Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2008

Av Helga - 21 januari 2008 08:26


En god morgon är det...


Jag vaknade före väckarklockan och var pigg !!! Ibland är det skönt att, som vi gjorde igår, lägga sig tidigt. Ändå har jag haft en väldigt aktiv natt med många lustiga drömmar, bl a har jag rest till Australien inatt och åkt igenom en säkerhetskontroll med hela kroppen och jag fastnade i den. Dessutom letade jag efter min nya stora illgröna mobil och fick ut ett textmeddelande på tre sidor papper. Hm... detta vore intressant att tolka ;)


En av min dotters bästa kompisar kom hem från Australien igår och dök upp till eftermiddagsmatchen. Alla blev så glada att se henne efter att hon varit bortrest en hel månad. Idag skulle dottern följa med henne hem om nu kompisen bara orkar förstås...


Nu till en söt barnhistoria;


- Pappa, kan du knyta mina skor?

- Jag är upptagen just nu, kan inte mamma göra det?

- Nej, du har mycket bättre knytnävar.

Rösta på mig

Av Helga - 20 januari 2008 19:38


Hemma igen efter dagens matcher...


På den sista matchen, som dottern spelade, var det min tur att skriva protokoll i sekretariatet. Det var länge sedan sist så det var bra att jag fick skriva den här gången. Det vore ju synd att glömma bort hur man gör!! Jag hade en pappa bredvid mig som skötte tidtagning och poängtavlan och vi samarbetade bra...


Jag fick en fråga om hur det gick att flyga i blåsvädret och det har jag ingen aning om idag eftersom jag är ledig, men normalt sett ska inte vind vara något större problem bara den kommer från rätt håll. Stark sidvind vid start och landning brukar kunna ställa till problem, men de flesta större flygplatserna har flera banor som ligger åt olika väderstreck.


Nu duschar dottern och sedan ska vi ta oss något lätt att äta. Middagen åt vi redan vid 15-tiden idag för att hon skulle kunna spela bra på matchen.

Nu har jag en del att läsa. Boken kom med en förnyelse av ICA-kuriren och tidningar hittar jag då och då ombord när passagerarna gått av...

Rösta på mig

Av Helga - 20 januari 2008 08:56


Det blev en rolig dag igår med många gäster som ville fira vår "baby" som gått och blivit tonåring. När vi ätit av alla sorter och pratat med våra syskon, syskonbarn och föräldrar åkte vi in till stan och gick på restaurang. Dottern valde en italiensk restaurang där vi alla beställde pan-pizza. Jag åt en pizza med parmaskinka, ruccolasallad och pinjenötter - Mmmmmm....


Idag har maken och sonen redan åkt till matchlokalen för match med makens breddlag och senare idag blir det ännu en match även för dottern. Sonens lag är hallvärdar igen den här helgen, men vi slapp undan med att baka till kiosken den här gången.


Nu ska du få mitt recept på chocolate-chip cookies;

    


1 sats ger ca 24 stycken


100 g margarin

1 dl brun farin

1/2 dl socker

1/2 tsk vaniljsocker

1 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 - 1 tsk salt

100 g mörk blockchoklad

50 g hasselnötter


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Arbeta margarin, farin, socker och vaniljsocker med elvisp i en skål. Tillsätt ägget och blanda väl.

3. Blanda mjöl, bakpulver och salt och tillsätt det.

4. Grovhacka blockchokladen och nötterna. Rör ned dem i smeten.

5. Klicka 1-2 msk smet med rejält mellanrum på plåtar med bakplåtspapper. Grädda ca 10 minuter. Låt svalna på ugnsgaller


Lycka till!

Rösta på mig

Av Helga - 19 januari 2008 22:07


Andrepiloten som höll i spakarna på BritishAirways-planet, som kraschade på Heathrow när motorerna slutade fungera härom dagen, var ingen mes. Trots det heter han John Coward !!!


Jag undrar hur passagerarna skulle reagera om jag annonserade så här på min nästa flygning;


Mina damer och herrar;


Kapten Rädd och styrman Fegis med besättning hälsar er välkomna ombord på den här flygningen till ......


 Nej, det är nog bättre med kapten Trygg och styrman Modig ???


Rösta på mig

Av Helga - 19 januari 2008 14:22


Jag ser att det finns ett visst intresse för att veta var jag hittat receptet på mina chocolate-chip cookies. Jag minns inte var receptet kom ifrån, men jag kan skriva ner det här på bloggen vid ett senare tillfälle.


Här väntas gäster alldeles strax och det ska bjudas på kaffe, kakor, kanelbullar och tårta också förstås. Dottern har firats med många paket på sängen imorse och så har vi varit och tittat på dottern när hon spelade match i förmiddags. "Full Rulle" som Sven Melander skulle ha sagt ;)


Hoppas ni som bor i Södra Sverige mår bra och att stormen mojnar snart...

 Rösta på mig


Av Helga - 18 januari 2008 18:41


Jag läste min morgontidning, drack mitt kaffe och bakade mina kakor och dessutom hann jag ta en power-nap  innan familjen ramlade in på eftermiddagen.


Så här såg mina chocolate-chip cookies ut före gräddning;


och så här ser en kaka ut när den är klar och jag lovar dig att de är ruggigt goda...


Imorgon har vi fullt program med matcher, gäster och middag på restaurang, så då blir det nog ganska lugnt på bloggfronten.

Rösta på mig

Av Helga - 18 januari 2008 11:16


Nu är det helg i min värld. Åh vad skönt det känns!


Det blev lite dåligt med sömn inatt, så jag ska nog knoppa en liten stund innan resten av familjen kommer hem. Jag ska även baka en chocolate-chip cookie som vi ska bjuda på när dottern har sitt födelsedagsfika i helgen.


Men allra allra först måste jag bara ta mig en kopp kaffe och bläddra igenom morgontidningen som jag inte hann göra innan jag stack iväg imorse. Taxin stod här utanför kl. 04.20 och taxi fick det bli till tåget eftersom det inte går någon buss så tidigt.


På bilden här nedanför ser ni hur det ser ut bara ca 500 meter ifrån oss. Där såg jag 9 rådjur idag på hemväg från Arlanda. Nu finns planer på att bygga 2- och 4-våningshus, villor och radhus på den här marken. Jag förstår att staden behöver nya bostäder, men det känns synd på den fina utsikten härifrån vår gata...

Rösta på mig

Av Helga - 18 januari 2008 05:25

Mötet på gymnasieskolan igår var bra och gav svar på en del frågor och sedan sjönk vi ner i soffan och såg en del av handbollsmatchen. Dottern var extra trött efter en halv dag med simning på programmet. Imorgon fyller min baby tonåring. Hjälp mig ;)


Jag har nu dragit på mig blåstället och dagen sätter igång ... Hard work work...


Ett litet glädjeämne idag är att jag slutar tidigt och det är fredag... Hurra!


Rösta på mig

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards