Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 11 juni 2015 16:13

Nu har jag haft några tuffa flygdagar och det har bara varit tidiga morgnar hittills. Idag fick jag dock lite lön för mödan då vi kommit till London för övernattning. Jag tycker nog att shopping är ganska tråkigt egentligen så idag gick jag iväg bort från Oxford Street istället. Jag kom till Little Venice - ett område med kanaler och husbåtar. Det var så mysigt! Jag satte mig på ett café och åt lunch och bara njöt av solen och värmen och utsikten...

På väg tillbaka till hotellet gick jag in på marks&spencer ändå och det blev en somrig t-shirt och en solhatt inhandlat. Vågar man hoppas på en solig sommar och var det inte jag som tycker att shopping är tråkigt?

Lite senare i em har vi i besättningen stämt träff utanför Primark för att äta middag tillsammans. Sen blir det upp i ottan igen imorgon och och ny dag i "röret" men nu med påfylld lust och energi.

#flygvärdinna #helga #flyg

Av Helga - 23 maj 2015 12:07

Kan man annat än älska Göteborg en sån här fin dag?

#göteborg #helga #trädgård #flyg #resa

Av Helga - 22 maj 2015 21:21

Så har jag hamnat på ett hotell igen - den här gången i Göteborg. Jag och mina kollegor bor väldigt mycket på hotell genom jobbet så vi skulle säkert kunna hyras in som expert-tyckare när man ska renovera t ex - vad gillar gästerna egentligen?

Just nu är det många som planerar sina resor för våren och inför sommarperioden. En stad som är populär så här års är just Göteborg och söker du ett enkelt sätt att leta hotell i Göteborg kan du lätt göra ditt val på hemsidan Hotell Göteborg

Det finns flera sätt att hitta det hotell man gillar bäst på hemsidan. Man kan söka på område, pris, typ av hotell eller antal stjärnor. Det lämnas också prisgaranti vilket är riktigt bra!

Hoppas du som är på väg att resa till "Sveriges framsida" hittar det boende du vill ha genom det här tipset!

Av Helga - 21 maj 2015 09:32

Strejken är avblåst!

Skönt för oss anställda och framförallt för alla våra passagerare!

#flyg #strejk #avblåststrejk #piloter #förhandlingar

Flyg · Resor
Av Helga - 19 maj 2015 10:30

Jag är inne i en jourperiod igen och hittills har jag fått flyga mycket. Det var ju två medelhavschartrar i helgen och igår gick färden till Italien. Idag börjar jouren lite senare så vi får se vad det blir. Jag vaknade tidigt så jag har redan lagat middag till ikväll. När vi alla har fullt program är det så skönt att maten är i stort sett klar när vi kommer hem.

På flygningen hem från Grekland i söndags hade vi en specialcharter. Vi flög först ner vanliga resenärer till Skiathos, sen "skuttade" vi över till Kreta utan passagerare. Från Kreta flög vi sen hem ett företags anställda. Vi visste inte att vi skulle ha folk från bara ett och samma företag så vi undrade just varför det inte var några "no Meal" (som vi kallar dem som inte beställt mat på resan), inga child meal (barnmåltider) och ingen prepack (förbeställningspåsar). Alla resenärna var i ungefär samma ålder och hade ungefär samma stil. Lite kul att jag gissade rätt på vad för typ av företag de jobbade på (IT).

Tre av resenärerna kom från den eventbyrå som arrangerat den här och liknande konferensresor. Det tycker jag låter som ett spännande jobb. Säkert hårt arbete men tänk så roligt!

Vi har haft en hel del strul med huset den senaste tiden. Det känns lite som Björn Skifs film "Drömkåken". Garagetaket läcker in och en tegelpanna från huset ramlade ner en natt. Två fönsters kassetter är slut och måste bytas (det blir immigt mellan fönstren och man kan inte få bort det själv). Nu har jag fixat hantverkare som kan hjälpa oss med dessa problem och det känns riktigt skönt!

Jag har lagt upp två recept på rödbetor med chevre i min matblogg, Hillas matprat.

#flyg #helga #resor #charter #rödbetor #jour

Av Helga - 4 maj 2015 08:59

I lördags flög jag ner ett helt dam-fotbollslag från en norrländsk destination mot arlanda. Sen igår (söndag) dök de upp igen på en flygning, den här gången från Malmö mot arlanda. Så mycket har jag nu lärt mig om människor efter alla år i ett serviceyrke att det inte var läge att fråga tjejerna hur det gått i matchen. Det kunde jag läsa i deras kroppsspråk.

På söndagen hade jag också en Parisflight. Det var fullsatt på hemvägen dvs 181 passagerare och många barnfamiljer. Det handlades friskt - både förtäring och från försäljningsvagnen. Vi har en hel del fina produkter som resenärerna gärna köper. Det är kosmetika, parfymer, klockor, smycken, godis och barnartiklar bl a. På den här flygningen sålde vi 4 ansiktscremer, 1 scarf, 2 påsar godis, 1 chokladask, 1  gosedjur, 1 klocka, 1 förpackning med läppglans, 1 nagelkit och 1 kit med handcremer. Jag tycker det är roligt att sälja så efter en sån hausse känner jag mig riktigt nöjd!

Så här kan en försäljningssituation se ut. Bilden är hämtad från businessclass.se

#flyg #helga #försäljning #sport

Av Helga - 28 april 2015 08:44

De senaste två kvällarna har vi njutit av ett dyrt och lyxigt kaffe som sonen tagit med hem från Bali. Det är verkligen en speciell historia kring detta kaffe som utvinns från det indiska mårddjurets spillning - läs mer här om Luwak Coffee här.

Vi är helt klart i en ny fas nu jag och maken då båda ungdomarna planerar sin framtid hemifrån. De har ju båda redan varit iväg i perioder men nu fick dottern besked igår att hon fått ett studentrum till hösten genom sin nation och sonen går på visningar och lägger bud på lägenheter för fullt. Det känns bra - jag skulle vara mer orolig om barnen inte hade nån drivkraft till att komma vidare i livet.

Valborg närmar sig och i studentstaden Uppsala firas inte lite utan väldigt mycket - festen har  redan börjat. Här kan du läsa mer om valborgsfirandet i Uppsala. Maken och jag ska absolut gå ut på stan och kolla läget på valborg och på kvällen är vi bjudna hem till vänner. Nåt vi inte vill missa under dagen är OD´s vårkonsert i universitetsaulan.

Sen till helgen är det dags för mig att sticka iväg och flyga igen. Jag ser fram emot det - är man van att resa och träffa mycket folk så saknar man det när man är hemma för länge. Konstigt!

#valborg #uppsala #helga #resa #flyg #kaffe #bali #flyttahemifrån

Av Helga - 10 april 2015 21:04

Idag när vi flög tillbaka från London till Arlanda skulle jag informera fem passagerare med vidare flyganslutning om vilken gate och terminal de skulle gå till sen. Om det inte är så många som ska resa vidare tar jag det ofta personligen och inte över högtalarsystemet.

Ett ungt par satt på rad 6 och direkt när jag kom med anslutningslistan i handen sa killen att det var hemligt för hans fru vart de skulle resa. Jag bad honom komma med så kunde jag informera om gaten för flyg mot Kiriuna. Då berättade han att han bokat flera olika roliga vinteraktiviteter som överrasking och att de även skulle bo en natt på ishotellet. Kul grej!

Jag kom hem redan vid lunchtid och hann först luncha med dottern och sen fika med sonen och maken ute i vårsolen. Ikväll är dottern på damsupé med 20-talstema på sin nation och sonen har reunion med alla kompisarna som han inte träffat på länge. Jobbet ville ha sonen tillbaka redan på måndag...