Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 18 april 2016 00:44

Ikväll kom det ombord två killar, på en inrikesflygning, iklädda shorts och med rejäla solbrännor. Jag kunde inte låta bli att fråga var de hade varit och det visade sig att de kom direkt från Las Palmas.

När vi sen gick med cafévagnen frågade jag vad de ville ha och självklart föreslog jag, som ett skämt, sangria. Grabbarna hade humor så vi fick oss ett gott skratt...

Nu säger jag god natt från Göteborg.

49/100 #blogg100

#helga #flyg #humor #sangria #Spanien #laspalmas

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 17 april 2016 01:52

Tack för idag - slut för idag!

Dags att slå igen butiken, låsa dörrarna, plocka ner skylten och krypa ner i sängen.

Det blev en härlig flygning idag och ikväll. Så trevliga passagerare! Särskilt fina var de söta 90+-damerna på rad 1 som inte förstod att vi var svensk personal och som pratade engelska med oss titt som tätt.

Med detta säger Helga godnatt !!!

48/100 #blogg100

#flyg #helga #godnatt

Ps. Idag hade jag med mig lördagsbullar till besättningen.

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 16 april 2016 11:19

På vår kvällsflygning igår hade vi helt fullsatt på utvägen. Alla våra färskvaror (dvs mackor, sallader och pajer) tog slut innan försäljningen var avslutad. Det innebar att inte alla passagerare fick köpa något färskt. Lite jobbigt läge men alla tog det bra - vi har ju mycket olika snacks att erbjuda istället. Sen på hemvägen hade vi inget färskt att sälja alls. Jag annonserade i högtalaren om snacks och drycker. Tur, tur, tur - ingen bad om att få köpa någon macka eller sallad. Puh! Kanske var anledningen att det var så sent och att de flesta redan ätit middag.Vill man vara helt säker på att få köpa en måltid ombord hos oss kan man förbeställa. Det är det flera som har gjort på dagens kvällsflight.

Jag gick till sängs klockan tre och det blir lika sent i natt. När jag tog nattbussen hem igår var det jag och några festprissar som åkte hem. Ibland när man börjar väldigt tidigt på helgen träffar man på de riktiga festprissarna, de som missat sista nattbussen och satsat på att ta första morgonbussen istället.

Ikväll flyger vi till Turkiet och den här lilla flygplatsen, Gazipasa.

47/100 #blogg100

#helga #flyg #Turkiet #resa #mat #försäljning

Av Helga - 3 april 2016 12:08

Så var det lite rast och vila igen efter den långa Las Palmas-flighten igår. Vi jobbade 14 timmar så jag kan lova att det blev intensivt.

Härligt väder på Kanarieöarna. Man får lust att kliva av ett tag.

På utresan var det en del festande vilket kan bli lite påfrestande. Som tur var hade vi väldigt lugna passagerare på hemvägen. Efter en stund, när vi gått klart med cafévagnarna, var det en ensamresande flicka på 11 år som hade ledsnat på att sitta still. Jag frågade om hon ville följa med mig upp till det främre köket. Det ville hon och hon ville hjälpa till och jobba lite också. Hon och jag gick tillsammans och samlade skräp med skräpvagnen vilket både vi och de andra passagerarna tyckte var kul!

Jag kom hem efter  midnatt ochvi hade sparat en skvätt rödvin från en tidigare middag. Det lilla vinet hällde jag upp, la fötterna på bordet och njöt av att den långa dagen var slut. Sen sov jag ända till klockan 10 imorse.

Nu ska jag bara ta det lugnt och gå en långpromenad för att få ny energi inför kvällens flygningar.

34/100 #blogg100

#helga #flyg #laspalmas #resa

Flyg · Resor
Av Helga - 2 april 2016 06:15

Igår blev det en hel del ledigt men inte hemma, utan i Luleå. Jag tog mig en rejäl långpromenad i solen. Många  andra gick på isen men jag vågade mig inte riktigt ut där.

Sommarsemestern blev publicerad också igår och jag fick den period jag hade önskat, vilket inte är så självklart i ett jobb som mitt. Det innebär att jag kan vara med när min syster och svåger fyller 50 år och så kan vi ha gäster på midsommar som traditionen bjuder. Jihaa!

Idag ska jag flyga riktigt långt bort och sen hem igen. Vi börjar 9.15 och landar strax efter 23. Puh! Jag hoppas att vi ska få en trevlig arbetsdag och ska göra mitt bästa för att det ska bli så...

33/100 #blogg100

#flyg #helga #laspalmas #resa #luleå #hälsa #promenad

Flyg · Resor
Av Helga - 31 mars 2016 10:00

Gårdagens medelhavsflygning var riktigt trevlig. Vi hade helt fullt på hemvägen och runt 130 passagerare på vägen dit. Det var mycket att göra men i stort sett alla var på gott humör och mysiga.

På utvägen visade det sig att städningen lagt ut fel menyer i stolsfickorna. Det var långlinjemenyn istället för den vanliga kortlinjemenyn. En passagerare läste på baksidan om val av mat som skulle serveras gratis och jag såg ut som ett frågetecken när han frågade vad vi skulle erbjuda honom att äta. Så småningom kopplade min hjärna och jag kunde förklara vad som blivit fel.

Vi har ett nytt sortiment av varor nu i vår försäljningsvagn. Jag nämnde det i min annonsering och gisses vad mycket vi sålde av kosmetika, dofter, tekniska prylar, godis mm. Det är så kul att sälja ombord.

31/100 #blogg100

#flyg #helga #nyheter #medelhavet

Av Helga - 27 mars 2016 12:06

Så har jag flugit klart för den här gången. Igår hade vi en skidcharter till norra Italien och det var väldigt god stämning ombord. Det var många som firade t ex med menyn "sparkling för two" där man får två mousserande och två chips eller nötter för 195 kronor.

Vi i besättningen firade vi också...

Strax efter att jag tog den här nedre bilden vid landning så blev jag hämtad av maken och så fick vi en god påskmiddag hos min syster och svåger.

27/100 #blogg100

#helga #flyg #påsk #godis #alperna

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 23 mars 2016 10:00

Efter en ganska lång flygdag igår kom vi till hotellet runt 16.30 Jag bestämde mig för att träna direkt och inte vänta. Då finns ju risken att man ändrar sig. Den här gången använde jag cross-trainern, motionscykeln, roddmaskinen, flera andra maskiner och även löpbandet. För första gången sprang jag på löpbandet. Bara några minuter, men ändå -  det går framåt.

Idag måste jag också nämna terrordåden i Brüssel. Det är så förfärligt och hemskt hur terrorister "leker" med oskyldig människors liv. Min kollega var glad att hennes pojkvän, som också arbetar som styrman hos oss, inte flög till Brüssel som planerat. Alla våra flygningar till Belgien ställdes in efter dådet.