Inlägg publicerade under kategorin Humor

Av Helga - 15 september 2014 08:37

I lördags hade jag ännu en lång flygdag med full fart hela tiden (bl a ett rejält sjukdomsfall). När jag slutligen kom hem och skulle ha filmtajm med maken satt jag och sov i soffan, trots att det var en film som jag gillar. Så trevlig kan jag vara efter fem intensiva arbetsdagar...

Igår var vi samlade hela familjen för att göra vår plikt för landet. Först åt vi en god chevrepaj till lunch och sen gick vi till vallokalen. I år var båda våra barn förstagångsväljare till riksdag, kommun och landsting.

Jag är absolut ingen politisk bloggare men idag måste jag erkänna att det känns rejält surt... att SD fått så många röster. Jag tycker det är skrämmande!!! Frågan är om SD ens kan hitta 47 riksdagsledamöter som kan läsa och skriva ;)

Här kan du läsa en blogg som en av ungdomarnas vänner skriver om SD, 99 SD-problem

Idag ska jag åka till Stockholm för att gå på ett möte. Jag sticker lite tidigare så hinner jag strosa runt lite också...

Blomman vi fick av svärmor ger sig inte i första taget...

#sverigedemokraterna #SD #valet #chevrepaj #förstagångsväljare #helga #trädgård

Av Helga - 1 september 2014 12:19

Imorse när vi skulle servera frukost på en inrikesflygning fick vi väldigt roligt...

Vi serverar bröd i en brödkorg till frukostlådorna som delas ut till våra resenärer i affärsklassen. Bröden brukar alltid vara rektangulära och lika stora. Den här gången var det en av brödpåsarna som innehöll bröd i alla former du kan tänka dig. En bit var stoor, några satt ihop, några var klämda och så hade vi då en yttepyttesmal liten brun brödbit som i sin form såg ut om något som hunden gjort på yttertrappan (dvs som en ....korv). Jag la ut den där lustiga "korven" uppepå vår matvagn där i mittgången och min kollega fick spel.

Ett fasligt fnissande blev det både från oss två och från våra passagerare...

Det är tur att man är lättroad även fast det är fasligt tidigt på morgonen.

#flyg #helga #humor #resa #bröd

Av Helga - 27 augusti 2014 14:30

Vi har många egna ord och uttryck inom flyget precis som säkert de allra flesta arbetsplatser. Ofta bildas ord på engelska eller så blir det lite swenglish.

Det senaste ordet som blivit väldigt vanligt på instagram nu är "crewfie" - dvs en "selfie" men med en crew-medlem på bilden. Mest är det de yngre på bolaget som håller på och lägger upp sina egenbilder men vem vet kanske Helga också skulle göra sig bra på bild ;)

Igår var jag ute och gick kring Storsjön i Östersund och fick syn på en supersmart husbåt...

Man får inte va dum...

#helga #selfie #crewfie #husbåt #husvagn #sommar #östersund #storsjön

Av Helga - 26 augusti 2014 10:31

Vid avstigning, efter att vi hade landat på en svensk flygplats igår, var det en man som sa;

- Den här kaptenen landar alltid så bra! Hälsa honom det...

Jag hade inte hjärta att säga att det var styrman som hade landat flygplanet.

Faktum är att våra piloter turas om att "flyga" flygplanet och då ingår både start och landning i uppgiften.

Nu har jag sovmorgon på ytterligare ett hotell. Detta är den andra natten borta och just det här hotellet gillar jag lite extra. Se bara vad mysigt det ser ut;

#flyg #helga #hotell #humor #inredning #kapten

Av Helga - 24 augusti 2014 23:12

Dottern ska ju börja plugga i höst och just nu pågår insparksperioden. Det är lekar och fest för att studenterna ska lära känna varandra. Temat för deras utklädning är mammor, så dottern har varit utklädd till afrikansk mamma och latte-mamma.

Imorse, innan jag for iväg till arlanda, förslog maken;

- Nu kan du vara plast-mamma... ta bara en  svart sopsäck över axlarna så är förklädnaden klar

#humor #helga #plastmamma #inspark #student #mamma

Av Helga - 20 augusti 2014 11:11

Igår flög vi en rikigt lång charterflygning och arbetstiden blev runt 13 timmar. För att bidra till en positiv stämning köpte jag med mig en kanellängd men det visade sig att en flygvärd var ett snäpp "värre".

Han hade med sig en sockerkakssmet (fyriskaka) som han hällde upp i en silikonform och så gräddade han färsk rabarber- och äppelkaka till oss alla i besättningen. Till det fick vi grädde för det hade han också med sig - vilken kille!

Jag tror jag ska lägga beslag på den här flygvärden. Han ska bli bara MIN!

Här mitt bland alla vagnar och skåp satte han igång...

Kanel och socker uppepå sockerkakssmeten...

Färdiggräddat i vår varmluftsugn...

Mums...

#baka #sockerkaka #flyg #helga #vispgrädde

Av Helga - 11 augusti 2014 09:49

Jag skulle flyga en charterflight i helgen som gick och under boarding var det en fripassagerare som tog sig in i flygplanet - en geting. Vi gjorde vad vi kunde för att få ut den igen innan avfärd och dörrstängning men nej, getingen ville verkligen flyga till Mallorca.

När vi skulle taxa ut till startbanan annonserade jag i högtalaren...

- Vi har fått med oss en passagerare som inte betalat biljetten............ en geting. Den av er som dödar getingen ska få ett pris. Det blir något extra gott till kaffet.

Det tog inte många minuter innan damen på 1A hade blivit vinnare i tävlingen.

En chokladboll fick hon...

#geting #flyg #helga #flygvärdinna #helga #humor #charter

Av Helga - 2 augusti 2014 08:45

Igår var jag på stan och stämde träff med sonen. Vi gick till Güntherska hovkonditoriet och åt varsin chevretoast...

Den var verkligen så god som den ser ut!

Sen kan man ju undra om jag väldigt gärna skulle vilja ha herrbesök på natten när jag sover ensam hemma i villan nu i sommar. Igår morse hittade jag inte husnyckeln. Var tror du den satt?

- Jo, i låset på utsidan av dörren. Himlans smart!