Inlägg publicerade under kategorin shopping

Av Helga - 5 december 2015 17:12

Folk är för härliga ibland...

Igår på en flygning hem från England hade vi ett gäng på tio medelålders män med oss. De var kul att skoja med och när vi började närma oss Sverige var det en som sa;

- Kan du fråga kapten om han går ner i Säffle om han får 700:- direkt i handen

Sen när vi gick gick ut med försäljningsvagnen tror jag gubbarna insåg att det var ett perfekt läge att shoppa julklappar till älsklingen. Det köptes smycken mm för fulla muggar.

Lite tidigare under dagen hade vi en flygning söderut i Sverige och jag lovar att det blåste rejält när stormen Helga tog i vid inflygningen. Jag blev nästan lite stolt när stormen fick samma namn som mitt blogg-alias! Nog för att jag brukar stöka till, snurra omkring och dra fram med besked men fullt sånt ös som stormen brukar jag inte ha.

#stormenhelga #helga #flyg #flygvärdinna #england

Flyg · Humor · Natur · Resor · shopping
Av Helga - 24 november 2015 08:48

Jag har tidigare berättat om kollegor med andra färdigheter än "flygeriet" - faktum är att många kabinanställda på mitt flygbolag har andra utbildningar eller sidosysselsättningar.

Idag har jag två tips om anställda som jag är stolt över;

Pia Bergler har tillsammans med två andra personer skapat appen Memory lane photo game. Detta är ett spel där du kan ladda upp dina egna foton till ditt memory. Tanken är att du t ex kan använda bilder på vänner/familj och träna din hjärna. Detta är ett perfekt hjälpmedel för att träna minnet - kanske har du en släkting med lätt demens som behöver träna minnet för ansikten och ord. Du kan också träna in namn på nya elever om du är lärare eller kollegors namn när du byter jobb.

Michael Gärtner har just gett ut en hantverksbok om läderarbete där du kan lära dig tilllverka egna alster. Gärtner tillverkar själv otroligt vackra läderprodukter under märket Lone Wolfe leather Sweden. Kanske ett julklappstips...

#helga #tränaminnet #memorylanephoto #läderarbete #boktips #app

Av Helga - 23 november 2015 16:48

Idag kändes för första gången att det lackar mot jul på jobbet...

Juldekorationer börjar sättas upp på flygplatsen och det är bl a stora gröna kransar med röda band i taket. Det är så fint.

När vi sen skulle dra ut försäljningsvagnen ombord påminde jag i högtalaren om möjligheten att handla julklappar och oj vad mycket vi sålde... På bara en runda genom kabinen sålde vi för ca 5000 kronor. Det var smycken, godis, gosedjur, solglasögon mm som inhandlades. Iofs kan jag inte tänka mig ett enklare sätt att handla än att sitta i sin flygplansstol och titta i katalogen och köpa det man behöver. Man gör ju ändå inte så mycket annat än sitter still när man är ute och flyger.

Idag har jag skrivit ut ett recept på cannelloni i min matblogg. Den rätten ska jag göra till middag idag. Mums... så mysigt att få äta middag hemma...

#helga #flyg #försäljning #advent #jul #cannelloni

Av Helga - 12 november 2015 16:14

Jag fick ett haveri i min mobiltelefon förra veckan - ja den bara dog helt plötsligt. Tur som en tok hade jag iallafall eftersom jag hade en ledig dag kvar och hann skaffa en ny telefon. Det är ju mycket appar och annat som måste fixas tillbaka i telefonen och det mesta funkade bra innan jag skulle ut och flyga igen. När jag sen var i Åbo på övernattning ville jag fixa min Swisch-app men det funkade inte alls (antagligen för att jag var utomlands). Desto bättre gick det nästa dag när jag var i Umeå och nu tror jag allt funkar som det ska igen.

Utom idag då när jag råkade skicka ett sms till fel kompis pga att kontakterna var lite ihopblandade.

Ikväll ska jag ut och äta middag med kompisar på en italiensk restaurang och lunch har intagits med dottern på stan efter ett gympass. Känns härligt att vara ledig igen några dagar.

På jobbet håller vi på att prova storlekar för att vi snart får nya uniformspersedlar. Den nya uniformen kommer att bli ganska lik den vi har idag men med vissa förändringar och förbättringar. Jag ser fram emot uniformsbytet. I förrgår fick jag byta ut min jobb-handväska, som var väldigt ful och sliten. Jag fick ta en väska som var lätt begagnad men bra mycket finare än den jag hade. Vi har det bra som får beställa uniformsdelar gratis men enligt ett poängsystem. Det enda vi betalar själva är strumpor, skor och stövlar.

Här ser du en bild med alla uniformer vi haft genom åren...

#helga #flyg #flygvärdinna #mobiltelefon #haveri #uniform #gym #hälsa

Av Helga - 5 november 2015 19:14

Lediga dagar och efter att vi hade gäster i tisdags har jag kunnat göra lite vad jag vill.  Igår var jag på en stor shoppinggalleria och de första julklapparna inhandlades. Idag hittade jag också några och det känns så skönt att ha kommit igång med inköpen.

Vad gäller träningen så blev det stavgång igår och gym idag. Dottern har också gymkort så idag tränade vi tillsammans och efter det blev det mellanmål på "Wayne´s".

Detta är gamla bilder från Wayne´s och tydligen har jag fikat där några gånger...

På lördag börjar arbetsveckan igen och då blir det först en flygning till Italien och sen blir det fyra dagar hemifrån med övernattningar både i Finland och Sverige. Jag plockar ner träningskläderna i rullväskan och kanske får jag något tillfälle att träna!?

#helga #träning #hälsa #julklappar #egentid #waynes #shopping

Av Helga - 2 augusti 2015 20:58

Den här ledigheten gick fort. Vi hjälpte dottern flytta i fredags och därefter åkte vi till landet jag och maken. Så idag åkte jag hem själv (ska jobba imorgon) och har varit med dottern på det stora varuhuset och köpte diverse smågrejer som kastrull, knivar, gardiner,  lakan, tvättkorg mm

När jag och gubben plockade blåbär igår satt jag på en pall och plockade bären och maken stod nedböjd och använde en bärplockare för att få fler bär på kortare tid. Titta inte sa han eftersom hans jeans hade åkt ned och avslöjade den berömda skrevan där bak.

Jag frågade om han skulle vara med i den nya säsongen av "Ronny och Ragge"

#ronnyochragge #flytta #humor #helga

Av Helga - 9 juli 2015 19:20

Jag är hemma i stan nu två dagar. Jag åkte hem för att fira eller deppa med dottern. Det blev till att fira då tösabiten efter en intensivkurs lyckades ta körkortet. Teorin klarade hon i måndags och körningen klarade hon  igår. Hurra!

Idag och igår har vi varit på Ikea eftersom båda ungdomarna har/ ska flytta och behöver diverse grejer. Sonen köpte en bokhylla bl a...

Idag när jag kom till hans lägenhet hade han redan monterat hyllan med viss hjälp av en kompis. Jag hjälpte honom att sy upp lite gardiner och fick en fika som tack för hjälpen. Dottern, som flyttar till studentrum snart, köpte två korgstolar, en matta, ett bord och en hel del annat smått och gott på det stora varuhuset.

Lite senare kom min syster och min pappa förbi på lunch innan pappa skulle på en undersökning på sjukhuset. Det blev sommarmat med lax, ägg, potatissallad och grönsallad. De behövde verkligen en paus efter att ha kört direkt ner från Hälsingland.

Imorgon bär det av mot stugan igen - nu tillsammans med svärmor. Vi får hoppas att metrologernas prognos för helgen stämmer. Det ska visst bli hyfsat väder lördag / söndag!?

#helga #körkort #sommarstuga #ikea #lunch

Av Helga - 11 juni 2015 16:13

Nu har jag haft några tuffa flygdagar och det har bara varit tidiga morgnar hittills. Idag fick jag dock lite lön för mödan då vi kommit till London för övernattning. Jag tycker nog att shopping är ganska tråkigt egentligen så idag gick jag iväg bort från Oxford Street istället. Jag kom till Little Venice - ett område med kanaler och husbåtar. Det var så mysigt! Jag satte mig på ett café och åt lunch och bara njöt av solen och värmen och utsikten...

På väg tillbaka till hotellet gick jag in på marks&spencer ändå och det blev en somrig t-shirt och en solhatt inhandlat. Vågar man hoppas på en solig sommar och var det inte jag som tycker att shopping är tråkigt?

Lite senare i em har vi i besättningen stämt träff utanför Primark för att äta middag tillsammans. Sen blir det upp i ottan igen imorgon och och ny dag i "röret" men nu med påfylld lust och energi.