Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 17 december 2009

Jag hade hjärtat i halsgropen...

Av Helga - 17 december 2009 08:02


Som vanligt har man hjärtat i halsgropen varje gång när nästa månads schema kommer... Igår fick jag ut mitt januarischema via datorn här hemma. Det såg rätt hyfsat ut förutom en dag när vi ska ha släktmöte - sjävklart skulle jag jobba då. Jag slängde snabbt in en förfrågan via mail om möjligheten att ta ut en kompensationsdag och jag hoppas att det ska gå vägen.


Ganska sjysst ändå att man kan sitta hemma och ta ut schema och söka ledigt. Allt har förändrats vad gäller tekniken och den biten har mina ungdomar så svårt att förstå. Att mamma och pappa knappt hade TV när de var små och att vi bara hade EN vanlig telefon. Jag minns när sonen föddes och min syster faxade från sitt jobb till mina föräldrar, som bodde utomlands då. Jag tyckte det var höjden av modernt. Vi hade varken mobiler eller datorer då och det var inte så länge sedan.


På tal om ny teknik ... De nya e-böckerna, som man läser om i tidningen, är redan väldigt vanliga bland våra passagerare - från att jag läste om den här formen av bok tills jag såg en passagerare ombord med en läsplatta tog bara en vecka. Priset är ca 2800 kronor och den rymmer massor av böcker som man laddar ner. Jag skulle inte vilja ha en läsplatta... jag vill fortfarande läsa på vanligt sätt och vända blad i min takt. Typ som Ferdinand under korkeken som luktar och njuter.


En bild tagen igår ...

Lite småkyligt ute - ska vi gå till Ikea där borta  

 
 
Kimmie

Kimmie

17 december 2009 08:49

Det kan bli riktigt roliga diskussioner med ungdomar om skillnaderna när man själv var i den åldern. Som att det bara fanns tecknat på julafton nästan, 2 tv-kanaler och ingen tv på dagtid. Men inga datorer är väl ändå det som de tycker är det mest otroliga - hur klarade man sig =)

http://kimmietid.blogspot.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

17 december 2009 11:43

Hej Helga, Jaha bra det där med schemat.Jo visst är det smidigt med datan sannerligen Jag gillar låna böcker via datan så streamar de dem eller så lånar jag talbok och får den uppläst i mina lurar när jag dammar eller städar toppen... Jag gillar inte alla dess begagnade böcker herregud så många jag burit iväg De tar ju sån plats och har man läst en bok så är den ju liksom onödig man läser den inte igen ju,Jag spar bara om det är en spec typ bilder antikviteter porslin så jag har en hylla med böcker räcker utmärkt för min del, en vi är ju olika Fick inte fram bilen fick ge upp det vräker ner snö fortfarande nu fick vi väl så vi teg för julesnö då,,,fnissar,,

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
britten sa..

britten sa..

17 december 2009 11:50

ja tekniken har verkligen rusat fram de sista 20 åren...en telefon som var modern förra veckan känns nästan omodern i dag.....jag använder mig av ljusböcker ibland när mina armar inte orkar..men jag håller med dig visst är det härligt att få sitta med en ny bok..

http://glitteroga.blogg.se

 
Helga

Helga

17 december 2009 13:15

Kimmie; Det är nästan svårt att hänga med själv nu när det kommer nya finesser hela tiden...

Filifjonkan; Jag gillar att lyssna på radioprogram som jag laddar hem till min MP3. promenaden eller städningen går så mycket lättare då. Jag har testat att lysnna på böcker också men då tappar jag lätt koncentrationen märker jag. Oj, snöar det fortfarande hos dig. Här slutade det efter en dag...

Britten; Ja, det går lite väl snabbt med utvecklingen. Man vill ju att sakerna ska gå sönder innan man byter ut dem. jag tror många byter för att det är kul med nya funktioner nu... Menar du ljudböcker? Det måste vara bra om det är för tungt att hålla...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
-Nena-

-Nena-

17 december 2009 14:42

Hoppas att det löser sig med den dagen då ni har släktmöte så du kan vara med.
Väldigt bekvämt att få det hem i mailen och även kunna söka ledighet på det sättet.

Jag hittade min gamla freestyle för ett tag sedan och visade tjejerna och de tittade konstigt på mig och undrade om jag var tvungen att bära med hela den klumpen *S*
Lite annat mot mp3-spelarna idag.

E-bok har jag missat. Men om det är att man ska sitta och läsa en bok på datorskärmen är det nog inget för mig som har jobbigt nog att läsa en bok i vanligt format.

http://nena.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

17 december 2009 19:27

Tänk, vad gjorde man förr när man inte kunde ringa varann när man var ute!!? Det var ju inga problem. Men visst är det praktiskt att det finns mobiler..

Jag kommer ihåg när jag var liten och mamma och pappa hade köpt en VHS spelare.. Gud vad det var mordernt och skojigt hihi

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

17 december 2009 20:37

Ljudböcker är perfekt i bilen. Men annars vill jag läsa i bok, inte på dataskärm.

http://wessand.blogg.se

 
fashionhaggan

fashionhaggan

17 december 2009 21:12

jag gillar inte heller att lyssna på böcker eller läsa dom via datorn, där är jag väldigt old fashioned!

http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

18 december 2009 00:41

Visst är det fantastiskt, man kan låna e-böcker gratis på biblioteket. Maken lyssnar, men jag vill läsa.. Jag förnyar biblioteksböcker hemma, beställer, gratis till det närmaste biblioteket.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Helga

Helga

18 december 2009 08:21

Nena; Ja, tänk så smått allt har blivit nu... smidigt! E-bok är som en liten skärm som man läser på i samma storlek som en bok fast smalare.

Sussi; Man var tvungen att bestämma en tid och inte bli sen eller ändra sig så när man inte kunde ringa eller SMS:a hur som helst. Jag minns också vår första VHS - det var grejer det.

Åsa; I bilen är det säkert kanon...

Fashionhaggan; Det är en känsla i att bläddra och hålla tycker jag.

Hannele; Det är ju väldans praktiskt med biblioteksservicen, men detta är en annan typ av e-bok. Kolla länken så får du se.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
imse

imse

19 december 2009 19:39

Jag välkomnar tekniken, men böcker ska vara av den gamla sorten.

http://zvammel.blogspot.com

 
Helga

Helga

19 december 2009 22:00

Imse; Då tycker lika...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards