Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 7 juni 2007

Halli Hallå...

Av Helga - 7 juni 2007 09:31

Tack för era kommentarer angående leken från 60-talet; Halli Hallå. Gilla kom ihåg hur man lekte leken och detta kan läsas på kommentarer till mitt inlägg från igår.


 Vad lekte vi mer då?


Vi hoppade twist

Vi spelade kula

Vi hoppade hopprep, Bondtolvan t ex

Vi lekte kull

Vi lekte burken

Vi lekte med stenar. Hur många barn får du när du blir stor?


Och säkert massor med annat! Kommer du på någon lek som du gillade? Skicka gärna en kommentar om den leken!!

 
 
bambi

bambi

7 juni 2007 09:40

Burken var roligt!

http://bambi.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

7 juni 2007 10:27

Ja vi i gänget har jätte roligt tillsammans, vi har hängt ihop under våra barns uppväxt, det är nu ca 25 år, har firat alla nyår tillsammans tex...
Jag kommer ihåg en sak man gjorde på sommaren i sanden, man spådde varann, 12 rutor med olika killar, eller vad har du på dej när du gifter dej...nostalgi, gör man sånt nuförtiden tro..
Ha det gott..kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
skogsfrun

skogsfrun

7 juni 2007 11:24

Gamla lekar...mina är från 40-talet. Den roligaste var nog "Springelispring" men den är för invecklad att beskriva tyvärr.

http://barasaras

 
Millis

Millis

7 juni 2007 11:42

Hmmmm, märker att jag hade blandat ihop halli-hallå med nån annan lek....burken kanske eller det som kallas pickopicko idag, i alla fall där jag bor;)

http://millis.bloggagratis.se

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

7 juni 2007 12:19

Jag lekte samma lekar som du helga. Och spådde, som kicki. Sedan var det rockring, hoppa hage och Följa John. Och så springa över ängarna och leka häst en period... Senare Ryska Posten och Sanning och konsekvens ...

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan

7 juni 2007 15:06

Godeftermiddag Helga, Tack för all uppmuntran jag fått det tinar upp lite i mitt frusna hjärta just nu...rart av dig .Men vet du va vi lekte "Bro bro breja stockar och stenar alla goda renar ingen slippper här fram här fram förrän man säger sin kärestas namn ..andningspaus...vad heter han! Så roligt det var så obekymrat man lekte. Ryska posten kom ju m,ed men det var nästan lite mer hemligt.

 
Vita

Vita

8 juni 2007 06:41

Tack, Bondtolvan hade jag alldeles glömt bort annars lekte vi samma lekar även i Luleå burken var en favorit + en lek där man skulle gå runt ett hus och den som "stod" skulle gå motsols och fick bränna dem som rörde sig mellan knutarna - vid knuten var man "fri" - kommer inte ihåg vad leken hette. Vi lekte också Land och Rike - det var en höjdarlek.
Vi hade en lokal variant på brännboll som hette långboll där man brände med bollen direkt på benen på den från innelaget som sprang och man sprang bara fram o tillbaka på långsidan, så att man skulle kunna spela på gator. Trixet vara att säga, "men det tog ju inte" och inte med en min visa hur ont det gjorde där bollen träffat. Om man blev träffad så bytte man sida direkt....ett mycket snabbare och mer anarkistiskt spel än brännboll.

http://http:/vitabrevis.bloggagratis.se

 
Ullis

Ullis

11 juni 2007 21:51

Inte så pk namn men "Nigger" var hur kul som helst. MAn hade var sin ruta ca 1,5x1,5 m och en fotboll. Den fick inte dubbelstudsa på sin egen ruta eller rulla. Gjorde den det fick man en prick. Efter tre var man ute och till slut fanns bara en kvar :)

http://www.ullis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards