Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 12 april 2015 14:13

Igår åkte vi till sommarstugan och det var första gången för mig i år. Vi hade beställt ett lass jord som vi ska lägga ut över marken där det grävts ner nya ledningar och rör för det kommunala vattnet. Vi gick väl ca 30 rundor med skottkärror och det märktes knappt alls på jordhögen. Maken satte lök och potatis också...

Det fanns både tussilago, snödroppar, blåsippor, vitsippor och påskliljor på tomten.

Sen började jag plötsligt frysa trots att det var full sol ute och innan kvällen var jag dunderförkyld. Så idag tar jag det väldigt lugnt med blogg, tv- serier och vila i soffan.

Här har jag kokat en varm dryck med riven ingefära, citron och honung. Hoppas jag blir frisk snart...

#sommarstuga #helga #förkylning #blommor #vår

Av Helga - 10 april 2015 21:04

Idag när vi flög tillbaka från London till Arlanda skulle jag informera fem passagerare med vidare flyganslutning om vilken gate och terminal de skulle gå till sen. Om det inte är så många som ska resa vidare tar jag det ofta personligen och inte över högtalarsystemet.

Ett ungt par satt på rad 6 och direkt när jag kom med anslutningslistan i handen sa killen att det var hemligt för hans fru vart de skulle resa. Jag bad honom komma med så kunde jag informera om gaten för flyg mot Kiriuna. Då berättade han att han bokat flera olika roliga vinteraktiviteter som överrasking och att de även skulle bo en natt på ishotellet. Kul grej!

Jag kom hem redan vid lunchtid och hann först luncha med dottern och sen fika med sonen och maken ute i vårsolen. Ikväll är dottern på damsupé med 20-talstema på sin nation och sonen har reunion med alla kompisarna som han inte träffat på länge. Jobbet ville ha sonen tillbaka redan på måndag...

#flyg #anekdoter #kiruna #london #helga #resa #överraskning

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 9 april 2015 17:45

Det är så mysigt att ha sonen hemma igen. Vi grillade på kvällen igår eftersom det var den maträtt som var mest efterlängtad.

Sen idag stack jag iväg igen trots att jag egentligen har semester. Jag lyckades göra ett byte med mig själv för att bli ledig på valborg. Så nu är jag helt plötsligt i London. Vi i kabinbesättningen började med att ta en fika tillsammans nära Oxford street och sen har jag promenerat runt i Hyde Park i vårsolen. Underbart!

Det är mycket svenskar i krokarna pga påsklov. Jag såg t o m en svensk kändis vid Marble Arch.

Det kändes knäppt att sticka hemifrån dan efter att sonen kommit hem men jag är redan hemma igen imorgon runt lunchtid.

#london #helga #hydepark #vår resa

Familj · Flyg · Natur · Resor
Av Helga - 7 april 2015 14:15

Vi räknar ned nu...

Om 16 timmar är sonen åter på svensk mark och jag och dottern ska möta honom på arlanda. Eftersom han surfat och yogat de senaste veckorna på Bali funderar vi på att välkomna honom hem med en bandreroll med texten "VÄLKOMMEN HEM YOGA BOY"...

Hur som helst fattar jag knappt att det redan gått ett halvår. Vi har längtat efter och tänkt mycket på sonen och vips så är det dags att träffas igen. Skype, WhatsApp och Facebook har verkligen underlättat för oss.

Den här bilden var den sista sonen tog innan han lämnade sitt hotell för att resa till flygplatsen på Bali. Nu reser han hem via Doha till Arlanda med Quatar...

#resa #helga #flyg #bali #asien #långresa #arlanda

Av Helga - 6 april 2015 12:27

Det blev inte så mycket ordning på bloggandet i påsk pga vår resa. Då är det ändå bra att kunna lägga upp lite bilder och text via appen.

Igår eftermiddag kom vi hem igen och vi var faktiskt ganska trötta. Vi ville ju vara aktiva och uppleva så mycket som möjligt i Dubrovnik. Det var mycket backar och trappor överallt så vi fick träningsvärk i vaderna alla tre. Vi bodde i en fräsch lägenhet i gamla stan men den låg några kvarter upp mot ringmuren så som sagt benen fick sitt.

Idag ska jag laga lite ägg med rom och laxfilé med nöttäcke så vi får en känsla av påsk iallafall trots att vi varit bortresta.

Jag köpte lite fröer på COOP  idag också. Det blev mest kryddor vilket jag älskar att ha i landet och i krukor.

Idag ska jag hämta mina föräldrar på arlanda för de har hälsat på min syster i Oslo. Sen på onsdag kommer sonen äntligen hem efter sin långresa i Asien så då blir det ännu en hämtning på arlanda. Det ska bli så mysigt!

#resa #dubrovnik #linbana #oslo #fröer #trädgård #påsk

Av Helga - 4 april 2015 17:19

Idag har vi åkt linbana upp på ett berg ovanför Dubrovnik. Vi besökte bl a ett museum - självständighetsmuseet. Det var mycket intressant att lära om kriget mellan 1991 och 1995.

Fikat har vi också gjort och vad äter man då om inte en baklava med pistageglass.

#dubrovnik #helga #resa #kroatien #baklava #linbana

Av Helga - 2 april 2015 17:15

Några bilder från Dubrovnik där vi firar påsken!

#påsk #dubrovnik #kroatien #resa

Av Helga - 28 mars 2015 09:59

Igår hade vi en mysig kväll här hemma. Makens påsklov har precis börjat och vi unnade oss en god middag med lite vin. Det blev pepparbiff med ugnsstekt potatis, tomat- och avocadosallad, chorizo och broccoli med vitlök.

Dottern är i Finland över helgen för ett utbyte med en vän-nation. En nation är en studentklubb med anknytning till ens hembygd kan man säga och dottern är ansvarig för nya internationella medlemmar på sin nation.

Idag åkte maken till landet men jag har valt att stanna hemma och städa bl a. Imorgon ska jag upp tidigt och det lär kännas lite extra pga tidsomställningen. Hoppas både jag och tågföraren kommer ihåg att ställa om klockan.