Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 17 april 2010 11:02

Jag läste i morgontidningen om en hemsida, Hållbar inredning, som verkar spännande. Där skrivs det om hur man kan återanvända möbler och fräscha till dem på ett enkelt sätt bland annat. Många bra tips... Jag tror jag ska bli medlem där.

Nu börjar jag nästan bli deppig pga detta eländiga askmoln som stoppar all flygtrafik i norra Europa. Jag får visserligen vara hemma mer än väntat på min jour, men det är absolut den tråkigaste anledningen jag varit med om. Jag känner oro för mitt och många andra människors jobb i flygbranschen. Redan nu permitterar SAS markpersonal i Norge... Enligt svt ser det inte ljust ut för den här helgens flygtrafik. Läs också mer på DN:s hemsida. Sjävklart är det också svårt för alla som drabbas på Island och för alla resenärer som fått problem med sina resor.

Min mamma hade turen att landa på Arlanda bara några timmar innan flygstoppet trädde i kraft i torsdags efter en resa till Florens. Hon visste inte ens om då vilken tur de egentligen hade. Lika bra det kanske...

Av Helga - 16 april 2010 08:09

... och idag fortsätter vulkan-ask-flyg-eländet i norra Europa och Sveriges luftrum är i det stora hela stängt hela dagen enligt morgonnyheterna. Tydligen är det OK i Norrland nu, men det går inte att flyga till t ex Arlanda så det blir ingen flygtrafik ändå vad det verkar. DN rapporterar här.

Igår satt jag hela dagen på Arlanda och det gjorde väldigt många pilot- och kabinkollegor också innan vi fick besked att hela luftrummet skulle stängas över Sverige. I terminalerna var det mycket passagerare till en början, men senare glesare och glesare.

Jag tänker på alla resenärer som strandsatts på olika håll och folk som planerat roliga resor sedan länge som inte kommer iväg. Jättetråkigt!

Kanske är Moder Jord inte glad på oss och spottar ut sin ilska över hur vi hanterar miljön... Näää... kanske inte det, men det känns nästan så.

Min dag idag vet jag faktiskt inte hur den ser ut. Egentligen ska jag arbeta... Om det innebär att jag ska bege mig ut till Arlanda eller om jag får jour hemma är ännu oklart.

Tillägg klockan 14.15; Det blev jour på hemmaplan istället eftersom SAS alla avgångar är inställda idag. Jag har börjat beskära äppelträdet, men nu är det trädgårdsmästarpaus...

Jag har sett vitsippor i Uppsala...

Av Helga - 15 april 2010 08:44

Jag har haft jour från klockan fyra imorse, men först vid halv åtta ringde det från trafikkontoret på Arlanda... Jag har fått två dagars jobb med många flygningar inplanerade. En natt borta blir det också...

Jag hör på nyheterna  att det kommer att bli stora problem med flygtrafiken i bl a Norrland idag pga aska från ett vulkanutbrott på Island. Min första flight går norrut så jag kan nog räkna med strul idag. Läs mer om detta här.

Det blir ingen bra dag för våra Norrlandsresenärer idag. Må vindarna vända..

Tillägg klockan; 16.25... Vad jag vet har i stort sett all trafik till/ från Arlanda fått ställas in inför eftermiddagen och kvällen pga att askmolnet nu lagt sig över Sverige. Läs mer om varför här...

Senaste sändningen från Svt här

Den här bilden tog jag en tidig morgon i Malmö när solen

fick morgondiset att fly...

Av Helga - 14 april 2010 09:12

Idag blir det en nyttodag med städning och matinköp på programmet. Jag ska snart ut och avverka en flygperiod igen så här ska fixas lite dessförinnan.

För ett tag sedan var jag med om något lite dramatiskt på en flygning. Vi fick återvända efter start pga att det kom en flock fåglar i vår väg under stigningen. För att vara på den säkra sidan fick vi landa igen och kontrollera motorerna. Det visade sig ha hamnat fågel i den ena motorn, men efter kontroll och rengöring kunde vi flyga vidare ganska försenade. Passagerarna tog det mycket bra trots allt. En del hade t o m humorn i behåll när de frågade om det skulle serveras grillad kyckling till lunch på flighten mot Arlanda.

På tal om djur så läser jag i UNT och DN att det finns de som bryr sig om djuren också inte bara djurplågare. Man ska sätta upp särskilda varningsskyltar i Uppsala för ställen där grodor brukar passera för att hitta till sina vattenhål. Det låter småstadsgulligt - nästan som ett aprilskämt...

Nu kommer vårens sista tulpanbilder. Jag älskar tulpaner, men jag köper nog inte fler den här säsongen...

Klicka för större bilder...

Flyg · Humor · Natur · Nyheter
Av Helga - 13 april 2010 08:15

Igår kväll blev den en tur till "Plantagen". Maken och jag hjälptes åt att köpa två 50-liters säckar toppdress till gräsmattan och en lika stor säck planteringsjord. Jag ska till att så i min lilla trädgårdslåda snart. Det råkade komma med två mårbackapelargoner på kärran också...

Det finns människor som är grymma... inte bara kriminella utan elaka, hänsynslösa och otäckt grymma. Jag såg på ABC-nytt och Rapport igår om några killar i 20-årsåldern som plågat ihjäl två kaniner. Du kan läsa mer här men jag rekommenderar dig inte att se filmen - den är för otäck...

... och när jag läser den här artikeln om flygolyckan med de polska politikerna blir jag upprörd. Det måste väl finnas krav på utbildning i det språk som talas inom flygledningen. En olycka ska väl inte behöva ske pga språkförbistring? Det finns andra teorier om olyckan också... Läs mer här.

Av Helga - 2 april 2010 12:45

Det ges ut en tidning ( Nya Arlanda) för bl a personal på Arlanda flygplats där man kan hitta ny information om vad som är på gång på flygplatsen.

Jag läser att man ska börja bygga ett nytt hotell, Clarion hotel Arlanda, som ska ligga invid flygledartornet. Hotellet ska länkas samman med Sky City och terminalerna. Det är ofta brist på hotellrum kring Arlanda så detta kommer att bli ett välkommet tillskott. Bygget ska starta i augusti 2010 och ska bli klart i november 2012.

Just nu räknar man ner till Victorias och Daniels bröllop på Arlanda. Stora vepor som är uppsatta runt omkring på flygplatser har ett räkneverk som räknar ner dag för dag. Bröllopet kommer att kunna följas direkt på storbildsskärm i Sky City för den som råkar befinna sig där den 19/6.  Jag hoppas att jag har fått semester då så jag kan titta hemma... om jag inte blir bjuden då förstås ;)

Bana 2 stängs 7 veckor i sommar för underhåll. Detta kommer att innebära att vi bara kan använda bana 1 och 3 under perioden 28/6 - 13/8. Det kan innebära en del småstrul, men detta är det sista stora underhållet av banorna som behöver göras på ett tag... Sköönt!

Det pågår en konstutsällning på Visitor Center terminal 5 på Arlanda. Det är bildelever från Sigtuna Humanistiska läroverk som ställer ut t o m den 11/4. Dit ska jag nog gå och ta mig en titt... Alltid mycket roligt på gång på min arbetsplats.

Av Helga - 1 april 2010 12:30

Har du blivit lurad idag?

På Upplandsnyheterna försökte de lura i oss att det skulle bli förbjudet att köra på Kungsgatan med dubbdäckad cykel och även att promenera där med broddar på skorna. (I verkligheten kommer det ett förbud snart mot att köra där med dubbdäck på bilen...)

I UNT misstänker jag att artikeln om en speciell HBT-certificering på bilprovningen är lureri.

den här sidan kan man tipsa om eller läsa om aprilskämt.

Av Helga - 30 mars 2010 08:09

Jag flög till en alpdestination igår igen och jag såg redan hemifrån på datorn att vi skulle ha en ojämn arbetsbelastning på flighten. På vägen dit bara cirka 50 passagerare och så på hemvägen smockfullt. Jag köpte varsin kanelbulle till oss alla i besättningen, så vi kunde mysa lite, när vi för en gångs skull hade så lugnt. Inga ben- eller armbrott på hemvägen heller - Det borde ju också firas lite extra!

Bilden tog jag i mars 2008 över alperna...

Jag kom att tänka på att jag hade med en känd sportpersonlighet ombord för ett tag sedan. Hon föreläser mycket och i ett radioprogram hörde jag henne tala om sitt förhållande till alkohol och att man kan ha så mycket roligt utan det osv. På flighten när hon var med reste hon med en man som hon verkade så kär i. Det sorgliga i historien är att mannen var aspackad trots att det var arla morgon. Ibland får man se mer än man vill av människors liv i mitt jobb.

Jag ska jobba en dag till nu och sedan har jag tagit ut några kompdagar över påsk. Det ska bli såå skönt! Båda ungdomarna ska spela i en turnering så vi åker nog och tittar en del. På annandagen hoppas jag få hit släkten på en sen påsklunch.

Jag läser i DN att de ska se över reglerna för privat övningskörning - det var på tiden...

Nej nu ska jag snart ta mig lite frukost. Det blir havregrynsgröt med brun farin, lingonsylt, solroskärnor och mjölk. Vad äter du?

I helgen hade vi gjort fruktsallad till frukosten...