Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 18 oktober 2015 11:13

Varmt och soligt i Umeå idag. Är det verkligen höst?

#helga #flyg #foton #umeå #hälsa #promenadlängsälven

Av Helga - 15 oktober 2015 14:57

Det händer mycket kul nu på jobbet. Vi har nya långlinjer på G och många nyanställda på ingång. Nya Pursers (kabinchefer) rekryteras internt och nya stewards (köksansvariga) också. Det är så härligt med allt nytt. Jag har jobbat som mentor till nyanställda förut och nu ska jag också vara mentor till en ny Purser i slutet av nästa månad.

Idag stack jag iväg i ottan och har redan kommit hem igen. Det var faktiskt bara ungefär sju timmar på schemat, vilket är ovanligt. Kommande dagar har jag jour så vi får se vad det blir. Maken sticker till landet i helgen och levererar ett handfat, ett badrumsskåp och ett spegelskåp till hantverkarna  som håller på att bygga om vårt sovrum till dusch- och toalettrum.

Vid boarding på väg mot arlanda idag hade vi med ett gäng unga norrmän som var tjoiga och glada. De satt allra längst bak och när flygplanet öste på max vid starten höjde de armarna i luften som när man åker berg- och dalbana. Jag kunde inte låta bli att le lite åt dem.

#helga #flyg #humor #grannar #norge

Av Helga - 3 oktober 2015 10:27

Nyligen befann jag mig i Göteborg några dagar och där på flygplatsen har det hänt något. Fler flygbolag har börjat nyttja flygplatsen så det är mängder av resenärer överallt och gaterna räcker inte riktigt till. Många flygplan får parkera "remote" dvs på plattan och det används bussar för att passagerarna ska nå flygmaskinerna. Ibland får man även gå ut till planet.

Vi hade en avgång där passagerarna skulle gå ut genom en vanlig gate men där längst ner i bryggan stod ett charterplan. Våra resenärer skulle istället gå ner för en trappa och promenera längs plattan ut till vårt flygplan. En man var kul och sa att han trodde han skulle hamna i Las Palmas. Jag svarade att tyvärr kan vi bara bjuda på El Stocholmo idag....

Vi fick oss ett gott skratt

#resa #humor #helga #flyg #göteborg #flygplats #laspalmas

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 23 september 2015 21:53

Idag fick jag en kort flygning på min jourtjänstgöring. Det var fulla hus både bort och hem och en salig blandning av folk från när och fjärran.

En av kollegorna är en kompis som jag brukar fika med hemma i Uppsala och så var det en annan mysig kollega med på flighten också. Det kändes nästan inte som vi jobbade alls - så trevligt hade vi.

En passagerare hamnade i knipa då en av våra toaletter gick i baklås. Vi var snabbt där och hjälpte till att öppna dörren men sen fick vi stänga av den toan resten av flygningen och en tekniker fick fixa felet innan nästa flight.

Ofrilligt inlåst på 10 000 meters höjd vill nog ingen vara.

#flyg #resa #helga #kompis #toalett

Flyg · Resor
Av Helga - 23 september 2015 12:11

Igår hade jag förmånen att få titta runt i Helsingfors...

Sista bilden är från ett Fazer café...

#helga #flyg #helsingfors #resa #fazercafe

Av Helga - 15 september 2015 10:52

När det pågår stora katastrofer i världen eller som nu när vi har en svår flyktingsituation i och kring Europa känns det mesta andra rätt futtigt.

När nån passagerare blir sur över sin ändrade sittplats t ex kan jag tycka det är ett I-landsproblem. Jag skulle aldrig säga det till personen i fråga utan försöker lösa problemet på bästa sätt. Men i min hjärna snurrar tanken på att vi nordbor har det dj...gt bra för det mesta.

#flyktingar #flyg #helga #resa #ilandsproblem

Flyg · Resor
Av Helga - 12 september 2015 16:29

Jo men visst blev det en medelhavstur idag. Trafikkontoret ringde vid 03.40 men då hade jag redan gått upp och ätit lite gröt och sen gick bussen strax efter fyra. Huh! Det var fulla hus båda vägar och riktigt mysiga passagerare.  En av mina kollegor var ett sånt där energiknippe som verkligen piggade upp - både mig och våra resenärer. Härligt! Det blev många glada skratt i kabinen...

På hemvägen hade vi med en man som blivit sjuk under semestern. Han reste nu hem i sällskap av sin fru och en sjuksköterska från SOS. Det hade lastats med en extra stor syrgasflaska som skulle räcka hela vägen till arlanda. Flaskan var så stor så vi fick lägga den på golvet under en stol under start och landning.

Nu när jag kom tillbaka hem till Uppsala insåg jag att det är "Kulturnatten"  idag/ikväll. Det var massor av folk och aktiviteter runt stationen.

Här t ex var ett gäng som dansade styrdans som på en gammeldags bal. De var riktigt duktiga! Tyvärr ska jag upp tidigt imorgon igen så jag valde att ta bussen hem direkt för att vila inför mera flygningar kommande dagar.

Om du kikar in här efter kl 20 kan du ge dig på att jag redan somnat! ZZZ

#kulturnatten #uppsala #helga #flyg #sos

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 9 september 2015 08:00

När min "elev" blev utcheckad och klar för att flyga på egen hand igår blev det fest i främre galley. Kapten och jag skålade med den nya flygvärdinnan i flygvärdinneskumpa och delade ut små presenter. Kaptenen hade köpt retrochoklad och jag årechoklad och en liten flygplansmodell.

Sen, efter landning,  innan vi skildes åt delade kaptenen ut en liten chokladbit till oss alla i besättningen. Styrman som är nyanställd och mega-ung fick också en liten chokladkaka. Vi i kabinbesättningen började småfnissa och undrade om inte den unga styrmannen borde fått ett kinderägg istället.

Ni hör stämningen är rå men hjärtlig!