Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Flugsvampen är fin men är AJABAJA!...

Av Helga - 14 september 2011 08:45


Det blev en sväng i svampskogen igår. Jag hittade en hel del trattkantareller och en fin Karl Johan. Det fanns många kremlor också men det är inte en sort som jag kan till 100% så de fick stå kvar i skogen och vänta på en kremle-expert...



Flugsvampen är väldigt vacker där den står i skogen men är ju AJABAJA!


Jag gjorde en egen hitte-på-rätt av svampen och abborrfiléer... Det blev mycket gott!


* Bottna en smord ugnsfast form med färsk babyspenat och skivad purjolök.

* Stek blandsvamp och aborrfiléer som kryddats efter smak.

* Lägg fisken ovanpå spenatbädden och strö över svampen.

* Riv parmesan över fisken och svampen.

* Häll lite grädde över alltihop.

* Ställ in i ugnen, ca 200 grader i 10 minuter.


I helgen ska vi ut på byn tre tjejer. Min kompis som nyligen fyllde 50 år ska få sin present. Exakt vad vi ska göra kan jag inte tala om här och nu för det är fortfarande hemligt. Vi börjar iallafall kvällen på Uppsalas nya restaurang/bar "Stationen" med en drink...

 
 
trollmor

trollmor

14 september 2011 09:01

Flugsvampar är otroligt vackra. Har sett en hel del snygga ex i skogen i höst.
Själv är jag en dålig svampplockare med äter gärna. Brukar köpa på skördemarknader å så.

http://trollmor.webblogg.se

Helga

15 september 2011 08:29

Klart enklare att köpa än att plocka men det är en del av upplevelsen för mig att gå ut och hämta i skogen...

 
Pisan

Pisan

14 september 2011 10:11

Vad kul att komma ut och fira väninnan :-) Hoppas ni får riktigt trevligt. Ja du, flugsvampen är väldigt vacker. Hitte-på-rätten låter riktigt smaskig :-) Ha en fin onsdag! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Helga

15 september 2011 08:28

Det ska bli kuligt!

 
Åsa

Åsa

14 september 2011 10:27

Jag vågar inte heller ta så mycket i skogarna. JAg håller mig bara till kantareller (vanliga och tratt).
Spännande med väninnan! Kul för henne att inte veta så mycket.

http://wessand.blogg.se

Helga

15 september 2011 08:27

Bäst att plocka sånt man är 100 på...

Ja, det blir kul med överraskningsmomentet!

 
Pisan

Pisan

14 september 2011 12:12

Det finns nåt inne hos mig till dig! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Helga

15 september 2011 08:27

Tack! Kikar in...

 
Björn

Björn

14 september 2011 16:00

Lät riktigt gott det där du:)
Kantareller är gott Aborre likaså, vad kan bli fel liksom:)
Bra tips!
bjornrutgersson.com

http://www.bjornrutgersson.com

Helga

15 september 2011 08:26

Tack tack!

 
kicki

kicki

14 september 2011 20:36

Visst är flugsvampen vacker...konstigt, ju vackrare desto farligare....Va roligt med din syster, att hon flyttat till min stad, då vore det ju jätteroligt att träffas någon gång. Ha det nu så himla bra, kram på dej

http://blogg.vf.se/kicki

Helga

15 september 2011 08:26

Ja, det skulle vara jättekul! Vi har inte planerat någon resa dit ännu men det blir väl framöver...

Kram kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards