Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2007

Av Helga - 22 oktober 2007 13:21

När jag var barn bodde vi i Asien och en gång när jag var ungefär 5 år fick jag plötsligt ordentligt ont i magen. Det visade sig vara blindtarmsinflammation och tarmsnutten fick opereras bort. Jag låg på sjukhus ett bra tag och min mamma fick inte sova med mig i den stora salen... Varje dag fick mamma däremot komma och ta med sig en ny pyjamas för jag tyckte medicinerna jag fick var så äckliga så jag spottade ut dem - rakt ut!


En dag kom grannfamiljens pappa och hälsade på mig på sjuksalen och jag fick en fin brun och mjuk nallebjörn. Den döpte jag efter givaren, den fick heta Kelly. Än idag har jag nallen kvar och den kommer jag aldrig att göra mig av med...


När jag var i 20-årsåldern reste jag runt i USA med en kompis och då hälsade vi på den här grannfamiljen som nu återvänt till sitt hemland. Det var så kul att träffa dem och "real-life-Kelly" tyckte att det var kul att höra vilket intryck han gjort på mig med nallebjörnen.


Faktum är att Kelly nog var en av de få leksaker som jag fick ta med tillbaka till Sverige när vi skulle fytta hem. Mina föräldrar insåg nog att det inte var lönt att försöka övertala mig att lämna Kelly kvar bland kineser, malajer och indonesier ;)

Av Helga - 22 oktober 2007 10:10

Här på bloggagratis har det varit riktigt segt, trögt, saktfärdigt, långsamt och osnabbt i några dagar och det har inte blivit mycket skrivet eller kommenterat från min sida.


Jag kom hem från jobbet försenad igår (har ni hört den förut) och t o m så sent så att vi kom in på mitt lediga dygn... kröp till sängs och somnade som ett barn efter 12 1/2 timmes tjänstgöring.


Idag har jag börjat med att tvätta matchställ, dammsuga och ringa runt för att dela ut de underklädesprodukter som ungdomarna sålt för sina lag. Det har blivit en bra slant i dotterns lag, men sonens lagförtjänst känner jag inte till ännu.


Igår hade min lillasyster , som inte är så liten längre, ringt på telefonsvararen och de ska komma upp till höstlovet. Det ska bli jättekul att träffas igen. Vi har inte setts sedan i somras.


Idag tänker jag särskilt på min mamma som opereras och byter ut sin knäled.


Nej, nu blir det en fika hörni...

Av Helga - 21 oktober 2007 17:27

När jag gick i gymnasiet jobbade jag extra i en närbutik och satt oftast i kassan där. Många tack och varsågod blev det varje dag. En gång när jag var, mer än normalt, förvirrad råkade jag säga varsetack... ;)


På mitt jobb som flygvärdinna blir det många hej och hej då varje dag och ibland råkar man ju säga fel och säga hej då när folk kliver ombord på flygplanet...


Så tokigt det kan bli...


I närbutiken hade vi finchoklad och kokosbollar som specialitet. Kokosbollarna, med vitt skum i, stod i en ask uppe på kassaapparaten och spred en god doft i hela butiken. Så småningom fick jag nog av den där kokosdoften och än idag kan jag för mitt liv inte äta sådana där kokosbollar.




Av Helga - 21 oktober 2007 10:12

Det blev en härlig och rolig dag igår. Först åkte jag med dottern till storstan på match och det blir ju alltid extra kul vid vinst!


Direkt därifrån åkte vi hem till bjudningen hos våra vänner. De hade bjudit makens herrmiddagsgäng med familjer. Där bjöds vi en underbar buffé med lax, kyckling, stor sallad, kanarisk potatis, mojo rojo-sås, nudelsallad, auberginerullar med färskost, bröd, kex, ostar och vindruvor och gott vin förstås. Till efterrätt fick vi två olika tårtor med kaffe och likör... Smarrigt värre!!


Vi blev kvar till tolvslaget sedan skulle alla hemåt eftersom flera skulle jobba idag. Så även jag...


Nu har maken och sonen stuckit till en annan halvstor stad för att spela match i breddserien och dottern ska spela ännu en match fast på hemmaplan denna gång. Jag kommer hem framåt läggdags och ska sedan vara ledig två dagar...


 Helsingborg...

Av Helga - 20 oktober 2007 10:01

Idag ska jag åka med dottern till storstan där hon ska spela match och maken och sonen har träning med breddlaget här ute där vi bor.


Ikväll ska vi på middag hemma hos en av herrarna i makens herrmiddagsgäng. Vi tjejer är medbjudna den här gången  och alla ungdomar som vill får också komma med, det ska bli jättetrevligt! Jag och dottern kommer direkt från matchen så det blir inte så mycket mer bloggande idag...


I mitt yrke är det väldigt vanligt att man bränner sig, antingen på varmvattenskranarna vi har, med mycket hett vatten, eller på ugnarna som vi ska värma passagerarmaten i. Härom dagen brände jag mig rejält på ena handen. En kollega rusade efter burnfree gel, som vi alltid har ombord, och det hjälpte tack och lov mycket bra. Jag tror jag ska köpa hem lite gel ifall vi skulle råka bränna oss här hemma.



Ha nu en härlig lördag !!

Av Helga - 19 oktober 2007 18:52

Middagen är avklarad och maken har åkt för att hämta hem dottern från hennes extraträning, med 92-tjejerna, inför ungdoms-SM.


Detta blev det till middag:


Jag gjorde en köttfärslimpa med rosmarin, paprikapulver och persilja i och lade den i en ugnsfast form. Runt den lade jag rotfrukter enligt receptet nedan och lät det stå i varmluftsugnen i 40 minuter. Till det hade vi svampsås (se förra inlägget), sallad och tsatsiki. Mmmm gott!!


Recept på Rotfruktslåda, 2-3 personer (Om du gör grönsakerna separat)


Skala och klyfta 2 potatisar, 2 lökar, 2 palsternackor, 2 morötter och 2 av annan valfri rotfrukt.


Lägg i en ugnsfast form som smorts med olivolja. Krydda med salt, peppar och rosmarin. Ringla över lite flytande honung för extra sötma.


Ställ in i ugnen på 225 grader i ungefär 20 minuter. Servera till kötträtt och /eller en god sallad.


Jag kom att tänka på att min baby (bloggen) fyller 6 månader idag och det ska firas med buller och bång och tårta.


Varsågod att smaka en bit och välkommen tillbaka till min blogg snart!!

 Hipp Hipp Hurra !!


Av Helga - 19 oktober 2007 13:30


Det blev en skogspromenad och se vad som stack upp bland löv och barr;


En liten rackarns trattis och det blev fler...



Kanske inte så många som jag önskat hitta, men en god sås till middagen ikväll blir det...

Av Helga - 19 oktober 2007 11:22


Nu har dottern varit i farten och ritat en ny fin bild igen... denna gång med kolpenna...



 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards