Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 5 juni 2014

Debatt om utflaggning av flyget...

Av Helga - 5 juni 2014 10:00




I år har jag tidig semester och sedan senaste avtalet skrevs får vi bara ta 21 dagar ledigt under sommaren. Idag börjar då den första arbetsdagen i den sista arbetsperioden innan min tidiga och korta semester. Det ska ändå bli skönt med lite sommarledigt men tyvärr är inte maken ledig den första veckan. Jag säger bara - tur att vi inte har småbarn längre med tanke på hur mitt arbete har utvecklats de senaste åren.


Det var en debatt i riksdagen i förrgår om utflaggningen av flyget i Sverige. Många flygbolag i Sverige och Europa  säger upp sina piloter och kabinanställda pga arbetsbrist och hyr sedan in personal istället till helt andra villkor. Än så länge är vi i mitt bolag fortfarande anställda av flygbolaget, men jag vet inte hur länge de klarar konkurrensen. Den blir lite snedvriden när man inte har samma förutsättningar att bedriva flygverksamhet som  i andra bolag. Hela samhället verkar gå åt det här hållet med bemanningsföretag, usla avtal och osäkra timanställningar. Blä!


Lite roligare var det igår då jag först tog en power walk med dottern, sen fikade hemma hos mamma och pappa och sen träffade kollegor på en restaurang på eftermiddagen. Man får inte roligare än man gör sig så att säga...


Tänk på mig när jag susar fram bland molnen idag - först en Europatur och sen en Norrlandsflight.


Här sågs vi och hade after work igår...

 


#nyheter #debatt #flyg #helga #hälsa #fika #riksdagen



 
 
Mia

Mia

5 juni 2014 19:58

Det låter inte klokt... att tillsvidareanställningar ska förvandlas till timanställningar via bemanningsföretag.

Jag arbetar som du vet via bemanningsföretag och det är frustrerande många gånger, trots att jag valt detta själv. Jag är nära pensionsåldern och vill vara ledig mer, framförallt bestämma när jag ska arbeta. Det är helt annat än att tvinga folk till en sådan anställningsform. Precis som du skriver har vi betydligt sämre villkor... mycket frustrerande ibland, t.ex att man i efterhand kan få veta vilka villkor man haft under sitt uppdrag. I och för sig backade arbetsgivaren senare... men ändå... Läs ett av mina två inlägg hos mig med dagens datum så förstår du vad jag menar.

När jag såg flygvärdinnorna på SAS gick mina tankar till dig... ;-)

http://miatankar.wordpress.com

 
helga

helga

5 juni 2014 20:17

Tack vännen! Kul att du tänkte på mig ;)

Ska absolut läsa din sida nu...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Åsa

Åsa

6 juni 2014 09:06

Låter helt sinnessjukt. Anställningstrygghet är ett begrepp som verkar försvinna mer och mer ...

http://wessand.blogg.se

 
Ingen bild

Anneli

6 juni 2014 12:30

Precis likadant fungerar det inom sjöfarten. Man flaggar ut svenska fartyg och besättningen ersätts med personal från låglöneländer. Såväl säkerhet som service blir lidande, riktigt tråkigt!

 
susjos

susjos

6 juni 2014 19:48

Galet att inte ha anställda och bara hyra in personal! och galet med bara 3 v semester??!! Men hoppas du har flera semesterdagar som du kan ta ut lite senare?! Hoppas du haft en bra dag i luften, och inte var på planet som skulle till Paris och fick vända å byta fönster?

http://susjos.blogspot.com

Helga

6 juni 2014 20:17

Hade Paris igår - tursamt! Har mer semester som får tas ut under höst,vinter o vår.

 
wiper

wiper

8 juni 2014 10:30

Vad trist det låter och då blir det lönedumpning. Det verkar bara bli sämre för varje år i Sverige och har du bara 21 dagar? vi har ju haft rätt till 5 veckors semester i många år. Eller har du kvar dagar tills senare så du inte får ta ut allt på en gång?.

Vilket fint ställe att ha After Work på

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

8 juni 2014 20:39

Jag har fem veckors semester men får inte ta mer än tre veckor under perioden 1/6 till 15/6.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards