Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 6 juni 2007

En utflykt i det gröna...

Av Helga - 6 juni 2007 16:30

Det blev en utflykt till ett badställe nära stan. Vi tog med oss lunchmackor, kanelbullar, kaffe och saft. Solen stekte ordentligt så både "gubben" och dottern tog sig ett dopp. Själv är jag världens fegaste och badar oftast inte före midsommar. Jag var gladeligen väskvakt istället. Efter en stund i solen satte vi oss i skuggan för att inte se ut som kräftor till kvällen.


Sonen åkte iväg på egna äventyr vid ett annat badställe mitt i stan.


Jag kom att tänka på en lek som vi lekte i väntan på skolbussen när jag var skolunge på 60-talet. Någon som minns?


Halli, hallå, låt bollen gå, högt i det blå, halli, hallå! Sen slängde man bollen högt i skyn, men vad hände sedan???

 
 
Gilla

Gilla

6 juni 2007 17:30

Den lekte vi ofta. Hallihallå-låtbollengå!

Man stod på rad. En "var" som hade bollen. Den tänkte på ett ord och gav första bokstaven. Bollen gick till var och en i ledet och när en person sa rätt svar kastade den som var bollen högt och skrek hallihallålåtbollen gå och sprang allt vad den orkade. Den som svarat rätt fångade bollen och sa stopp och fick ta tre steg fram till den som var. Den som var höll armarna så de formade en ring framför bröstet och den som tog bollen försökte kasta bollen i ringen. Lyckades man blev man den som hade bollen nästa omgång. Ämnet kunde vara vad som helst. Man fortsatte med nästa bokstav om det var ett svårt ord som ingen knäckte på första rundan. (hoppas det blev bekripligt, det är ungefär 45 år sedan jag lekte den...)

http://gilla.bloggagratis.se

 
Millis

Millis

6 juni 2007 19:24

Halli, hallå, ja, den lekte vi också, men jag minns inte vad som hände sen...tror att alla utom den, som "hade den" sprang och gömde sig...men sen då???...får fråga sonen, han och hans kompisar lekte också den leken när de va små.

http://millis.bloggagratis.se

 
UnderCover

UnderCover

6 juni 2007 20:58

Ja, vad hände se'n, efter halli hallå?
Har funderat på det under några år och frågat runt men ingen verkar komma ihåg. Skumt för vi lekte den leken rätt ofta vad jag minns.

http://undercover.bloggagratis.se

 
karleksdravel

karleksdravel

7 juni 2007 00:50

Jag tycker med det är bättre att sluka solen ovanför vattenytan (om jag inte befinner mig i Thailand dock)

Den där leken känner jag igen men jag kan bara inte komma ihåg mer än dig tyvärr...

http://karleksdravel.bloggagratis.se

 
Pia Puma

Pia Puma

7 juni 2007 09:31

Jag kommer ihåg den;) Men vi fick spotta tre ggr med:)

Annars lekte vi ngt som vi kallade picko picko väldigt mycket.

http://pumashobbyverkstad.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards