betala lite drygt 200:- bara.


När jag kom hem var det fortfarande skönt väder så det blev middag tillsammans med maken utomhus. Sonen åt med kompisar på stan och dottern är ju utflugen och ska börja studera i Berlin i oktober. Allt känns väldigt annorlunda nu när ett barn "saknas" men för varje dag som går så vänjer vi oss lite mer. I september sticker dottern iväg från Berlin på två resor men nån gång i okt-nov ska vi absolut hälsa på dem...


Min lektyr just nu...

Av Helga - 13 augusti 2013 10:09


Efter några intensiva flygdagar är jag nu ledig igen...


Det har ju varit lite rörigt i luften på sistone. En dag när vi just skulle starta från Arlanda kom ett riktigt oväder med regn, blixtar och åska. Kapten annonserade i högtalaren till passagerarna att vi skulle avvakta lite innan vi startade och senare sa han att det inte fanns någon anledning till oro eftersom vi skulle gå runt åskvädret.


När vi kommit upp i luften frågade kapten mig om vi i kabinbesättningen varit oroliga vid starten. Jag svarade för att skoja till det;


-Ingen fara - jag och Kerstin höll varann i handen vid start. (ärligt talat är jag aldrig rädd)


Kapten och styrman svarade;


- Det gjorde vi också...


  

Hahaha... det får vi hoppas de inte gjorde för då kan det vara svårt att sköta alla knappar och spakarna som finns i cockpit...


 

Flyg · Humor · Natur
Av Helga - 11 augusti 2013 13:15


Jag jobbar ju i en ganska bullrig miljö och det kan leda till missförstånd ibland...


Igår på min charterflygning var det som vanligt ca hälften av passagerarna som hade beställt mat på resan och hälften ville inte ha mat. När vi kom med drinkvagnen till den delen av flygplanet där resenärerna utan matbeställning satt var det en kille som frågade;


- Vad har ni för mackor?


Jag svarade;


- Dessvärre har vi inga mackor alls men vi har muffins och chips t ex...


- Killen svarade;


- Va!? sa du fish and chips??

 


 

 

 

Hahaha, vad tokigt det kan bli...   

Av Helga - 10 augusti 2013 12:53


Jag har blivit en nattuggla den här arbetsperioden.Igår landade vi 00.30 och inatt kommer jag att landa strax före kl 02...


Här ser du en bild på gårdagens besättning. Kaptenen ser du i mitten på översta raden och jag som blev lite pömsig ses längst till höger i översta raden...

De andra är bara vanliga flyg-ruggugglor   


 


Simma lugnt!

Flyg · Humor
Av Helga - 9 augusti 2013 09:35


Igår tog jag mig hem med buss från Norrtälje till Uppsala. Maken stannar några dagar till vid stugan innan han ska börja jobba igen på måndag, efter ett skönt sommarlov (han är lärare). Regnet öste ner så jag fann skydd i en galleria där jag också hittade en present till min syster som fyllde år igår. Det blev en handkräm från Body shop och en body lotion av Emma S. Sen tog  jag ännu en buss för att komma hem till syrrans hus. Där var det fest och gott fika förstås...


Idag firar min mamma och pappa sin 60-åriga bröllopsdag, diamantbröllop. Vad jag är imponerad av dem och glad att de båda lever och kan fira den här dagen tillsammans. Här hittar du en lista över namn på bröllopsdagar.


Just nu är de bortresta tillsammans så vi får uppvakta dem en annan dag. När de firade guldbröllop hade vi en heldag med festligheter på Gotland men i år vill de fira mer för sig själva.


       


Ikväll flyger jag folk till och från medelhavet. Nu vill många hemåt eftersom skolan snart börjar igen. Jag gillar den här tiden på året då våra resenärer är lediga och glada.  Snart kommer samma kunder men nu i tjänst, kostym och med en stressad blick. Många önkar kanske att man kunde leva mer som under semestern året runt.

Av Helga - 8 augusti 2013 07:41

Inte helt fel efter några dagar i röret.

Nu börjar även sonen och maken jobba nästa vecka så då återgår vi till vardagen och bloggen tar lite mer fart igen.

Av Helga - 4 augusti 2013 22:20


Jag börjar nu bli utcheckad på alla nya kommunikationsverktyg som man behöver när man ska hålla kontakten med sitt "barn" som bor i Tyskland...


Jag har skaffat "WhatsApp" och "Skype" på mobilen och kan sms:a och ringa enkelt och gratis. Idag hade vi vårt  första skype-samtal där jag och sonen satt framför min laptop och pratade med dottern. Underbart! Tack Niklas Zennström som en gång startade skype...


Sonen har ju nyligen kommit hem från sin tågluffning . Han och hans kompis började med att flyga ner till Barcelona och sen åkte de till Marseilles, San Remo, Pisa, Florens, Venedig och Pula innan flyget gick hem igen (från Pula). Skönt att allt gått bra på resan och att de haft så kul.


Imorgon börjar en ny arbetsperiod. Jag har packat väskan, duschat och lackat naglarna så nu är jag redo.


"Up, up in the air"...


   


Här är en bild från Norrtälje å. Vår sommarstuga ligger ca 2 mil från Norrtälje...

 

 

Familj · Flyg · Resor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards