Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Hur lastades bagaget i olycksplanet?

Av Helga - 8 september 2011 09:15

Här lunkar vardagen på och efter gårdagens olycka med hockeyspelaren Stefan Liv inblandad är jag glad att ha en vanlig vardag. Jag brukar inte vilja skriva om flygolyckor eftersom att jag vet att många av mina läsare är flygrädda med det är svårt att skriva ett blogginlägg idag utan att nämna flygolyckan i Ryssland där bland annat  Stefan Liv omkom. Så tragiskt och onödigt med dessa unga idrottsmäns bortgång - så sorgligt för de anhöriga. Jag som har idrottande barn kan tänka mig kaoset som uppstår i klubben också.


Nu undrar man ju vad orsaken till olyckan var och enligt nyhetsrapporteringen ska man nu undersöka den svarta lådan. Min första tanke var att hockeylag ofta har enormt mycket bagage (hockey-trunkar) med sig och om man inte lastar dessa på rätt sätt i flygplanet så kan en katastrof inträffa.


Det får inte vara övervikt och det får heller inte vara  fel balans i lastningen. Alltså inte för framtungt eller baktungt. Det spekuleras också i den tekniska statusen på flygplanet. Framtiden får utvisa vad orsaken till olyckan var...


 

 
 
Eva

Eva

8 september 2011 11:05

Ja fy, det är så hemskt. Bara man försöker sätta sig in i allt så blir jag ledsen.

Kram

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

 
Stattinskan

Stattinskan

8 september 2011 11:38

Ja, det är verkligen tragiskt. SÅg på nyheterna i morse att ryska plan har en helt annan policy och säkerhet (eller brist på) när det gäller egna inrikesplan än de som går utomlands.
Vi får invänta och se vad som orsakade det!

http://stattinskan.blogspot.com

 
Ammis

Ammis

8 september 2011 15:22

Ja det blev lite av en chock när beskedet kom. Men vad jag fattade det som så var det ca 45 pers. på planet men det tog tot.120 pers.??? Det är klart att dom kan lasta fel ändå men nån överlast borde det ju inte vara. Vifår väl se vad utredningen säger. Planet hade ju inte många veckor kvar att flyga efter vad jag förstod.
Ha en bra torsdag. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
Kimmie

Kimmie

8 september 2011 19:17

Usch, det är så tragiskt! Bra att ordentliga utredningar blir gjorda.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Freedomtravel

Freedomtravel

8 september 2011 19:53

Hemskt! Men det känns som att Ryssland är lite överrepresenterat i olycksstatistiken. Jag har förstås ingen aning om vad som gick fel, men ibland får man ju känslan av att säkerheten inte är lika noggrann överallt. När jag flög inrikes i Kina en gång fick vi ta våra resväskor inne i kabinen och ställa dem mellan några lediga säten...

http://www.freedomtravel.se

 
Veiken

Veiken

8 september 2011 21:39

Jag tror att du har en poäng där... Vi får se vad dom kommer fram till därborta i Ryssland. Kul att du hittade mig :)

http://veiken.wordpress.com

 
susjos

susjos

8 september 2011 22:55

Så sorgligt med olyckan i Ryssland- min man flygteknikern, skulle aldrig flyga inrikes i Ryssland, de har visst inte samma säkerhet som vi,och planen är inte de bästa heller. Trist är det!
Men i morgon flyger vi med kompisar ( med SAS) till London, kanske du jobbar? Tror vår flight går kl 13 :)

http://susjos.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

8 september 2011 23:00

Usch ja.. Det är verkligen tragiskt. Att en sån olycka kan inträffa. Man tänker ju verkligen på familjerna till dom omkommna..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

9 september 2011 09:00

Det är verkligen hemskt och tragiskt med denna olycka som utplånade så många unga män i början av sitt liv. Jag är själv lite flygrädd men har ändå flygit ett antal gånger. Jag har ibland beställt in en whiskey när jag åkt lite längre för att lugna nerverna. Tänker verkligen på deras familjer som måste gå igenom detta.

Ha en fin fredag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
helga

helga

9 september 2011 09:58

Tack för alla kommentarer!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Åsa

Åsa

12 september 2011 16:05

Otäckt var det verkligen!

http://wessand.blogg.se

Helga

13 september 2011 07:58

:(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards