Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 22 januari 2015 08:55

Idag ska jag skjutsa iväg dottern till en föreläsning och sen ska hon på en utställning där nya utländska universtetsstudenter deltar. Vår dotter har ett uppdrag på sin stundentnation som just handlar om ett ansvar för olika aktiviteter för internationella gäststudenter. Jag har lovat att vara "stand-by" ifall hon känner att hon blir för trött. Det här blir första dagen hon har något program utanför hemmet efter operationen.

Det har varit lite svårigheter att dricka efter operationen eftersom vätskan vill åka ner i fel strupe. Igår kom jag på att dottern skulle använda ett sugrör och då gick det plötsligt mycket bättre. Skönt!

Vi skypade med sonen igår också. Han hade varit på "Gibbon experience", vilket är ett äventyr med linbanor i djungeln i  norra Laos (länken går till bilder från google). Överskottet av intäkterna från Gibbon experience går till olika lokala projekt. Idag har sonen och hans resekompis förflyttat sig till Thailand och de skulle nu bege sig till Pai och sedan Chang Mai.

Jag bakade ett gott morots- och oreganobröd igår till middagen, klicka på länken för recept. Det bästa med brödet är att man inte behöver någon jäst men det blir ändå saftigt eftersom man använder finriven morot och yoghurt bl a.

Mina tulpaner har snart gjort sitt bästa men de är vackra ändå på något sätt...

Imorgon är det dags att dra på "den blå"  igen (uniformen) och då känns det bra att allt börjar bli som vanligt här hemma med tanke på dottern som nu tillfrisknar efter sköldkörteloperationen. När man är på mitt jobb är man för det mesta onåbar och då kan det vara svårt att koppla av om man har problem hemmavid.

#helga #flyg #mat #bröd #gibbonapor #laos #thailand #resa

Av Helga - 21 januari 2015 10:42

Vi fick hem vår dotter från sjukhuset igår efter lunch. Vi bäddade ner henne i bäddsoffan i TV-rummet, en central plats i huset. Nattsömnen har varit god så allt känns bra och stabilt just nu.

Sist jag jobbade, i helgen, fick jag äran att fylla på kaffe till kaptenen i den här muggen. Visst smakar kaffe bättre i en porslinsmugg än i en mugg av papp!? Sen är det ju en smaksak om man vill dricka ur en Brynäsare eller en Skelleftare...

Jag är ingen hockeynörd men med en pappa från Skellefteå är det ju så klart Skellefte AIK som gäller om det nu är nåt som gäller.

#helga #flyg #fika #hälsa #sköldkörtel #humor #hockey #idrott

Familj · Flyg · Humor · Hälsa · Sport
Av Helga - 12 januari 2015 19:59

Jag är inte hemma om du skulle få för dig att knacka på...

Nä, där jag är nu finns det ingen snö på marken och det är plusgrader. Faktiskt ungefär 15 grader på dagen och framförallt flödar solen från en blå himmel. Jag anlände hit idag och har strosat runt en hel del redan - det är perfekt promenadväder. Nästan så att det blev lite för varmt, i de kläder jag valt. I gamla stan var det en stor antikloppis med allt du kan drömma om. Gamla silverbestick, poslin, pälsar, lampor, linne och mycket, mycket mer. Efter att ha strosat runt så mycket jag orkade så blev det en paus på rummet men sen var det på´t igen med soldes (REA) i varenda butik.

Jag har tagit en del bilder men det är lite segt med uppkopplingen så jag får lägga in bilder senare. Här är iallafall några bilder från Nice som jag tagit förut när vi varit här. Senaste gången vi besökte Nice måste ha varit ungefär fyra år sedan.

#nice #frankrike #helga #resa #flyg

Av Helga - 11 januari 2015 12:04

Packar...

#resa #helga #flyg

Flyg · Resor
Av Helga - 10 januari 2015 16:23

Idag kan man säga att vi tjänat drygt 2000 kronor...

Vi åkte och köpte mattan (Emma) som jag berättade om nyligen. När vi kom till kassan sa expediten att den kostade 3575 kronor. Jag sa att jag kikat på nätet och trodde den kostade 1495:-. Men nej, enligt lappen som satt på mattan hette den Palett och kostade betydligt mer. Ok, vi tvekade men tog den ändå.

Sen när vi kom hem och hade lagt mattan på plats satt jag och kollade på nätet igen - det sved allt lite med priset. Mattan jag sett på internet såg exakt likadan ut som den vi köpt och det tyckte jag var skumt. Sen märkte vi att måtten inte stämde med uppgifterna på lappen heller. Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Mio i snöstormen och fråga om inte det var så att mattan vi köpt var felmärkt. Jojomensan, det var den.

Jag fick tillbaka drygt 2000:- och ett presentkort som ersättning. Man kan ju undra om det är en kund som myglat genom att byta lapp på mattan eller om den var felmärkt från leverantören? Detta var riktigt illa eftersom det mycket väl kunde blivit så att vi aldrig upptäckt felet. Tur att man är om sig och kring sig och envis som få...

Kanske tror du nu att vi alltid shoppar dyrt, men nej. Vi lämnade in flera kassar med grejer på Röda Korsets loppis idag. Samtidigt handlade vi några grejer där: en fin stor glasskål från Boda Nova för 50:-, en vårduk med tulpaner för 15:- och tre LP-skivor för 30:-. Totalt 95:- alltså för allt detta.

*****************

Än en gång får jag vara stolt över en duktig kollega. Anna Barkman, som arbetar som steward på flygbolaget, har tagit sig vidare till kvalet i "Sveriges mästerkock". Det ska bli kul att se hur det går för henne i nästa avsnitt.

Lycka till Anna!

#helga #mattor #tjänapengar #sverigesmästerkock #flyg #steward #matlagning

Av Helga - 9 januari 2015 19:06

Dagarna går fortfarande i en ganska maklig takt. Igår skypade vi en kort stund med sonen som nu befinner sig i Laos. Tyvärr "laggade" uppkopplingen ganska mycket så det det blev bara ca 5 minuters samtal. Efter det åkte jag hem till min mamma och pappa och hälsade på.

Idag har jag jag sett en jättebra dansk film som heter "Bröllop i Italien" eller på danska "Den skaldede frisör" regisserad av Susanne Bier.

Detta är en romantisk och komisk film men den är befriad från de mer typiska fånerierna som ofta kännetecknar romantiska komedier. Här finns ändå lite svärta och problem hos rollkaraktärerna - allt är inte i ett rosa skimmer. Har du inte sett filmen - gör det!

I affären träffade jag en pilot och hans fru. Frun var anställd som flygvärdinna för massor av år sen men hon skolade om sig till sjuksköterska så småningom. Vi har inte setts sedan dess så det var riktigt kul att träffas igen. Piloten träffar jag då och då förstås eftersom vi båda arbetar kvar på flygbolaget. Han hade också semester nu - ensam - och ingen annan i familjen är ledig här hemma heller. Jag skojade och sa att han kunde packa väskorna och komma dit jag ska resa på måndag.

Vi fick ett skrattanfall där mitt i affären,  men det skulle kanske inte uppskattas av våra respektive om vi reste tillsammans...

#film #bröllop #flyg #helga #flygvärdinna #resa #semester

Film · Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 7 januari 2015 09:47

Vardagen är här för maken och dottern men jag fortsätter min semester.

Jag håller på att plocka bort lite tomtar och sånt men granen och ljusstakarna får stå kvar till Tjugondag Knut. Idag får vi lite snö och det får mig bara att se fram emot nästa vecka ännu mer. Då ska jag göra en liten miniresa...

Vart får du reda på senare.

Jag hittade en rolig bild på www.aviationhumor.net

#tjugondagknut #vardag #resa #flyg #humor #helga #pilot #miniresa

Familj · Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 4 januari 2015 10:36

Igår fick vi en riktigt spännande flight på kvällskvisten...

Redan vid start visste vi att det saknades ca 40 matlådor för hemresan. Detta var en charter där alla passagerare ska serveras en måltid. Jag lyckades beställa 40 smörgåsar som lastades ombord på vår Europeiska destination. Sen annonserade jag  i högtalaren, när vi lyft, om vårt problem och undrade om några kunde tänka sig att ta en smörgås istället för måltiden och att de i så fall skulle bli bjudna på dryck. Problemet löste sig snabbt, många hade ätit middag och tog gärna en smörgås istället för mat. Puh!

På vägen ner hade vi också en annorlunda händelse. På första raden satt ett gäng killar i 40-årsåldern som skulle festa. De beställde massor av dricka av min kollega. Mitt i alltihop var det en som tappade sin coca-cola och det uppstod lite tumult. Lite senare hittade han inte sin plånbok. Hela gänget och vi började leta: i stolen, på golvet, i jackan etc. Till slut hittade vi den på en mycket oväntad plats. Den hade ramlat samtidigt som läsken och låg i en låda vår drinkvagn.

Vad är oddsen för det?

Dottern sitter nu här bredvid och är rastlös. Hon är mitt uppe i sitt tentapluggande.

- Vad skriver du?

- Har du många läsare?

- Skriv till alla unga flygvärdar att jag är en superpingla!

Eftersom vi bara har tre veckors sommarsemester på mitt jobb så har jag en hel del dagar att ta ut. Därför går jag in i lite mer vinterdvala nu. Riktigt skönt ska det bli! Jag har något roligt att se fram emot nästa vecka. Vad det är får de se och läsa om om du hänger med här i bloggen.

Vi har vattnat och skottat åt grannarna över jul och nyår. De kom över med en stor tulpanbukett till oss. Sånt blir man glad av...