Direktlänk till inlägg 28 januari 2015
Ibland ställs allt på sin spets på jobbet och vi får chansen att visa hur proffsiga vi är. Som igår då vi flög ned ca 170 passagerare till Göteborg. När folket började stiga av på flygplatsen hade vi 25 minuter på oss tills det var dags att avgå igen. Då ska först de 170 stiga av och vi ska städa kabinen och så ska 130 nya resenärer komma ombord och allt ska checkas inför avfärd. Exakt på tid började flygplanet taxa ut mot startbanan och vi kunde andas ut. Vi klarade det- igen!
Vi använder oss av ett smart hjälpmedel ombord. Vi har mobiltelefoner som på marken kan kopplas upp mot flygplatspersonalens radioapparater. Vi kan kommunicera med mobilerna som med en komradio. Ofta sätter vi också igång boardingen lite innan vi är klara för ombordstigning. Passagerarna får vänta nån minut eller två i gången ner till flygplanet medan vi färdigställer det sista ombord. Vi kapar en minut här och en minut där och så avgår vi enligt tidtabell för det mesta.
Mitt flygbolag var det näst punktligaste flygbolaget i hela världen 2014 enligt flightstats och det får vi, alla anställda, ta åt oss äran för.
Idag är det rast och vila - en ledig dag. Jag ska hälsa på mina föräldrar och sen blir det ett besök hos en som jag "hatar" (beror på att jag är rädd) - min tandläkare.
#flyg #helga #flightstats #punktlighet #flygplan #ledig
Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...