Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 18 december 2013

Den romska kulturen på TV och flygbolaget är med...

Av Helga - 18 december 2013 09:07


I TV-programmet "Mitt liv som Rom" fick vi igår se en av deltagarna, Claudia, prova på flygvärdinneyrket. Jättekul att se hur det gick för henne och mina kollegor under flygningen.


Just nu lagar jag mat och bakar till ikväll  då våra föräldrar ska komma och fira sonen. Samtidigt tittar jag igenom alla avsnitten av "Mitt liv som Rom". Det är viktigt för mig både som privatperson, förskollärare och som flygbolagsanställd att förstå och respektera alla olika kulturer. Alltså ett bra program för oss som är nyfikna på den Romska kulturen. Om du inte har tid att se hela avsnittet kan du spola fram till 07.28 och 17.17 för att se det som handlade om flygbolaget. Här är avsnittet av "Mitt liv som Rom del 4"


Ikväll bjuder vi på toast med en skagenröra, tacokryddad kycklinglasagne och så tårta som efterrätt förstås.


Senast jag hade kort på sonens tårta här i bloggen var då han fyllde 15 - nu hela sex år sedan. Blir lite nostalgisk och undrar vart tiden tar vägen??!!

 


#TV #Romer #mat #tårta #födelsedag #förskola #kultur



 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

18 december 2013 14:34

Hej Helga, åh så gott du skall bjuda på ikväll mums jag tror jag kommer över,,:)Tårtan för 15åringen var ju fin och som sagt vart tar all tid vägen den begagnade?Från tonåring till vuxen man är en stor utveckling. Men det är läckert att ha vuxna söner plötsligt tar de hand om en.. det smyger fram "lilla mamma då" behöver du hjälp..klättra inte upp där det gör jag ...och så vidare ja du märker det om du lyssnar Härligt är det. Ja du får snärjigt nu då med jobbandet såg jag, Det programmet skall jag försöka se kanske finns det på tv play då hinner man. Ha det så bra nu.

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Alvis

Alvis

18 december 2013 15:59

Hej! Vilken jättesöt och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? SE DEN GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Helga

18 december 2013 16:52

Tack! Ska ta en titt...

 
Mia

Mia

18 december 2013 18:56

Varje gång jag hört talas om de programmen har jag tänkt jag ska se - och sedan glömt! En kväll när allt är lugnt runt mig ska jag baske mig söka dem på webben och kolla dem. Intressant, samhällsprogram som alla borde se, misstänker jag.

http://miatankar.wordpress.com

 
susjos

susjos

18 december 2013 20:13

Spännande TV-program som man alltid har svårt att hinna se när man jobbar natt. Träffar ju en del romer på mitt jobb...
Va skönt att du är ledig i jul!
I morgon måste jag handla all julmat, och lägga in sill och och....
Grattis till sonen! Han är alltså lika gammal som vår yngsta son :)

http://susjos.blogspot.com

 
trollmor

trollmor

18 december 2013 22:29

Det är konstigt vad barnen blir äldre men inte vi. Låter som en helt underbar meny som du ska bjuda på !

http://trollmor.webblogg.se

 
Ingen bild

Anneli

19 december 2013 12:35

Nu efter att ha sett programmet förstår jag att dina kollegor betyder mycket, dom var ju verkligen jättefina! Undrar hur det gick för Claudia sen?
Kan du inte lägga ut receptet på kycklinglasagnen, det lät riktigt gott!

Helga

19 december 2013 15:45

Jag har en länk till receptet på www.matprat.bloggplatsen.se.
Icas recept

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards