Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Rom på två och en halv dag...

Av Helga - 7 november 2011 08:30

På onsdagen i förra veckan åkte vi till Rom.

Vi bokade resan på nätet hos Ving och flyget gick via Riga med Air Baltic. Allt gick smidigt och på tid men det var nogranna regler för både bagage och handbagage. Vi skickade bara en resväska eftersom det kostade 20 euro per resa att skicka bagaget. Resten tog vi som handbagage. Endast ett handbagage tilläts per person och då menar jag ETT. Inga handväskor extra eller så...

När vi kom fram tog vi en taxi till hotel Trevi. Vi hade läst att man skulle ta en Romtaxi och inte låta sig övertalas att åka med några andra bilföretag och det var bra att vi visste det eftersom operation övertalning satte igång så fort vi steg ut ur flygplatsbyggnaden. Sen stack vi ut nästan direkt för att hinna med lite seight-seeing innan kvällen.

Klicka på miniatyrbilderna för större format...

Vi gick till Spanska trappan och upp till Villa Medici och runt i parken där.

Vi hade bra väder alla tre dagarna - ca 20-22 grader och sol - det var bara att njuta av känslan. Vi märkte inget av det dåliga väder som drabbade Italien men vi såg en del på TV. Efter att ha pluggat ett år italienska på gymnasiet förstår jag lite av vad som sägs på t ex en nyhetssändning.

Vi passerade även Fontana di trevi den eftermiddagen. Det var ju där Anita Ekberg badade i filmen " Det ljuva livet". Det var otroligt mycket turister i Rom de här dagarna så det var svårt att ta foton utan att få med japaner, tyskar, svenskar, ryssar, fransmän mfl ...

På kvällen gick vi till piazza Navona och såg Pantheon på vägen dit. Vid torget intogs min födelsedagsmiddag... Mysigt!

Nästa dag blev det en långpromenad bort till Vatikanstaten och det var en stor upplevelse för alla. Jag har varit i Rom förut men inte de andra i familjen. Maken och ungdomarna travade upp i tornet på St Peterskyrkan och såg på en fantastisk utsikt men jag är lite höjdrädd så jag stannade nere och tittade på folk istället.

Sista dagen besökte vi Colloseum, Kejsare Neros nedgrävda palats och Forum Romanum. Fantastiska upplevelser allihop.

Bäst av allt med Rom tyckte vi var de nästan overkligt många kulturminnesmärkena, vädret, frukostbuffén på en ljuvlig takterass med utsikt över vackra tegeltak, färgen på alla byggnader som går i terrakottafärger.

Sämst med Rom var; lite föör mycket turister (inkl oss ) och kyrkklockor utanför vårt hotellrum som ringde varje kvart dygnet runt.

Den nästsista bilden är tagen på ett café i närheten av Colloseum... Vi hade en skön stund i solen!

Som i många andra storstäder fanns många gatukonstnärer ute. Den här mannen var jag bara tvungen att fotografera... För att få ta kort ska man lägga en slant i burken annars blir man inte populär!

skrivmoster

7 november 2011 09:04

Tack för att du delade med dig av resan! Jag har aldrig varit i Rom men tycker det verkar intressant. Förstår att det var mycket att hinna med på den begränsade tiden. Men är man förberedd så ...

En trevlig dag önskar jag dig!

7 november 2011 11:38

Det är gångavstånd till det mesta i Rom så man hinner mycket på två-tre dagar...

Trevlig dag!

tant Hannele på Hisingen

7 november 2011 10:29

Trevliga bilder, italienare har finskt uttal. På två dagar behöver man bara en tandborste, finns säkert at köpa i Rom :)

7 november 2011 11:38

Det där med tandborste får stå för dig. Vi byter gärna kläder efter en lång dags promenerande ;)

britten

7 november 2011 10:36

Underbart ! Tack för att jahg fick följa med och nu viiiiiilllll jag till Rom

7 november 2011 11:37

En fantastisk stad!

wiper

7 november 2011 11:03

Jag blir alldeles lyrisk när jag ser alla dina fina bilder från Rom. Jag vill åka dit direkt i dag ;)) Sista bilden var ju för festlig. Jag hade då inte tordas låta bli att lägga en slant ;)

Vad snyggt det är på Hotell Trevi, förstår att ni trivts enormt bra där. Vilket härligt väder ni haft också, sånt betyder mycket. Jag måste få fråga vad det är för kaffebröd som ser ut som strutar och vad dom innehåller. Blev så nyfiken ;) Man får en hisnande känsla när man ser bilderna på kulturminnesmärkena. Nu känns det som att vi måste åka till Rom medans vi kan. Bron var ju också helt enorm. Jag förstår att du njutit som bara den och det är du värd.

Ha en härlig måndag trots det gråa vädret

varm kram

7 november 2011 11:36

Ja, vi har verkligen haft en fin resa.

Kakorna var som en halvsöt deg med chokladsmet i. God!!

Ha en fin dag du också :)

-Nena-

7 november 2011 13:06

Först och främst ett stort grattis i efterskott!

Härliga bilder från Rom!
Skönt att ni hade bra väder.

8 november 2011 08:22

Tack Nena! Ja, vi har verkligen lyxat till det och haft en härlig resa!! Vädret var idealiskt för seight-seeing...

Maja

7 november 2011 14:40

Verkligen jättefina bilder! Snacka om att man längtar bort när man ser detta :)

8 november 2011 08:20

Tack! Ja, man blir ju ressugen och jag blir sugen att återvända!

Åsa

7 november 2011 15:08

Det måste vara svårt för dig att resa med andra bolag med sämre service?

Du har verkligen sålt in Rom till mig. Får visa din blogg för maken och hoppas att han blir lika sugen. =)

8 november 2011 08:19

Det var otroligt proffsig personal på Air Baltiv men jag gillar inte att man ska betala extra för en sån sak som bagage som man ska skicka.

Hoppas maken din också blir sugen på en liten tur till Rom ;)

Kimmie

7 november 2011 18:51

Åh! Underbara Rom. Låter som om ni hade en härlig resa.

8 november 2011 08:18

Jag har länge önskat mig en resa till Rom med familjen och det var härligt!

Eva

8 november 2011 13:00

Wow säger jag bara - vilka härliga bilder och så inspirerad jag blir att åka dit!

Tack!

Kram

8 november 2011 19:40

Det är verkligen värt en resa, men kanske ska barnen vara lie större så de förstår att uppskatta kulturen....

Sussi

8 november 2011 20:35

Det var inga dåliga presenter du fick. Kul idé att önska olika välgörenhetsinsättningar. Kameran förstår jag att du blev lite extra nöjd med. Så nu får vi väl njuta av massvis med bilder :)

Vilken underbar resa ni verkar ha haft. Jag blir riktigt avundsjuk. Så härligt att vädret visade sig från sin bästa sida med.

9 november 2011 08:15

Ja, det kändes rätt att önska sig något vettigt. Prylar har jag... men jag erkänner att jag ändå blev glad för lite grejer också. Kameran är kul att försöka lära sig mer om... Vi får se om jag får till det!!??

Resan var det bästa. Att få åka iväg med familjen och bara rå om varann var mysigt!

Mortuta

9 november 2011 17:36

Visst är Rom en underbart förtrollande stad. Vi har varit där flera gånger men längtar ändå till alla utgrävningar och gamla hus och häftiga cafeér. Håller med om att man inte behöver mer saker, det är upplevelserna som förgyller livet.

10 november 2011 05:45

Ja, det är underbart i Rom! Bra med upplevelser!