Av Helga - 20 februari 2016 16:48

Man är väl inte mer än människa...

Det har varit lite för mycket den senaste tiden med jobb, strul, tester av nya arbetssätt, långa arbetsdagar, skiftarbete och så gamla föräldrar och ett eget liv som ska levas på lediga dagar. Jag har haft lite svårt att sova och jag har haft en känsla av stress. Så klok som jag är (oftast) har jag sjukskrivit mig och varit hemma några dagar extra för att komma ner i varv.

Promenader utan musik i hörlurarna med snöknarr och fågelkvitter som enda sällskap gör mig gott.Gymmet, korsord, vila och åter vila ska få igång mig igen hoppas jag. Jag känner många som har svårt att sätta stopp, så det är just precis det jag försöker göra nu innan det är för sent.

#mindfulness #träna #promenera #hälsa #helga #sjuk

Av Helga - 19 februari 2016 09:18

När jag var tonåring var det mycket Ted Gärdestad som spelades på min bandspelare...

Nu skulle Ted ha fyllt 60 år i dagarna och han är värd en hyllning!

#tedgärdestad #musik #helga #minnen

Av Helga - 18 februari 2016 14:44

Igår kväll  hälsade vi på våra vänner som just flyttat ifrån området där även vi bor. De har köpt en nyproducerad trerums-lägenhet inne i stan och det var roligt att se hur de har det nu. Det var riktigt fräscht och fint och det fanns två balkonger. Den ena balkongen var mer av en altan med sina 18 kvardratmeter i söderläge.

Idag har jag farit runt på COOP, IKEA, Cervera, Clas Olsson, Åhléns, Chili mfl. Jag har köpt mat, ljus, diskställ och en present till maken som snart fyller år. När jag var på COOP kom det fram en dam och frågade om jag skulle handla mycket. Jag svarade ja och då gav hon mig en 10%-kupong som hon inte skulle hinna göra av med. Något liknande hände mig nyligen när jag skulle äta på en food court i Umeå. Vilka vänliga människor! Jag gillar ju också att glädja andra så - What goes around comes around.

#flytta #3rok #helga #shoppa

Av Helga - 17 februari 2016 09:46

Igår var jag aktiv på min lediga dag.

Först var jag på gymmet och det känns faktiskt lite i armar och axlar idag. Sen var jag hemma hos mina föräldrar och hälsade på. Efter det åt jag middag på Churchill Arms med en kompis. Churchill Arms vann nyligen "Läsarnas favorit" på Uppsala Nya Tidnings prisutdelning Guldkajan, vilket jag förstår för det är ett mysigt och enkelt ställe att träffas på.

Vår familj har alltid rest mycket och vi har bott utomlands när vi barn var små. Mina föräldrar börjar nu bli gamla men mamma längtar fortfarande efter att resa.

Jag sa till mamma;

- Men du ska ju ut och resa snart - ni ska ju till Oslo i påsk (min ena syster bor där).

Det tyckte nog inte mamma var nån riktig resa, så hon kastade huvudet bakåt och gapskrattade. Det var en så underbar reaktion från en person som snart fyller 90 år.

Jag berättade om detta för min middagskompis och vi skrattade åt den här lilla situationen flera gånger under kvällen.

Av Helga - 16 februari 2016 09:30

Jag var nyligen ute och flög med två kollegor som normalt sett har bas i Köpenhamn. Jag hade tur eftersom den ena var svensk och eftersom den andra talade klar och tydlig danska. Vi klarade alltså språkförbistringen som ibland kan uppstå när man har olika modersmål. Vi har ju dessutom arbetat i mixade besättningar från alla tre baser för inte såå många år sen så vi har en viss vana att förstå varandras språk.

När det var dags att välja arbetspositioner ombord funderade vi på om det var bäst att en svensk talade i mikrofonen. Vi kom fram till att resenärerna säkert skulle lyssna extra nogrannt om den danska flygvärdinnan fick annonsera. Mycket riktigt - på en norrlandsflygning tittade alla passagerare förbryllat på oss, som demonstrerade nödutrustningen, när den danska värdinnan pratade i högtalaren.

Igår kom jag hem runt lunchtid och sen till middagen kom sonen hem. Vi åt lammfärsbiffar bl a och till fikat kopplade vi upp oss via skype och pratade med dottern i Wien. Jag älskar att det är så enkelt att kommunicera trots avståndet.

Igår kom marsschemat och man kan planera livet igen. Jag ser att jag ska vara mentor till en ny flygvärdinna/ flygvärd och det ser jag fram emot.

#flyg #helga #danmark #språk #middag #skype

Av Helga - 14 februari 2016 20:53

En tur som passagerare idag.

Ovan molnen...

#helga #ovandär #flyg #moln

Av Helga - 14 februari 2016 03:13

I natt sover jag hemma, men inte i min egen säng för jag kan inte sova. Vi hade en småstrulig flygdag igår och kanske är det tankarna på det som är orsaken. Nu ligger jag i soffan istället och hoppas på att somna om snart.

Jag brukar faktiskt sova väldigt bra trots skifttider och det är bara ibland jag vrider och vänder mig så här på natten.

Imorgon har jag en lugnare jobbdag och så även på måndag. Jag ska flyga med två danska kollegor vilket ska bli kul!

Här är vi i Innsbruck och vänder. På hemvägen hade vi två personer med benbrott så vi fick fälla sätena framför dem så de kunde lägga upp sina ben på stolarna. Det var tur att det fanns några lediga platser ombord.

Strulet bestod i oklara besked om hur mycket mat vi skulle ha lastat på vår alpcharter. Vi fick även en försening på en sträcka eftersom passagerarantalet inte stämde. Det var namnlistor och matlistor högt och lågt. Jag tror det såg ut som jag gick runt med tomtens önskelistor.

#helga #flyg #Innsbruck #sömn #svårtattsova

Flyg · Resor
Av Helga - 12 februari 2016 19:30

Efter våra flygningar igår var vi alla riktigt hungriga. Vi hade börjat jobba strax efter lunch och var sedan framme på hotellet vid 19-tiden. Vi gick till en av besättningarna favoritrestauranger, Taj Mahal, som serverar god indisk mat.

Ikväll är vi i en ny stad, men nej ikväll är jag osocial efter en lite strulig flygdag med förseningar pga snöoväder. Jag har bara tränat och sen ätit på hotellrummet. Imorgon har vi sovmorgon och behöver inte lämna hotellet förrän klockan sju. Underbart!

Jag har sett en film på datorn också och det var filmen "trevligt folk". Jag har tänkt se den en längre tid men först nu blev det av. Filmen handlar om ett gäng killar som får lära sig spela bandy för att vara med och representera Somalia och Borlänge i Bandy-VM. Det var en fin film och jag tyckte mycket om den...