Inlägg publicerade under kategorin Humor

Av Helga - 7 april 2015 14:15

Vi räknar ned nu...

Om 16 timmar är sonen åter på svensk mark och jag och dottern ska möta honom på arlanda. Eftersom han surfat och yogat de senaste veckorna på Bali funderar vi på att välkomna honom hem med en bandreroll med texten "VÄLKOMMEN HEM YOGA BOY"...

Hur som helst fattar jag knappt att det redan gått ett halvår. Vi har längtat efter och tänkt mycket på sonen och vips så är det dags att träffas igen. Skype, WhatsApp och Facebook har verkligen underlättat för oss.

Den här bilden var den sista sonen tog innan han lämnade sitt hotell för att resa till flygplatsen på Bali. Nu reser han hem via Doha till Arlanda med Quatar...

#resa #helga #flyg #bali #asien #långresa #arlanda

Av Helga - 29 mars 2015 01:58

Tio minuter kvar tills en timme försvinner - och jag är vaken. Det är svårt att sova nu när jag inte riktigt vet vart timmen tar vägen...

Hur som helst. Rullväskan är packad, jag ska snart dra på den blå, smörgåsen är uppäten och det blir fyra dagar "on the road".

#helga #flyg #tidsomställning

Flyg · Humor
Av Helga - 20 mars 2015 19:26

Ibland har man tur...

Idag var jag ute och flög precis när det blev solförmörkelse. Piloterna lånade ut sina "solskärmar" som normalt sitter i fönstren inne i cockpit. Vi skickade runt dessa skärmar så att alla som ville kunde kika på solen utan att skada sina ögon. Det var passagerarna som satt på högersidan som hade bästa utsikten men eftersom vi inte hade helt fullsatt så kunde även andra få kika ut från lediga fönsterplatser. På skoj var det några resenärer som satt på planets vänstra sida som sa;

- Kan ni inte vända om så att vi också kan se solförmörkelsen...

#flyg #solförmörkelse #helga #humor

Flyg · Humor · Natur · Nyheter
Av Helga - 19 mars 2015 08:45

Vi har börjat titta lite på lägenheter inne i stan. Än så länge har vi inte varit på någon visning men håller koll via lokaltidningen och hemnet m fl. Detta med en ev flytt är verkligen en process.

Nyligen hittade jag den idealiska lägenheten (trodde jag och det tror jag ofta) och ville dra med maken på en visning. När han kom hem sa han;

- Jag växte upp i det där huset. Det är ingen idé - vi kommer inte att gilla lägenheten. Den är på nedre botten med två små balkonger ut mot den trafikerade gatan.

Jag svarade;

- Ja men det är ju perfekt. Då kan vi ju sitta på varsin liten balkong och ropa till varandra när vi fikar...

Av Helga - 14 mars 2015 22:06

Igår natt sov jag hemma men nu är jag tillbaka i grannlandet Norge igen...

Idag har vi flugit fem legar inrikes (5 enkelturer) och den sista skulle gå från Trondheim 19.40 Allt var klart med boardingen redan en kvart före avgångstid och vi kunde starta mot Gardemoen tidigare än tidtabell. Efter landning i Oslo stack vi snabbt till vårt hotell. Som tur var finns SVT1 på hotellet så jag hann se mer än halva melodifestivalen. Grattis Måns!!! Det ska bli kul att se hur det kommer att gå i Eurovison.

Imorgon flyger vi till de Brittiska öarna och sen till en annan norsk stad för att sova. Sen på måndag runt lunch kommer jag hem igen. Längtar lite nu...

På mitt hotellrum just nu...

Jag och min besättning hade matstopp (tillfälle att gå av flygplanet och äta) ikväll på flygplatsen i Trondheim. Perfekt tänkte vi och gick till en Engelsk bar, typ O´learys, för att få i oss lite varm mat. Just när tarmen började skrika av hunger fick vi veta att köket var stängt och ingen annan restaurang eller café var öppet heller.

Lysande planering va!?

Det slutade med att vi fick ringa trafikkontoret och be cateringbilen komma ut med mat till oss. Dessa matlådor kunde vi sedan värma ombord på flygplanet innan avgång. Annars är det mycket mackor och pizzor som erbjuds på flygplatserna i Norge. Vi svenskar vill ju gärna ha riktig mat iallafall någon gång per dag. Imorgon ska jag gå ner till frukost här på hotellet och äta en stadig omgång med ägg och bacon mm så står jag mig länge.

Ja, med dessa tankar kring mat säger jag nu godnatt! Sov sött och dröm om "Mums" Zelmerlöv om du vill...

Jag kommer att drömma om mat

#flyg #helga #mello #musik #hotell #norge #mat

Flyg · Humor · Musik · TV
Av Helga - 12 mars 2015 09:21

Innan jag drar västerut vill jag bjuda på lite vardagssnurr från i morse...

Jag hade duschat, ätit frukost och skulle till att sminka mig när jag upptäcker att jag tagit på mig två olika örhängen     Ett vitt och ett grått pärlörhänge. Jag är glad att jag inte hann åka till jobbet så.

*************************************

Min kollega Anna Barkman Messeter åkte ur Sveriges Mästerkock igår men hon har redan ett nytt jobb på gång i matbranschen.  Alla vi flygande kollegr har hejat och önskar nu Anna lycka till framöver! Om du klickar på länken kommer du till Annas hemsida och blogg.

Senast när jag var ute och flög var det en kapten som annonserade på både engelska, svenska och finska. Vi hade bara en finsk passagerare ombord och han såg väldigt förvånad ut. Sen när vi skulle servera sa han på stapplig svenska;

- Om kaptenen pratar finska ska jag försöka beställa kaffe på svenska...

Det gjorde han bra och detta skapade ett alldeles speciellt möte

#helga #flyg #sverigesmästerkock #humor #snurr #språk

Av Helga - 5 mars 2015 18:59

Jag är ute och flyger mycket den här veckan. Första arbetsdagen var igår och då hade jag ett planerat schema men idag och kommande dagar har jag jour.

Hela dagen idag har det varit problem med tågtrafiken till och från Arlanda. När jag steg på tåget i Uppsala tidigt på morgonen fick jag veta att tåget inte skulle stanna på Arlanda utan i Märsta. Då var det bara att kliva av eftersom tåget dessutom var försenat och så tog jag en taxi tillsammans med en sjöman som var på väg till Bergen i Norge. Jag hann i tid till  jobbet men det var på det berömda håret...

Jag flög med en kollega som haft bekymmer med sina bihålor på sistone. Flygande personal har ofta problem med bihålor och öron pga allt jobb uppe på hög höjd. Hon hade blivit ordinerad Nasonex som är en nässpray som är kortisonliknande.

Jag sa att Nasonex är allt vi får vi gamla piloter och flygvärdinnor. Vi började skoja om detta och jag klämde till slut till med att när vi ligger på dödsbädden kommer doktorn bara att erbjuda oss nasonex som lindring. Vi kunde inte sluta skratta...