Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 18 maj 2014 10:11

Nu är det rast och vila några dagar.

Då blev det en tur till stugan med hela familjen. Ungdomarna hjälpte till med att lägga i båten igår sen bjöd jag på grillat innan de båda vände hemåt igen med buss. Sonen skulle på fest i Stockholm och dottern skulle på fest i Uppsala. Det är mycket bra bussförbindelser från Norrtälje och det har varit en fördel med att ha sommarstuga just här.

Nu har jag laddat batterierna med en långfrukost med utsikt över ängen. Borde rycka upp mig nu och börja rensa rabatterna. Okej - sagt och gjort!

Bye bye...

En bild från Norrtälje...

Av Helga - 3 maj 2014 12:32

Jodå, vi for ut till landet igår förmiddag och här är kyligt men fint och soligt.

Vi har länge tänkt köpa oss en egen båtkärra och det gjorde vi igår, inne i Norrtälje. Vi får bara köra 30 km i timmen med kärran så på väg ut åt Kapellskärshållet, på en väl trafikerad bilväg, kände vi oss som Skalman och Ior ungefär - låångsamma. Det kändes riktigt bra när vi äntligen fick svänga av stora vägen och åka på små grusvägar istället.

Till middag hade jag lagat en rejäl gryta med chili con carne hemma, bara att värma på. Det är riktigt gott att äta chili en kylslagen kväll i stugan. Till det blev det ett kraftigt rött vin... Mmmm...

Bild tagen utifrån med avspegling i förnsterglaset...

Jag börjar jobba igen imorgon så vi tar oss hem igen i eftermiddag. Inte med någon båtkärra på släp som saktar ner oss som tur är.

Hej då från Skalman och Ior!!!

#båt #skalman  #Ior #mat #sommarstuga #vin #inredning

Av Helga - 23 april 2014 08:30

Nu är vi hemma igen efter två härliga vårdagar i storstaden. Igår blev det lite shopping och mer häng i Kungsträdgården.

Jag gillar saluhallar så självklart var vi nere i hötorgshallen också.

Innan tåget skulle ta oss hem igen gick vi till en tapasrestaurang som vi fått tips om. Mondo på Odengatan nära Odenplan. Oj vad gott det smakade.

#stockholm  #körbärsblom #turister #tapas #mondo #shopping

Av Helga - 17 april 2014 18:00

Vi har myst klart vid stugan och ska nu ladda för påskfirande med släkten. På påskafton firar vi med min släkt hos min syster och på påskdagen firar vi med makens familj hos svärmor.

Den här bilden tog jag när vi promenerade längs havsviken ute vid sommarhuset igår...

Vi hade besök av ett grävarföretag igår också på landet. Vår tomtägarförening har fixat kommunalt vatten till tomtgränserna i fjol och nu är det snart dags att gräva ner rör mm på gården och få in vattnet i huset. Det ska grävas ner en stor tunna också så jag fick flytta rabarber och blommor ur en rabatt. De får stå i ett trädgårdsland tills jag vet hur slutresultatet blir på tomten.

Det blir nog rörigt värre ett tag...

Nu önskar jag dig en GLAD PÅSK!!

#påsk #kommunaltvatten #trädgård #norrtälje #natur #sommarstuga

Av Helga - 16 april 2014 12:01

Sitter på trappen till sommarstugan och blickar ut över ägorna

Viksamt

Vackert

Väder

Ikväll sover vi över för första gången i år.

Av Helga - 1 april 2014 21:47

Ännu en vecka i skolbänken och jag blir nästan nojig av att sitta still så mycket. Varje kväll har maken och jag tagit en promenad för att få luft och motion. Jag är ju van vid att röra på mig mycket under en arbetsdag och får många myror i brallan nu...

I helgen var vi ut till stugan på lördagen. Solen flödade, fåglarna toksjöng och äggmackorna smakade gott.

Sen på söndagen firade vi ett syskonbarn som fyllde 25 år och här var vår present;

#kurs #flyg #stugan #hälsa #motion #present #matkorg

Av Helga - 16 mars 2014 15:29

Idag blev det en tur till stugan - vi har inte varit där sedan i höstas.

Med tanke på tidigare år finns det alltid en viss oro för nedfallna träd mm, men den här gången såg allt fullt normalt ut. Himlans skönt!

Det var ganska kylslaget så det blev ingen lång stund i trädgården eller inne i huset. Istället körde vi ner till havsviken och åt vår goda lunchmatsäck i bilen. En av de bofasta grannarna körde förbi och såg ganska förvånad ut när vi satt där och vinkade med varsin kaffekopp i handen...

Titta så fint det kan vara en kylslagen vårdag i Roslagen...

#vårdag #vår #roslagen #fika #sommarstuga #matsäck

Av Helga - 9 mars 2014 15:50

Jag steg upp kl 03.25 och stack hemifrån redan innan dottern kommit hem från krogen. Som belöning för min tidiga start slutade jag också tidigt idag. En liten tupplur i soffan och sen var jag på G igen.

Senare gick maken och jag en riktig långpromenad i vårvädret. Man kan inte bli annat än glad när man ser snödroppar, krokus, vintergäck, solen som skiner och när man hör fåglarna kvittra.

Fika gjorde vi utomhus för första gången i år...

Detta är min absoluta favorittid på året...