Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 24 augusti 2015 00:15

Nästsista turen för de här fem dagarna blev en kort flygning. Det var fullsatt dvs 181 passagerare ombord och flygtiden var ca 35 minuter. Vi bjuder 40 resenärer på det de vill ha från cafévagnarna och så får resten kaffe och te gratis och möjlighet att köpa andra varor.

Mot slutet får vi ett meddelande om transfer till andra flygningar och det ska annonseras i högtalaren både på svenska och engelska. När vi (kabinpersonalen) satt oss ner inför landning och hjulen gått ut kan man känna en lätt svettning i nacken, pannan och på överläppen men vi klarade av det - igen!

#flyg #resa #helga #stress #passagerare

Flyg · Resor
Av Helga - 23 augusti 2015 09:31

Igår jobbade vi runt elva timmar.

För att göra det lite festligare för oss själva fixade vi oss en varsin liten drink mot slutet av dagen. Eftersom detta var under flygning blev det en "Virgin" dvs en alkoholfri skumpa av äppeljuice och ramlösa.

På den sista flighten hade vi helt fullt med människor från hela världen. En kvinna hade en tröja på sig och mönstret var som en karta. Det tyckte jag var väldigt passande för en världsmedborgare på resande fot.

När vi kom fram till vår destination bytte vi om snabbt och sen blev det en sen middag tillsammans för oss i kabinen. Piloterna hade anhöriga med sig så de roade sig på egen hand.

Restaurangen vi besökte var riktigt trendig. Läs mer om det i min lilla matblogg.  Nu på förmiddagen blir det frukost och en promenad innan avfärd.

#fördrink #flyg #helga #london

Av Helga - 20 augusti 2015 17:33

Jag är ute på turné igen men vi har hunnit njuta lite av det fina vädret iallafall. Igår t ex satt vi utanför vårt hotell ute vid flygplatsen i nästan två timmar och idag har vi också varit ute tillsammans efter landning.

På den svenska flygplatsen där vi startade imorse åkte vi hiss för att komma upp till avgångshallen. Där inne fanns bara två knappar att välja på för att åka till våning 1 eller 2 men de var inte märkta med siffrorna 1 och 2 utan med bokstäverna U och N. Vi konstaterade att det är ganska lätt för en svensk att gissa att detta betyder UPP och NED men på en flygplats finns ju många turister. Hur ska de förstå?

Jag kom på hur de kan tänka;

U som i Up

N som i DowN

Hahaha så dumt!

#helga #flyg #humor

Av Helga - 18 augusti 2015 08:59

Den här filmen sprider sig snabbt och visst är den bra. Östgötska när den är som bäst

#flyg #helga #film #humor

Av Helga - 16 augusti 2015 12:29

Igår blev en tuff och lång flygdag. Vi började i södra Sverige och flög sedan via arlanda till en Grekisk ö och sen tillbaks igen. Jag och en annan kollega skulle tjänstgöra nära tretton timmar som sedan blev ytterligare 35 minuter lång pga strul. Strulet orsakades av att hela incheckningssystemet klappat ihop strax innan avfärd mot Grekland.

Det var bra flygningar men det blir lite för långt när man ska vara på "topp" för nya människor i nästan två arbetsdagar på en dag.

Idag sitter jag i trädgården och löser korsord. Det är ungefär vad jag pallar med eftersom det nästan känns som att jag är bakis. Snart kommer dottern hit och vi ska luncha och mysa.

#helga #trött #bakis #flyg #glamour

Av Helga - 15 augusti 2015 10:24

Här kommer bildbevis med tanke på gårdagens text.

Nu snart upp i det blå igen...

#helga #frukost #flyg

Av Helga - 14 augusti 2015 11:05

Jag har haft några extra dagar ledigt vilka inföll vid bästa tänkbara tillfälle med tanke på vädret. Det har blivit utflykter med familjen och igår after work med en kompis. AW för henne då, BW (before work) för mig.

Sangria i kvällssol...

Jag ska börja jobba igen idag och ska försöka ta med mig ledighetskänslan in i flygeriet. Idag t ex blev det en promenad innan avfärd. En så vacker tid det är nu...

Inatt bor vi i besättningen på ett flygplatshotell med utepool. Gissa vem som kommer att sitta ute intill vattenspegeln och äta frukost imorgon bitti! ?

#promenad #helga #flyg #pool #sommar

Av Helga - 7 augusti 2015 13:57

Jag älskar ju att vränga ord och betydelser och ibland får jag till det ordentligt. Igår t ex när en engelsktalande kund undrade om vi föredrog kort eller kontanter vid betalning ombord. Min kollega som jag stod alldeles intill svarade;

- Vi tar helst kort.

Sen vände han sig om mot mig och sa;

- Plastic is fantastic...

Jag kunde bara inte släppa en sån kommentar och sa;

- Jag visste inte att du gillade sånt...

Med glimten i ögat förstås och som tur var förstod inte kunden svenska.