Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 2 mars 2012

Vad har Ryanair för villkor för de anställda?...

Av Helga - 2 mars 2012 11:00


Idag blir det även ett dagsaktuellt inlägg om arbetsvillkor. Kanske inte så roligt men det är inte så roligt att ha dåliga arbetsvillkor heller... Läs och fundera på hur du tycker att anställda ska ha det!


Det pågår konflikter inom flygbranschen just nu här i Sverige. Bland annat handlar det om veckoarbetstiden för de kabinanställda. EU tillåter 60 timmars arbetstid på 7 dagar medans fackförbundet Unionen vill begränsa veckoarbetstiden till 47,5 timme. Inom många andra yrken med skifttider sänker man arbetstiden istället men detta gäller inte för flygbolagens anställda. På Ryanair t ex arbetar de anställda enligt EU´s veckoarbetstid, 60 timmar.


Vi som konsumenter är ofta noga med att inte köpa produkter som tillverkats på ett ojuste sätt - där personalen har dåliga villkor eller där man använder sig av barnarbetare. Däremot verkar inte folk förstå hur det ligger till på Ryanair...


Dåliga villkor har man helt klart på Ryanair och i "Akademikerbloggen" har man skrivit ett inlägg om vad det är man får egentligen när man bokar resor med Ryanair och vad det innebär för de anställda.Läs akademikerbloggens inlägg om flygbolaget Ryanair


Här finner du också en ledare från Arbetarbladet i samma anda.


 

Skulle du vilja vara anställd på ett företag som publicerar såna här annonser?

 
 
tant Hannele

tant Hannele

2 mars 2012 12:21

Busschaufförer många håltimmar, det blir väldigt långa dagar för dem..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
UnderCover

UnderCover

2 mars 2012 14:23

Du vet vad jag tycker om flyg...
Ska mycket till innan nå'n får upp mej i luften.
Å jag kan säga att Ryanair absolut aldrig nå'nsin kommer att få transportera mej eller nå'n av de mina. ALDRIG!
Fy för så'na företag!

http://tankarochbilder.wordpress.com

 
Filifjonkan

Filifjonkan

2 mars 2012 16:13

Hej Helga Näe Ryan air är bortgjort för min del sätter inte min fot på deras plan. De där annonserna hör hemma på varuhusets av damunderkläder möjligen och inte för ett flyg Ett riktigt krafs bolag i mina ögon. Kramis på dig och dina arbetskompisar.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
ingrid

ingrid

2 mars 2012 17:59

60 timmar är ju hästpass med arbetstider. Alla borde ha rättvisa och bra arbetsvillkor och jobbar man i luften och inte har möjlighet att vara hemma mellan arbetspassen, så borde det ju vara än viktigare med inte för långa arbetsveckor.
Dålig reklam med avklädda kvinnobilder borde förbjudas.

kram
Ingrid

http://ingridchristina.bloggplatsen.se

 
trollmor

trollmor

3 mars 2012 08:29

Tänk att vi inte har kommit längre än att måsta ha en sån reklam. beklämmande !
Tyvärr är det väl också så att det är plånboken som styr vilken biljett kunderna köper,precis som i allt annat vi köper.
Ha det gott ,Kram ewa

http://trollmor.webblogg.se

 
Sussi

Sussi

3 mars 2012 21:17

Hmm.. 60 timmars vecka! Nej tack säger jag. Fy för att jobba så..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
britten

britten

3 mars 2012 22:35

Aldrig har jag åkt med Ryan air och aldrig kommer jag att göra det heller

http://glitteroga.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards