Inlägg publicerade under kategorin shopping

Av Helga - 18 november 2009 07:56

Det var en del strul vid gårdagens flygning...

Vi åkte ut till avgångsgaten och möttes av en tekniker som meddelade att det blivit ett flygplansbyte. Anledningen var att en plastplomb på en av brandsläckarna gått sönder. När en sådan plomb är bruten måste brandsläckaren bytas ut. Det skulle ta lite tid så vi fick en annan flygmaskin som kom ca en kvart senare.

Man kan tycka att en kvarts försening inte är så mycket, men i flygbranscen kan det betyda väldigt mycket eftersom vi ofta har passagerare som ska flyga vidare från sin första destination. På den här flighten till en storflygplats i Europa hade vi 76 resenärer med vidare flyganslutningar. Jag hoppas att alla kom dit de skulle...

Jag fick ett tips av en kollega igår om hur de firar tolvslaget på nyårsafton. Istället för att smälla iväg raketer köper de Kom loy-lanternor här som de tänder och släpper iväg. Inte så dumt faktiskt...

Av Helga - 14 november 2009 10:26

Det blev en skön familjekväll igår... visserligen utan dottern som är bortrest över helgen. Nu är grabbarna på träning och jag njuter av lite egentid. Ikväll ska vi bort på middag och sonen ska spela paintball med sina kompisar...

Här är en bild på min nya kappa.

Den är brun och är lite klockad. I ryggen sitter

ett band med en knapp på vardera sida...

Jag tycker inte bilden ger den rättvisa riktigt, men

den är supersöt på.

Min nya kappa...

Igår när jag var på väg till min kompis lilla butik klantade jag till det rejält. Jag hade flera stora kassar att bära på och skulle stanna till och köpa småkakor på torget vid saluhallen. När jag skulle stoppa ned plånboken igen tappade jag en av kassarna och vad tror du den innehöll? Jo, självklart två småflaskor med olivolja och balsamvinäger. Den ena flaskan gick sönder och vinägern rann ut... Kladd, kladd, kladd överallt! Den andra flaskan klarade sig med smärre skador, men det går inte att ge bort som planerat så det blir till att köpa nytt idag... Skrikandes

Av Helga - 13 november 2009 17:45

Idag har jag varit ledig från flygeriet och jag har unnat mig att göra sånt som jag tycker är kul... Först var det iofs en montör här och rättade till ett fel som blivit på vår nya garageport under transporten till Uppsala.

Efter det åkte jag in till stan och tittade efter en kappa - den jag har sedan tidigare är omodern och alltför lång. Jag hade ett presentkort som jag kunde utnyttja och det blev ett köp. Jag har även inhandlat en korg, cellofanplast och lite smått och gott att fylla korgen med. Det här ska tas med när vi går till vänner på middag imorgon.

En liten sväng förbi min väninnas affär blev det också...

Västgötaspången vid Katolska kyrkan i Uppsala

Av Helga - 10 november 2009 08:45

Nu är det slut på friden

dags att dra på sviden.

Ut på tur jag drar

inom  en framtid snar.

Vart jag hamnar är ej klart

men det ringer säkert snart...

Du får ursäkta men jag tränar lite på julklappsrimmen för att komma i form till slutet av december Flört

Jag åt en supergod fyrarätters lunch på "Amazing thai" igår med en kompis. En hel del snack hann vi också med. Den här väninnan har en liten nystartad butik som heter Raggadoll. Vi satt och spånade lite kring sortiment, adventsförsäljning och olika sätt att marknadsföra sig. Det verkar roligt och läskigt att kasta sig ut i ett projekt som detta.

Jag fick också inhandla de första julklapparna igår. Även om listan är lång, innan jag är i närheten av klar, känns det bra att ha börjat iallafall.

Jag läser på expressens hemsida om nya sovstolar som är under utveckling på Air New Zealand. Finns denna finess för crewsäten också?

Res-bloggen

tavlor raggadoll

Av Helga - 9 november 2009 08:30

Nu börjar jag fundera lite på julklappar...

Det är en bra bit kvar till jul men ju närmare vi kommer desto mer hets blir det i butikerna. Idag ska jag luncha med en kompis på stan och innan det ska jag passa på att fixa några klappar. Sonen vill i stort sett inte ha några paket utan hellre pengar som han kan shoppa för själv, men dottern har en del önskemål.

Jag besökte en inredningsaffär (Fullerö Handel) i lördags tillsammans med maken och svärmor och den ligger på landet utanför Uppsala. Jag kommer att skriva mer om den i min andra blogg.

Dottern håller på att göra klart den sista siluetten på sin vägg (bild kommer snart). Jag har tidigare haft ett inlägg om detta här i bloggen om du vill se.

tomte 4

Han kommer ju ändå ganska snart...

Av Helga - 7 oktober 2009 07:44

Det blev en sväng runt på marknaden igår. Vi gick och gick och inte var det så stor variation mellan de olika knallarna. Men det fanns många olika saker att köpa såsom korvar, renkött, tunnbröd, sylt, handskar, mössor, sockar, remmar, godis, munkar osv osv

Bara ett fåtal hade försäljning av riktigt hantverk och det tycker jag känns tråkigt. Där satt iaf en herre som sålde saker gjorda av gotländskt lammskinn. Flera damer från Estland fanns också där och de sålde tröjor och mössor. En dam kände jag igen från Tallinn - hon brukar stå där vid deras gamla stadsmur och sälja stickade tröjor.

Vi köpte inte så mycket, men några remmar och en Johnny Cash-tröja till dottern blev det. Vi träffade på flera som vi känner och bra många som vi inte känner. Trångt... trångt...

Den andra bloggen - jag skriver om bråket ombord på Air India här idag...

Knallemarknad i Uppsala

Marknad i Uppsala... I bakgrunden ser du det relativt nybyggda Uppsala Konsert och

Kongress. Det brukar skämtsamt kallas för Forsmark 4...

Av Helga - 5 oktober 2009 20:15

Jag fick jobb på jouren idag också och hamnade lite norrut i Sverige i eftermiddags...

Det blev inte så mycket tid över till nöjen här, men jag hann gå en sväng på stan och leta kläder till festen på lördag. Jag hittade en kjol och en tunika och det var inte så dumt att ha fått det fixat.

Senare hade jag stämt träff med en kollega och vi åt middag tillsammans på hotellet. Det blev en varsin hamburgare med guacamole och salsa. Nu är det bara att försöka komma i ett horisontalt läge så fort som möjligt eftersom vi har första morgonflighten härifrån imorgon bitti. Piloterna som vi flög upp tillsammans med har avgång efter sju och jämfört med vår flygning känns det som att de ska åka vid lunchtid.

Flört

Min andra blogg

Av Helga - 24 september 2009 08:09

Idag är jag ledig igen...

Här i stan har skolorna studiedagar torsdag och fredag så dottern sussar fortfarande gott i sin säng. Sonen, som haft ett litet extraknäck de senaste veckorna, passar på att jobba extra idag och tjänar lite pengar till en kommande semesterresa med kompisar i sommar.

Senare idag ska jag hjälpa min kompis i hennes nya affär. Hon är bortrest och jag ska hålla öppet i hennes ställe. Det ska bli jättekul! Jag fick en förevisning om hur allt går till i måndags så jag hoppas att jag ska sköta mig ordentligt Obestämd

Kika gärna in här också

tavlor raggadoll

Fina saker finns att köpa på Raggadoll i Uppsala...