Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 27 mars 2015 08:33

Jag njuter av min ledighet och ska faktiskt ha en extra ledighetsdag den här gången. Sen på söndag börjar jag riktigt tidigt eftersom det blir sommartid under den natten. Jag ska sova borta alla fyra arbetsdagarna men sen dagen efter så reser vi bort över påsken. Vi reser till Dubrovnik några dagar och nu hoppas vi bara att vädret blir bättre därnere - det har regnat en hel del den senaste tiden.

Idag ska jag ta med mig mina föräldrar och svärmor till ett café, bageri Brantingstorg. Det här fiket ligger vid ett stort torg där man lätt kan parkera bilen och det är inte så långt att gå...

#helga #resa #cafe #bageri #fika #dubrovnik

Familj · Resor · Tips
Av Helga - 26 mars 2015 10:25

När jag var ute och jobbade sist började min klocka sacka efter och det är riktigt besvärligt när tiden är väldigt viktig i flygtjänsten. Vårt mål är ju alltid att gå på tid!

Sist jag köpte en ny klocka så köpte jag två. Det var så billiga klockor på REA så nu när det ena armbandet gått sönder och den andra klockans batteri är slut så är det inte värt att laga.

Igår unnade jag mig en lite finare klocka och jag tycker den är snygg och cool. Den här var dyrare och kommer att hålla länge också.

Sonen är på Bali just nu och har provat på surfing. Jag surfar också men inte i havet utan på nätet

Om ca två veckor kommer han ju hem igen och han ska flyga direkt från Bali via Doha till Arlanda. Åh vad jag längtar!

#helga #flyg #klocka #tid #resa #bali #surfa

Av Helga - 24 mars 2015 15:24

Vår flight från Oslo till Las Palmas gick bra igår men arbetsdagen blev lång - en dag på med 13.35 i arbetstid. Såna dagar jobbar vi på men försöker tänka på att vila mellan varven och när tillfälle ges.

Idag har jag träffat min syster och svåger i Oslo. Det blev frukost hemma hos dem och sen en lång promenad och fika på operahuset. En härlig dag!

Vi i besättningen bor fint på hotell Thon mitt i Oslo och detta hotell är helt nytt. Nu snart ska vi åka ut till gardemoen igen och sen inatt är jag hemma igen.

Bilder från lobbyn på hotellet.

Sonen har nu bokat sin hemresa och han kommer hem om ca två veckor direkt från Bali.

Idag tänker jag på German Wings passagerare och crew ...

#flyg #resa #oslo #bali #helga #hotell #flygolycka

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 22 mars 2015 22:10

Nu är jag iväg på ännu en sväng i grannlandet Norge. Det är flygningar idag, imorgon och sen hem på tisdag kväll.

På tisdag har vi ett längre stopp inne i Oslo. Jag har ju en syster som bor där så vi två har bestämt träff på förmiddagen. Det blir första gången jag får se hur de bor eftersom de är ganska nyinflyttade. Det är så perfekt när det går att träffa familj samtidigt som det är jobbdagar.

Igår efter att jag landat åkte vi hem till mina föräldrar och åt våfflor. Det serverades både grädde och olika sorters sylt till.

Idag höll jag på att klanta till det ordentligt. Jag hade för mig att jag skulle börja jobba kl 13.30 men så var det inte utan det var avgångstiden på vår flight från arlanda till Oslo. Av en tillfällighet tittade jag på schemat och upptäckte mitt misstag. Jag hann precis i tid till jobbet. Puh!

#våfflor #flyg #helga #Norge #strul

Av Helga - 19 mars 2015 08:45

Vi har börjat titta lite på lägenheter inne i stan. Än så länge har vi inte varit på någon visning men håller koll via lokaltidningen och hemnet m fl. Detta med en ev flytt är verkligen en process.

Nyligen hittade jag den idealiska lägenheten (trodde jag och det tror jag ofta) och ville dra med maken på en visning. När han kom hem sa han;

- Jag växte upp i det där huset. Det är ingen idé - vi kommer inte att gilla lägenheten. Den är på nedre botten med två små balkonger ut mot den trafikerade gatan.

Jag svarade;

- Ja men det är ju perfekt. Då kan vi ju sitta på varsin liten balkong och ropa till varandra när vi fikar...

Av Helga - 18 mars 2015 08:35

Godmorgon!

Idag har jag träningsvärk efter att ha kört ett gympaprogram som finns på Friskis och Svettis App "Hatar Träning". Det är enkla övningar för att komma igång med sin träning och man ska träna tre dagar i veckan under en fyraveckorsperiod. Jag behöver en push att komma igång och då passar den här appen perfekt!

Igår pratade jag med sonen som nu är på Gili Islands i Indonesien. Han berättade att de har varmt och soligt och att de måste vara väldigt försiktiga för att inte bränna sig. På söndag åker hans Svenska kompis hem men sonen ska stanna kvar ensam i Indonesien någon månad till. Helt ensam är han nog ändå inte eftersom de har lärt känna mycket folk under resan.

I år firar vi påsken i Kroatien och jag inser att det bara ca 14 dagar kvar till avresa. Vi har bokat weekendresan genom Airtours. Jag börjar längta lite nu och hoppas på bra väder så vi kan strosa runt och sitta på uteserveringar och njuta.

Jag har varit i Kroatien förut men det var på 1980-talet och då hette landet Jugoslavien. Jag och en kompis tågluffade och reste till Zadar och ön Ugljan. Där stannade vi i två veckor i slutet av vår tågluff. Sen tog vi båten över till Ancona i Italien, tåget vidare till Rom och efter några dagar i Italiens huvudstad reste vi hem till Sverige igen.

#helga #resor #resa #kroatien #italien #indonesien #giliöarna

Av Helga - 2 mars 2015 10:02

Igår var vi hemma hos svärmor och firade hennes kommande 89-årsdag. Vi fick massor av gott kaffebröd och prinsesstårta. Snart ska svärmor flytta ut ur lägenheten pga av en stor renovering av stammarna i huset. Vi vet inte ännu var hon ska bo och det har skapat en viss oro så klart.

Idag ska jag till frissan. Jag tycker att mitt hår är helt hopplöst just nu så det är välbehövligt. Imorgon ska jag också unna mig en fotmassage eftersom jag har trötta fötter efter mycket stående och gående.

Dottern har genomgått en ny operation (i fredags). Den här gången var det nageltrång som var orsaken. Allt gick bra men man fick ta bort ganska mycket av nageln och därför blev de också tvungna att sy några stygn. Idag gick hon iväg med stöd av kryckor som vi fått låna av grannarna.Vi lade om tån för första gången i går kväll och det såg jättefint ut!

Operationen som gjordes i januari då sköldkörteln togs bort orsakade ju stämbandspares (dvs förlamning av stämbanden) och rösten var svag.  Så förra veckan kom plötsligt rösten tillbaka - tänk så glad man kan bli för sånt som man bara tar för givet - att ha en röst igen!

Det är förändringar på gång inom flygbolaget och en konflikt pågår sedan i fredags mellan kabinkollegor och ledningen i Danmark. Det handlar om en överföring av ca 150 anställda till ett nytt dotterbolag (Cimber). Kommer inte kollegorna tillbaka till arbetet idag kl 12 kommer de att få sparken enligt nyhetsrapporteringen. Hela flygbranschen kämpar hårt för att klara sig i den tuffa konkurrensen och även piloter på Norwegian strejkar just nu. Det är ju helt knäppt att man kan flyga till London för mindre pengar än vad en taxiresa från Stockhom till Arlanda kostar.

Jag lägger ingen värdering angående de pågående konflikterna i min blogg utan rapporterar bara om vad som händer just nu.

#helga #flyg #strejk #flygbolag #nageltrång #giftstruma #operation #fika #födelsedag #tårta

Av Helga - 25 februari 2015 10:38

Igår firade vi makens födelsedag på restaurang (en pub), det blev paketöppning hemma och hjärtbakelser från RC chocolat på arlanda. Detta café har ett eget bageri och har även café i Sigtuna. Deras kardemummabullar, chokladpraliner och bakelser är inte att leka med... (goda alltså)...

Idag drar jag till grannlandet Norge och där ska jag flyga omkring i tre dagar. Det känns gött att våra svenska skidåkare varit så duktiga i Skid-VM så jag kan interagera med norrmännen med viss stolthet. Hade det bara varit norska guld nu skulle jag hellre ha flugit omkring i Danmark...

(OBS! ett skämt)

Min farmor var ju faktiskt från Norge så jag kan med en fjärdedel glädja mig även åt de norska framgångarna...

Jag blev omnämnd i First Publishing Group AB´s nyhetsbrev nyligen. Det är första gången min blogg omnämns på ett officiellt forum. Det känns kul och besöksstatistiken gick upp ordentligt några dagar.