Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 25 februari 2015 09:00

Idag har jag en kort jobbdag eftersom vi bara snuddat vid kudden efter en s k "kort natt". Nattvilan är alltså så kort att man inte får tjänstgöra mer efter den första flighten. Jag har önskat detta schema för att komma hem tidigt och det beror på att min man fyller år idag. Vi ska fira maken när han kommer hem från skolan med paket och sen ska vi gå ut och äta på en trevlig pub, churchill arms.

Vi (maken, dottern och jag) har pratat om att göra weekendresa och nu har vi kommit till skott och bokat en weekend i Dubrovnik, senare i vår, genom airtours. Vi åker oftast på cityresor med ving men den här gången var priset betydligt lägre med airtours. Dessutom får vi resa med ett välkänt flygbolag som jag av förklarliga skäl gillar (SAS). Nu har vi något mysigt att se fram emot i vår!

Jihaa...

Sonen är nu på Lombok i Indonesien och beräknas komma hem i slutet av april. Igår drabbades de av bedragare för första gången i samband med en transport. Som tur är var de kloka nog att förstå att något var lurt och klarade sig undan med sin packning och sig själva i behåll.

#flyg #helga #resa #Dubrovnik #weekendresa #lombok #indonesien #födelsedag #pub

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 23 februari 2015 09:17

Igår träffade jag två kompisar och vi gick till Güntherska hovkonditoriet nere vid Fyrisån mitt i Uppsala. Jag beställde en surdegssmörgås och en mellansemla. Mmmm...

Dottern var på återbesök hos sin kirurg på akademiska sjukhuset i fredags . Om du inte läst här tidigare kan jag berätta att dottern opererat bort sin sköldkörtel i januari. Ärret ser fint ut och hon mår bra men tyvärr har rösten inte kommit tillbaka riktigt. Hon har stämbandspares enligt läkaren så nu blir det remiss till öron- näsa- halsmottagningen och logoped. Blir inte rösten bra inom ett halvår vidtas andra åtgärder. Att inte ha en normal röst är faktiskt väldigt besvärligt och handikappande så nu får vi hoppas att stämbanden börjar fungera normalt snart. Både att umgås med vänner, sjunga i kören, jobba och att tala i studiesammanhang påverkas.

Snart börjar min  emigration till grannlandet. Under nästa vecka och flera tillfällen i mars blir det flygningar i Norge. Mycket av arbetet är lika men en hel del är också olika så man får "skärpa till sig" för att ha koll på läget. Vid ett av tillfällena ska jag övernatta i Oslo och då hoppas jag kunna besöka min syster som bor i den norska huvudstaden.

#stämbandspares #sköldkörtel #helga #fika #norge #emigrera #flyg #kirurgi

Av Helga - 22 februari 2015 10:58

Igår hade vi fikagäster igen men bara våra föräldrar den här gången.

Dottern gick på en gasque för nya studenter med en vän som också var med i Tanzania i somras.

Maken och jag tittade på jojkande Jon-Henrik m fl i melodifestivalen. Rätt kul att se en del av kändisarna från hotellet i Östersund. Jag undrade just vad Kalle Moreus gjorde i lobbyn och vad han skulle göra på mellon.

Sen åt vi hamburgare med bacon, pommes frites och hemgjord coleslaw...

Av Helga - 20 februari 2015 10:03

Vi landade strax före midnatt i Östersund igår kväll. När vi kom till hotellet var det partyparty i baren och där fanns journalister, musiker, artister och dansare...

Alla vi i besättningen bytte om lite snabbt och gick ner en stund i baren vi också. Jättekul att se festen och aktiviteten kring melodifestivalen trots att man inte ens ska dit. I hotellreceptionen fanns en plats där man kunde ta foton och det var en glittrig ram med ballonger och serpentiner. Vi tog på oss varsin boa, glittriga hattar och höll i låtsasmikrofoner och självklart blev det en crewfie (selfie på crew) som vi la upp sen.

Nu runt lunch sticker vi iväg igen och till natten kommer jag hem inför min lediga helg. Vi ska fira maken lite tillsammans med våra föräldrar men också bara ta det lugnt.

Igår var jag och fikade på ett jättemysigt café i Karlskrona, systrarna Lindqvist Café och surdegsbageri.

Dit kommer jag absolut att gå fler gånger. Det var lite gammeldags både i inredningsstil men även i sättet att servera i fina porslinskoppar. Dessutom tog de bara kontanter som bara det är lite udda idag, men jag uppskattade alltihop!

#mello #melodifestivalen #helga #flyg #östersund #fika #karlskrona #cafe

Av Helga - 19 februari 2015 10:44

Sent igår kväll kom vi till vårt hotell i södra Sverige...

Sjävklart var jag tvungen att titta på TV4play och se hur det hade gått för min kollega Anna Barkman i Sveriges mästerkock.

Sen sov jag länge men hann precis ner innan frukosten plockades bort. Vi var tre kollegor som åt tillsammans med den underbara utsikten precis utanför fönstret. Idag lite mer gråmulet än på bilden men ändå  så vackert med vattnet och de fina husen.

Jag flög med en rolig kille (kollega) nyligen och han berättade om en flygning han haft med charterpassagerare från London till Kiruna. Några av passagerarna hade busat med honom och satt klädnypor i hans väst när han gick förbi. De hade roligt och skrattade mycket med flygvärden. Min kollega tänkte att han skulle skoja tillbaka. När det var dags att servera matboxarna var det kul att se resenärernas miner när det visade sig att man tagit ut maten ur boxarna innan servering och lådorna var helt tomma...

Självklart fick resenärerna sin mat sen men alla fick väldigt roligt åt detta "bus"

Idag börjar vi jobba först på eftermiddagen så nu ska jag "göra stan". Jag hoppas hitta någon mer present till maken som fyller år snart. En present har jag köpt men jag skulle gärna vilja hitta på något mer.

#bus #flyg #helga #annabarkman #sverigesmästerkock #mat

Familj · Flyg · Humor · TV
Av Helga - 18 februari 2015 13:55

Igår hade vi tur. Kaptenen hade tänkt på oss alla i besättningen och köpt med sig minisemlor. Det var ju extra bra eftersom det var fettisdagen igår.

Vi hade en ganska lugn flygning på ena sträckan så det fanns tid för en fika.

Idag sticker jag iväg på en tredagars-slinga och kommer hem igen på fredag natt. Maken har sportlov och håller på och fixar lite här hemma.

Igår skypade vi med sonen som är i Singapore just nu och på väg mot Indonesien. När jag var liten bodde vi i Singapore. Sonen och hans kompis gick förbi platsen där vi bodde men allt var förändrat. Vårt hus var rivet och även skolan där min pappa jobbade. Kvar fanns ett gammalt kapell och runt det skulle det byggas nya hypermoderna bostadshus.

#resa #flyg #helga #semla #singapore #sportlov

Av Helga - 14 februari 2015 17:39

Ledig helg och jag älskar´t!

Jag har hunnit med mycket...

Först städning och lakansbyte och lite tvätt. Sen matinköp på COOP med dottern och direkt efter det såg vi en basketmatch där Uppsalalaget  Sallén vann.

Den vitklädda tjejen med nr 4 på ryggen är 1.98 lång. "Vår" spelare bredvid ser nästan liten ut men är också runt 1,94 lång. Det är många baskettjejer som är långa men det finns även många som är små och kvicka...

Nu har jag förberett en efterrätt till ikväll - det blir en bär- och fruktsallad. Det blir vårt myspys hemma på "alla hjärtans dag". Vi ska äta färsk lax med stekt potatis, rom, gräslök och gräddfil som varmrätt.

#allahjärtansdag #helga #bär #efterrätt #basket #ledighelg #helg

Av Helga - 7 februari 2015 18:00

Idag hade vi släkten här på fika. Vi blev 15 personer...

Mumsfilibabba...

minibullar, chokladsnittar, havrerutor, smörgåsar och herrgårdstårta.