Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 25 februari 2015 09:00

Idag har jag en kort jobbdag eftersom vi bara snuddat vid kudden efter en s k "kort natt". Nattvilan är alltså så kort att man inte får tjänstgöra mer efter den första flighten. Jag har önskat detta schema för att komma hem tidigt och det beror på att min man fyller år idag. Vi ska fira maken när han kommer hem från skolan med paket och sen ska vi gå ut och äta på en trevlig pub, churchill arms.

Vi (maken, dottern och jag) har pratat om att göra weekendresa och nu har vi kommit till skott och bokat en weekend i Dubrovnik, senare i vår, genom airtours. Vi åker oftast på cityresor med ving men den här gången var priset betydligt lägre med airtours. Dessutom får vi resa med ett välkänt flygbolag som jag av förklarliga skäl gillar (SAS). Nu har vi något mysigt att se fram emot i vår!

Jihaa...

Sonen är nu på Lombok i Indonesien och beräknas komma hem i slutet av april. Igår drabbades de av bedragare för första gången i samband med en transport. Som tur är var de kloka nog att förstå att något var lurt och klarade sig undan med sin packning och sig själva i behåll.

#flyg #helga #resa #Dubrovnik #weekendresa #lombok #indonesien #födelsedag #pub

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 18 februari 2015 13:55

Igår hade vi tur. Kaptenen hade tänkt på oss alla i besättningen och köpt med sig minisemlor. Det var ju extra bra eftersom det var fettisdagen igår.

Vi hade en ganska lugn flygning på ena sträckan så det fanns tid för en fika.

Idag sticker jag iväg på en tredagars-slinga och kommer hem igen på fredag natt. Maken har sportlov och håller på och fixar lite här hemma.

Igår skypade vi med sonen som är i Singapore just nu och på väg mot Indonesien. När jag var liten bodde vi i Singapore. Sonen och hans kompis gick förbi platsen där vi bodde men allt var förändrat. Vårt hus var rivet och även skolan där min pappa jobbade. Kvar fanns ett gammalt kapell och runt det skulle det byggas nya hypermoderna bostadshus.

#resa #flyg #helga #semla #singapore #sportlov

Av Helga - 17 februari 2015 12:08

Igår flög vi en charterflight till Madeira och sen tillbaka igen och arbetsdagen blev lång, ca 13 timmar. Tack vare en kanonbesättning fick vi en bra dag med många skratt.

Jag har sedan jag blev Purser bestämt att jag ska ha med mig fikabröd när vi har såna här långa flygningar och det hade jag igår också - det blev havrerutor. Det blir mitt sätt att visa att jag uppskattar mina kollegor som jobbar på trots ibland tunga dagar.

Det mesta flöt på bra på flighten men på hemvägen fick vi problem med förbeställningspåsar (taxfreepåsar) som inte levererades till flera av våra passagerare. Det är så himla tråkigt när sånt här inte fungerar!

Jag pratade med alla berörda personligen och så får företaget som sköter dessa leveranser ta kontakt med kunderna för hitta en bra lösning.

Här några bilder från flygplatsen i Funchal, Madeira...

Idag tar jag det lite lugnt för det ska flygas ikväll igen. Idag är det en betydligt lugnare dag men ändå...

#flyg #helga #maderia #taxfree #havrerutor

Av Helga - 3 februari 2015 14:29

Idag strulade det rejält på arlanda på förmiddagen. Det har ju varit snöväder flera dagar och av-isningsbilarna har fått jobba hårt. Idag visade det sig att hälften av bilarna gått sönder och vi fick vänta drygt en timme på att få ta bort snö och is från flygplanskroppen. Detta innebär ju en hel del problem för våra passagerare och vi gjorde vårt bästa för att hjälpa till med information om ombokningar mm.

Igår hade vi med ett medelålders par på väg norrut som just lämnat sin vuxna dotter i Stockholm. Där skulle dottern jobba och bo i fortsättningen och föräldrarna var nog ganska rörda. Först skrattade de så det bubblade under vår säkerhetsdemonstration, du vet så där som man skrattar när man egentligen inte får skratta (som under en lektion). Lite senare såg jag hur mannen torkade en tår ur ögonvrån. De var såå fina när de berättade vad som skett och jag kände så med dem. Sånt här är det som gör att jag älskar mitt jobb!

#flyg #helga #flygvärdinna #resa #snöväder #vinter

Flyg · Resor
Av Helga - 1 februari 2015 16:44

Jag har jour och har fått jobba ordentligt redan. Igår flög vi Arlanda - London - Kiruna - Arlanda, en udda slinga med en charterflygning i mitten. Då fraktade vi engelsmän till Lappland för researrangören "discover the world".

Här har vi precis släppt av Engelsmännen i Kiruna och jag hoppas att de fick låna kläder i Jukkasjärvi eller i Abisko för välklädda kan man inte säga att de var. En del av passagerarna hade bokat snöskoteråkning och andra hundspann. Det är ju ordentlig vinter i norr nu så de får sig en annorlunda uplevelse, helt klart!

Idag flög vi ett gäng tjejer till en storstad och en av dem fyllde femtio just idag. På sig hade hon en tröja där det stod;

"I am fifty today. Give me a hug and a beer"...

Det tyckte vi var lätt att ställa upp på. Hon fick både kramar och en öl.

#helga #flyg #flygvärdinna #kiruna #turister #resa #vinter #abisko #jukkasjärvi #50årsdag

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 29 januari 2015 11:08

Jag överlevde besöket hos tandläkaren och gick trallande därifrån...

Så himlans glad efter undersökning och röntgenbilder som gav godkänt utan vidare åtgärd. Jag köpte hem semlor från ett bageri. Dessutom hade jag ett presentkort på interflora så 3 buntar tulpaner för 100:- blev det också. Jihaa!

Sonen pratade jag med igår via WhatsApp. Han och hans kompis har nyss besökt Pai och Chang Mai och är nu på väg via Bangkok till Burma där de ska stanna i två veckor.

Dottern är i gång för fullt efter operationen (hon har tagit bort sköldkörteln). Hon har fortfarande lite svag röst men går på sina förläsningar och har t o m jobbat lite. Hon arbetar i en reception på ett arkitektkontor genom Proffice. Igår var jag till en kompis hudvårdssalong och köpte en kräm, Cicatrix, som ska hjälpa till att läka ärret på dotterns hals. Så klart vill vi ju att det ska bli så fint som möjligt i framtiden. Av en händelse hade en av de anställda på salongen gjort samma operation i sin ungdom och hennes ärr syntes knappt.

#helga #resa #struma #operation #sköldkörtel #tulpaner #tandläkare #semla #vardagsglädje

Av Helga - 27 januari 2015 11:29

Igår förmiddag var jag i Luleå och det var riktigt stökigt väder. Snön föll på tvären och vinden ven med full kraft. Jag skyndade mig bara till Åhléns och Twilfit för att köpa lite förbrukningsartiklar (nylonstrumpor, nagellack och hårtoning) och sen in på hotellrummet. Efter av-isning av flygplanet kändes det bara bra att flyga söderut igen.

Bild tagen inifrån hotellet genom en fönsterruta...

I New York väntas en otroligt stor snöstorm och ca 7000 flygavgångar har ställts in, så också våran flight till/ från New York idag.

Jag ville ta en bild på årets isdjur i Luleå men tyvärr var bävern helt översnöad. Här kan du läsa och se mer om årets isdjur.

Jag har haft fyra intensiva jobbdagar med ca 10 timmar per dag i arbetstid men idag har jag lugnare dag med bara en flygning på schemat i eftermiddag. Det känns riktigt skönt! Det är väl kontrasterna som gör att man uppskattar sin fritid antar jag!?

Jag avslutar med en sommarbild. Liksom för att inte glömma bort hur det kan vara bara några månader från nu...

#snöstorm #helga #flyg #resa #luleå #newyork #sommarbild #softa

Flyg · Natur · Resor
Av Helga - 22 januari 2015 08:55

Idag ska jag skjutsa iväg dottern till en föreläsning och sen ska hon på en utställning där nya utländska universtetsstudenter deltar. Vår dotter har ett uppdrag på sin stundentnation som just handlar om ett ansvar för olika aktiviteter för internationella gäststudenter. Jag har lovat att vara "stand-by" ifall hon känner att hon blir för trött. Det här blir första dagen hon har något program utanför hemmet efter operationen.

Det har varit lite svårigheter att dricka efter operationen eftersom vätskan vill åka ner i fel strupe. Igår kom jag på att dottern skulle använda ett sugrör och då gick det plötsligt mycket bättre. Skönt!

Vi skypade med sonen igår också. Han hade varit på "Gibbon experience", vilket är ett äventyr med linbanor i djungeln i  norra Laos (länken går till bilder från google). Överskottet av intäkterna från Gibbon experience går till olika lokala projekt. Idag har sonen och hans resekompis förflyttat sig till Thailand och de skulle nu bege sig till Pai och sedan Chang Mai.

Jag bakade ett gott morots- och oreganobröd igår till middagen, klicka på länken för recept. Det bästa med brödet är att man inte behöver någon jäst men det blir ändå saftigt eftersom man använder finriven morot och yoghurt bl a.

Mina tulpaner har snart gjort sitt bästa men de är vackra ändå på något sätt...

Imorgon är det dags att dra på "den blå"  igen (uniformen) och då känns det bra att allt börjar bli som vanligt här hemma med tanke på dottern som nu tillfrisknar efter sköldkörteloperationen. När man är på mitt jobb är man för det mesta onåbar och då kan det vara svårt att koppla av om man har problem hemmavid.