Alla inlägg under augusti 2007

Av Helga - 16 augusti 2007 22:49

Nu lägger sig stillheten i huset... ungdomarna måste lägga sig tidigare ikväll eftersom de ska upp tidigt imorgon för att åka iväg på lägret. Annars har ju läggtiderna varit lite upp och ner så här på sommarlovet. Alla grejer är packade och förberedda för morgondagen. Maken, som ändå ska till sitt jobb, skjutsar ner ungdomarna till uppsamlingsplatsen. Det är skönt, så får jag en lugn start på dagen.

Själv börjar jag jobba vid lunchtid imorgon och då bär det av 2 timmar österut och sedan norrut i Sverige där jag ska sova.

Sov så gott!

Av Helga - 16 augusti 2007 18:53

Puh, pust och stön säger mina trötta fötter efter en låång dag på jobbet. Jag gick upp kl. 05.00 och kom hem igen kl. 18.00 Dagen började med att mitt tåg var inställt... typiskt!! Jag hade dock tur och hann rusa till en buss, så jag blev bara ca 5 minuter sen... vilken start på dagen!

På flyget idag hade vi ca 185 passagerare (dvs fullsatt) båda vägarna och det var 30 barn dit och 43 barn hem. Full fart alltså!

Ett par hade fyllt 60 år båda två och bjöd sina barn och barnbarn på resan, det var hela 22 stycken i sällskapet. Oj, vad dyrt det måste vara!

Nu ska vi sätta igång med "hemarbetet". Sonen kommer hem igen ikväll med sin kompis och då ska vi packa. Både Sonen, dottern och kompisen ska på ett uppstartsläger med sin idrottsklubb över helgen. Så här ska packas sovsäckar, luftmadrasser, idrottskläder, vattenflaskor, bollar, skor, mm.....

Här kommer en bild från den Grekiska flygplatsen - detta var i stort sett allt jag hann se. Det var ca 35 grader varmt när vi var där och vände:

Av Helga - 15 augusti 2007 16:24

Jag som trodde på bad i förmiddags. INTE !! Det hann bli blåsigt och mulet innan vi var klara. Så, en tur ut i trädgården för att rensa ogräs blev det först och sedan tog vi en tur till IKEA och COOP. Förutom mat och sånt köpte vi detta:

En bricka, två paket batterier, två paket roliga plåster, två presentpappersrullar och en stekpanna från IKEA. Dessutom tre kryssantemum till köksfönstret från COOP.

På COOP hade de fin färsk lax till ett bra kilopris, så det blir det till middag tillsammans med potatishalvor och lättcréme fraiche franska örter.

Imorgon ska jag börja jobba igen och den här gången är det fem dagars arbete som väntar. Imorgon har jag en charterflygning till en Grekisk ö.

Av Helga - 15 augusti 2007 10:50

Nu börjar jag ledsna på att vänta på dotra.

Hon måste bara äta frukost, se lite på TV, jogga och duscha först. Sedan kan vi åka till en badplats.... Jag vill ut, helst nyss! Jag får gå ut i trädgården så länge.

Så här ser det ut på vårt trädgårdsbord:

Av Helga - 15 augusti 2007 08:00

Nu har jag min mysiga morgonstund igen. Den sista dagen på ledigheten och maken har cyklat till jobbet, sonen är fortfarande hos sin kompis och dottern sover...

Som jag skrev om igår så tog jag några kort på min kvällspromenad. Det första är en gammal grind som jag tyckte var vacker:

Det andra fotot kallar jag Love, du förstår nog varför.

Här är en bild av några små katareller som jag hittade. Inte i närheten av Kickis skörd, men ändå:

Av Helga - 14 augusti 2007 22:44

Jag har varit duktig, iallafall i perioder, den här sommaren.

-Med vad? Undrar du säkert.

Jo, jag har promenerat mycket och jag har använt stegräknare för att hålla mig motiverad (jag har ju ingen hund). Ikväll blev det en liten promenad innan "Morden i Midsumer". Mitt mål har varit att gå minst 10.000 steg per dag och idag blev det nästan 12.000

Jag tog några bilder också på kvällspromenaden och de kommer jag att lägga ut imorgon.

Av Helga - 14 augusti 2007 18:11

Nu är maken snart klar uppe på garagetaket och då är det dags för middag...

Idag blir det köttbullar, kabanoss, färsk kokt lök och färskpotatis. Både löken och potatisen har vi odlat  själva och då smakar det naturligtvis extra gott! Till detta blir det en gräddfilssås med vitlök, dill och kryddor.

Här en bild på min krasse som jag också fick lämna på landet tills nästa gång när vi har mer plats i bilen.

Av Helga - 14 augusti 2007 16:14

Min dotter ska börja i en ny skola i höst och hon ska gå i en idrottsklass inne i "stan". Idag bestämde vi oss att provåka bussarna som hon ska ta för att komma rätt. Det är flera kompisar här utifrån som också ska gå på samma skola, så hon kommer att få sällskap på bussen. Efter provfärden gick jag till ett ställe som jag bara gillar när jag går därifrån, nämligen till tandhygienisten.

När jag var på tandhygienistbesöket gick dottern och hennes kompis runt i affärer och letade bl a en ny skolväska. Sedan var det dags för en bit mat för tjejerna, medans jag fick vänta tills nu när vi kom hem eftersom man inte får äta på två timmar efter besöket. Desto godare var det med två smörgåsar och en kopp kaffe när jag väl kommit hem. Jag satt i skuggan av äppelträdet och njöt. Vi har dock en rätt så speciell doft i trädgården just nu. Maken håller på att bättra på pappen på vårt garagetak och det är en massa som ska läggas på, därav doften...