Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2007

Av Helga - 18 juni 2007 13:49

En bok som jag läste för några år sedan med stor behållning var "La Cucina"  (Köket) av Lily Prior.


Det är en fängslande roman om en blyg bibliotekarie med brustet hjärta vars passion för matlagning leder till en oväntad kärleksaffär. Boken har ett underbart "flytande" språk. Här och där vävs det in lite italienska ord, vilket jag tycker är kul som studerat lite italienska. Dock behöver man absolut inte kunna det italienska språket för att läsa boken.


"La Cucina" är en roman om passion och livslust men också en mustig skildring av folklivet på Sicilien i gamla dagar.

Av Helga - 18 juni 2007 11:06

Jag blev så sugen att spåna på mat från 80-talet efter mitt inlägg igår och här kommer lite olika matförslag till en 80-talsfest:


  • Räckcocktail
  • Toast skagen
  • Paella
  • Flygande Jakob
  • Fyllda paprikor
  • Inbakad oxfilé
  • Rostbiff med potatissallad
  • Mimosasallad
  • Köttfärspaj
  • Fondue
  • Makaronipudding
  • Kyckling i lergryta

Till efterrätt blir det:


  • Chokladfondue
  • Marängsviss
  • Chokladpudding med grädde

Glöm för guds skull inte att permanenta håret och ta på dig blusen med axelvaddar innan festen kan börja. Kommer du på något mer förslag så skriv gärna en kommentar!

Av Helga - 18 juni 2007 09:21

Vi fick ett SMS sent igår kväll från sonen. Vad skönt!! Han skriver att allt är bra på lägret och att resan dit gick bra! Nu kan hönsmamman koppla av ett tag!


Jag har redan varit iväg på morgonen till en maskinservicefirma och lämnat in vår trasiga grästrimmer. Där stod gräsklippare på rad så det lär dröja innan trimmern blir fixad.


Nu ska jag ta och äta lite frukost, förhoppningsvis med dottern när hon väl vaknar. Dottern ska ta med sin kompis till landet imorgon. Hon är van att ha storebror med, så det är nog bra att ha en kompis att vara med där ute. Allt blir så mycket roligare då...


Senare idag ska jag baka en tårtbotten till midsommar och börja tänka lite på packningen inför morgondagen.

Av Helga - 17 juni 2007 21:41

Idag kände jag mig så hängig igen - örontjockan vill inte släppa. Jag fick lov att åka till husläkarakuten. Nu ska jag testa en nässpray med kortison och så blev jag sjukskriven en vecka till. Känner mig så klart lite låg. Nu vill jag bli frisk!!!


Middagen idag gav en "flash-bask" till 80-talet; Flygande Jakob. Man kanske skulle ha en 80-talsmiddag/fest... Vad skulle man servera då?? Måste fundera på det.


Sov gott nu alla bloggare!!

Av Helga - 17 juni 2007 13:37

Resultat av min nyligen avslutade omröstning:


Är du morgon- eller kvällsmänniska?


Morgonmänniska 23,5 %

Kvällsmänniska 50 %

Ingetdera 26,5 %


34 personer röstade, tack för det!


Gå nu gärna in och rösta på min nya omröstning om att "låna" från andras bloggar.

Av Helga - 17 juni 2007 10:54

Värdparet igår hade de mest fantastiskt gulliga kattungar i sitt garage. Jag tror att alla människor blir förälskade när de ser kattungar eller hundvalpar. Det finns nog inget sötare!!??


Nu närmar jag mig 2000 unika besökare på min blogg som jag startade i slutet av april. Tack alla ni som tittar in hos mig!!

Av Helga - 17 juni 2007 10:31

Det var en härlig kväll i glada vänners lag igår. Idag är vi lite trötta, men det hör ju till. Regnet öser ner på takfönstret ovanför mitt huvud, så alla de utesysslor vi hade (olja in trädgårdsmöbler, göra rent trädäck och klippa häcken) får vänta lite.


För den som är intresserad av matlagning kan jag berätta vad vi bjöds igår;


Förrätt; Västerbottenpaj, parmaskinka, sparris , ruccola och balsamvinäger.

Varmrätt; Hel grillad marinerad fläskfilé, färskpotatis och en krämig sallad med bönor, cocktailtomater, ädelost, solrosfrön mm

Efterrätt; jordgubbstårta


Allt var sååå gott. Tack N och B för en trevlig kväll!!


Vi hade turen med oss med tanke på vädret. Prognosen sa regn till kvällen, men regnet kom först idag. Vi satt ute insvepta i varma filtar ända tills det var dags för efterrätten. Ungdomarna for omkring mellan filmer och spel, moppar och kompisar. Så alla gäster från vuxna till yngre var mycket nöjda med kvällen.


Sonen har inte hörts av alls." No news is good news", I suppose.

Av Helga - 16 juni 2007 14:50

Intervjuaren; Vad tycker du om se på TV?


Helga; -Jo, tackar som frågar. Jag tycker om följande;


  • Lost
  • Nyheterna (SVT helst)
  • Time-out
  • Trädgårdsprogram
  • En bra engelsk deckare
  • Parlamentet
  • Inredningsprogram


TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards