Av Helga - 3 mars 2016 09:36

Nu känner jag mig mycket bättre och nästa flygdag blir på söndag. Då ska vi ha med oss en helt ny flygvärdinna som ska läras upp. När man är ny som kabinpersonal på mitt flygbolag har man först gått en intern kurs med mest fokus på säkerhetsrutiner. Sen får man praktiken ombord tillsammans med en purser och övrig personal under ca en vecka. På den sista flygningen checkas man ut om allt gått som det ska. Blir man sjuk eller på andra sätt har svårt att tillgodogöra sig praktikutbildningen så förlängs utbildningstiden.

Idag städar jag och det blir lite extra pyssel eftersom vi ska ha ett stort kalas här hemma i helgen. Det blir ett 90-årskalas för att fira svärmors födelsedag. Det kommer ca 25 gäster och vi har beställt catering och lägger till några pajer, ostar och kycklingspett. Drycker och snacks har också inhandlats. Vi har burit in extrabord och har fått till 25 sittplatser i våra två rum som ligger i fil, vardagsrummet och TV-rummet. De äldsta gästerna (över 80 år) kommer först vid 13.30 och sen rullar alla andra in som är i åldern 64-0 år. Jag älskar familjekalas där alla åldrar umgås. Noll-åringen har vi bara träffat en gång förut och det var på julafton.

Kul med en ny liten prins också...

3/100 #blogg100

#helga #flyg #fest #kalas #nyutbildad #kurs #prins

Av Helga - 2 mars 2016 09:36

Jag är ju svag för flyghumor av förklarliga skäl...

www.aviationhumor.net

2/100 #blogg100

#flyg #humor #helga

Flyg · Humor
Av Helga - 1 mars 2016 13:29

Jag är fortfarande hemma från jobbet. Tillräckligt sjuk för att inte kunna flyga pga örat men tillräckligt frisk för att bli rastlös. Idag har jag varit på Uplandsmuseet och det var säkert tjugo år sedan sist. Särskilt nyfiken var jag på en utställning om flyktingsituationen på ön Lesbos. Jag fascinerades också av en utställning om Astrid Lindgren och hennes nyutgivna dagböcker från krigsåren 1939-1945.

Det är en fantastisk utsikt från museet ut över fyrisån.

1/100 #blogg100

#helga #sjuk #uplandsmuseet #AstridLindgren #lesbos #flyktingar

Av Helga - 29 februari 2016 09:13

Jag är ledsen men det finns inte mycket att rapportera härifrån. Bara att mitt vänstra öra inte vill som jag vill.

Så flyget går som vanligt, bara utan mig

Igår åkte vi till landet för att kolla att allt var bra och att inget frusit sönder eller så. Vi hade haft en mus inne i köket men annars var det lugnt.

Här går vi en promenad nere vid viken.

Doktorn, som jag träffade förra veckan, sjukskrev mig en vecka till så jag får väl bara ta det varligt och bli frisk.

#helga #sjuk #öra #ingetflygnu

Flyg · Natur
Av Helga - 25 februari 2016 15:48

Sist jag var ute och jobbade hade jag lite fritid i Sundsvall. Det var en förmiddag med tid till en fika och ett besök på kulturmagasinet. Där hade de en fin Ingrid Bergman-utställning som jag besökte.

Senare när vi flög på kvällen gick jag in i cockpit av hemlig anledning. När jag skulle ut därifrån igen så jag;

- Har ni nåt annat spännande att berätta innan jag går?

Då visade styrman mig något som såg ut som en stor stjärna alldeles intill månen. Det var Jupiter.

Det kallar jag spännande! Tänk vilket fantastiskt jobb jag har som mitt under ett arbetspass kan få se en planet bara så där .

#kultur #helga #Sundsvall #resa #ingridbergman #utställning #astronomi #Jupiter #spänning

Flyg · Kultur · Natur · Resor · Tips
Av Helga - 25 februari 2016 00:41

Två dagars jobb och så var jag däckad igen. Det är en förkylning som spökar och inte bara allmän trötthet som jag trodde först. Jag är mentalt piggare men i fysiskt sämre skick.

Jag har ledigt nu och sen får vi ser hur jag mår till helgen då det är dags att jobba igen.

Idag tog vi oss iallafall ut, gubben och jag. Det var en fin solig dag om än lite blåsig. Vi klädde på oss bra och tog med fika.

Här sitter vi på en bänk invid Mälarens kant.

Det var jättefint ute men efteråt var det vila i soffan hemma som gällde.

#helga #förkyld #vårnästan #hälsa

Av Helga - 23 februari 2016 12:30

Det blev jobb igår på jouren...

När jag kom in på mitt hotellrum senare runt midnatt märkte jag att det inte gick att låsa dörren, men orka bry sig liksom.

Jag tänkte att vem vill väl ha en gammal purser ändå...

Idag när jag skulle gå ut kom problemet. Nån kanske vill ha min dator iallafall. Ner till receptionen och be dem fixa låset, men nej det gick inte så där på studs.

- Du får byta rum.

Ner med alla kläder, hygienartiklar, uniformsdelar och personliga grejer och så ner en bit i korridoren och in i det nya rummet. Det nya rummet var både större och finare men jag hittade en gammal dammtrasa på en hylla. Hmm... ingen ordning på det här hotellet.

Nu lunch på espresso house och förberedelser inför kommande fighter - oj en freudiansk slip, menar naturligtvis flighter.

#helga #flyg #hotell #Freud #humor

Flyg · Humor
Av Helga - 22 februari 2016 11:13

Nu är jag på banan igen och det börjar med jour.

Jag har fått en konstig hosta sedan igår. Nu börjar jag misstänka att det var det som fick min kropp att reagera med en rejäl trötthet redan innan hostan bröt ut. Vem vet - nu är jag iallafall redo för arbete igen.

Maken har sportlov och vi håller på att förbereda oss lite för en kommande högtidsdag. Det är svärmor som ska fira sin 90-åriga födelsedag här hemma hos oss om ca 10 dagar. Vi har tagit in ett gammalt furubord från garaget och tittar igenom antalet stolar, dukar, tallrikar mm. Vi har beställt catering och tårtor så vi behöver inte göra så mycket själva.