Av Helga - 11 mars 2016 09:16

Tjohoo!

Nu är jag ledig efter en sen landning igår kväll.Vi flög till/ från en destination i England och jag hade samma flight dagen före. Faktiskt kände jag igen en passagerare och han kände igen mig också. Min elev och jag tar nu ledigt över helgen och sen ska hon checkas ut på tisdag. Efter det är hon klar för att flyga utan mig som handledare.

Nu har jag just skypat med dottern, som ju är utbytesstudent i Wien. Hon har först läst en treveckors intensivkurs i Tyska och nu har hennes vanliga universitetsstudier börjat. I helgen ska hon resa till Krakow med andra erasmus-studenter.

Jag och min man ska också göra en utflykt i helgen. Häng med i bloggen så får du veta vart resan går - vilken cliffhanger!!!

Jag hann hälsa på mina föräldrar igår innan jobbet och utanför deras hus stack det upp fina snödroppar. Våren har kommit till Uppsala...

11/100 #blogg100

#helga #flyg #student #resa #vår #snödroppar

Av Helga - 10 mars 2016 14:30

Vi fick ett bra tillfälle att se Helsingfors nyligen och extra kul var det nog för min elev som hade sin första riktiga övernattning, med tid till att se sig om.

Vi åt tillsammans hela besättningen på eftermidagen, dag 1. Bakom vårt hotell finns det en trevlig italiensk kvartersrestaurang som vi valde att gå till...

Mamma Rosa, Runebergskatu 55

Nästa dag var det fria aktiviteter fram tills vi skulle hämtas. Jag valde att gå till Fazer café i gallerian Forum och en sväng in på några favoritaffärer. Jag besökte Stockmann, Esprit och Habitat men tro det eller ej - jag köpte inte någonting...

10/100 #blogg100

#helsingfors #helga #fazercafe #stockmann #habitat #mammarosa #flyg #resa

Av Helga - 9 mars 2016 08:48

När man är glad för att det finns åtminstone en svensk tv-kanal...

Jag har ju lite svårt att förstå det finska språket ;)

9/100 #blogg100

#resa #tv #helga #Finland

Nyheter · Resor · Sport · TV
Av Helga - 8 mars 2016 16:41

Nu är vi framme på vårt hotell i ett grannland. Det är mulet och det börjar skymma. Tänker på sången/dikten "det är vackrast när det skymmer"..

Min elev är på sin första längre övernattning och det är ju kul att vi har lite tid att fördriva här.

Hotellrummet är fräscht och nyrenoverat som du ser på bilden, men vem vill sitta ensam på rummet. Jag går ut och äter middag med några mumintroll istället (läs besättningen).

8/100 #blogg100

#helga #flyg #mumintroll #Finland #hotell

Flyg · Humor
Av Helga - 7 mars 2016 20:24

Det är dag två för min elev och hon har redan fått flyga två utrikesflygningar och en inrikesflight. Det är lite olika serviceupplägg som ska provas på. Imorgon bitti har vi en frukosttur med hel 95 passagerare i vår plusklass. Där ska alla resenärer serveras frukost med varmt bröd och kaffe/te och detta ska ske på ca 50 minuters flygtid. Samtidigt ska ca 25 passagerare bjudas på kaffe/te och få tillfälle att handla från vår cafévagn om de vill. Våra flygningar hittills har varit ganska lugna...

Vårt viktigaste uppdrag som kabinpersonal är ändå säkerheten så det pratar vi också mycket om och repeterar det som lärts in på den tre veckor långa kursen. Under det här året får vi väldigt mycket ny personal eftersom vi får nya flygplan och flyger till nya destinationer. Det är spännande med allt nytt!

Nu är det myspys på ett hotell. Vi kom nyss in och åker tidigt imorgon bitti igen. Jag har druckit en kopp kaffe och ätit en kvällsmaka. Ganska skönt!

7/100 #blogg100

#flyg #helga #flygplan #upplärning  #hotell

Av Helga - 6 mars 2016 13:54

Nu på väg hem från flygeriet. Det blev en bra och lugn första dag för min adept. Det var en jätteduktig tjej som hade lätt för att lära så detta ska nog bli bra!

Vi hade en kille med ombord idag som fick smått panik vid start. Jag pratade både med honom och hans mamma om flygrädsla och efter landning fick han prata med vår kapten också. När killen gick av var han glad och lättad. Det känns bra att ha kunnat hjälpa honom med detta.

Nu ska jag hem och hjälpa maken röja från gårdagens fest.

6/100 #blogg100

#flyg #helga #flygrädd #tårta #fest

Av Helga - 5 mars 2016 09:45

Idag blir det full rulle...

Först förberedelser och sen party party hela eftermiddagen och kanske en bit in på kvällen. Svärmors 90-årsdag ska firas med buller och bång!

Borden är dukade, dryckerna kylda, maten på ingång och ljusen tända...

5/100 #blogg100

#helga #familj #fest #tårta #90år

Av Helga - 4 mars 2016 09:45

Vi är en familj som gillar resor...

Vår dotter pluggar i Wien den här terminen och sonen har just kommit hem från en långweekend i Andalusien i Spanien. Han har en vän som pluggar i staden Granada. Granada är kanske inte det vanligaste resmålet och just därför var det extra kul att resa dit. Sonen flög till Malaga och tog buss därifrån till sin slutdestination.

Här på Wikipedia kan du läsa mer om Granada.