Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Helga - 9 maj 2016 12:07

Vilken helg!

Helt underbart och ledigheten fortsätter för mig eftersom jag har semester.

Igår lade vi i båten och hann ta oss en tur innan det var dags att åka hemåt. Vi hade med oss äggmackor och satt i båten och njöt av lugnet. Det är inte så många andra ute och åker ännu därav lugnet. Det är så skönt när allt nu fungerar vid stugan. Vattnet är påslaget, varmvattenberedaren fungerar och båten är i sjön . Imorgon åker jag ut med mina föräldrar och fyller på matförråden och fixar allmänt. Det blir mysigt och roligt!

#helga #sommarstuga #semester #norrtälje #fix #båt

Av Helga - 6 maj 2016 18:36

Njuter av en ledig långhelg...

#helga #ledighelg #trädgård #natur

Av Helga - 23 april 2016 17:39

Det var ljuvligt att vara på landet, även om det bara blev ett dygn vi var där. Vi satte på värmen och vattnet när vi kom ut igår eftermiddag och sen gick vi en promenad så huset fick bli varmt. Vi hade med oss färdig middagsmat och en flaska vin.

Idag har vi jobbat på rätt bra. Rengjort båten, rensat rabatter, fyllt på jord i rabatt och trädgårdsland och städat inne. Vi hade tur med fint väder idag så vi både fikade och åt lunch ute i solen.

Toarummet i stugan står nu helt klart och vi har gjort våra ärenden därinne. Det känns helt magiskt efter att ha gått på utedass i alla år och efter att ha duschat med vattenkanna eller badat i havet.

Nu har vi dock inget sovrum kvar i stugan så vi får flytta ut i friggeboden framöver. Den här gången sov vi i bäddsoffan i vardagsrummet. Det gick bra det också.

Det var inte så soligt när vi gick vår promenad igår eftermiddag.

Interiörbild från köket...

Nu är vi hemma igen och jag ska packa för en tredagarsturné. Det blir tidig avfärd imorgon bitti.

#helga #sommarstuga #trädgård #vår

Av Helga - 21 april 2016 13:45

Idag har jag jobbat i trädgården. Jag har lagt ut toppdress på gräsmattan och rensat det första ogräset. Jag passade på att plocka späda nässlor också. Nässlorna har jag gjort nässelpesto av och det blev riktigt gott...

En knippa späda nässlor som förvällts i 2 minuter.

1/2 dl parmesan

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl persilja

Mixa detta och tillsätt sedan;

1/2 dl olivolja

salt och nymald svartpeppar

Jag hade ganska lite nässlor så jag använde persilja också. Har du mer nässlor får du mer pesto så klart men får öka på mängden av ingredienserna.

Sen satte jag vitlöksklyftor i en kruka också. Det brukar bli goda stänglar av vitlöken och dessa kan man klippa ner i en sallad t ex.

#helga #trädgård #mat #pesto #nässelpesto #vitlök #persilja

Av Helga - 29 februari 2016 09:13

Jag är ledsen men det finns inte mycket att rapportera härifrån. Bara att mitt vänstra öra inte vill som jag vill.

Så flyget går som vanligt, bara utan mig

Igår åkte vi till landet för att kolla att allt var bra och att inget frusit sönder eller så. Vi hade haft en mus inne i köket men annars var det lugnt.

Här går vi en promenad nere vid viken.

Doktorn, som jag träffade förra veckan, sjukskrev mig en vecka till så jag får väl bara ta det varligt och bli frisk.

#helga #sjuk #öra #ingetflygnu

Flyg · Natur
Av Helga - 25 februari 2016 15:48

Sist jag var ute och jobbade hade jag lite fritid i Sundsvall. Det var en förmiddag med tid till en fika och ett besök på kulturmagasinet. Där hade de en fin Ingrid Bergman-utställning som jag besökte.

Senare när vi flög på kvällen gick jag in i cockpit av hemlig anledning. När jag skulle ut därifrån igen så jag;

- Har ni nåt annat spännande att berätta innan jag går?

Då visade styrman mig något som såg ut som en stor stjärna alldeles intill månen. Det var Jupiter.

Det kallar jag spännande! Tänk vilket fantastiskt jobb jag har som mitt under ett arbetspass kan få se en planet bara så där .

#kultur #helga #Sundsvall #resa #ingridbergman #utställning #astronomi #Jupiter #spänning

Flyg · Kultur · Natur · Resor · Tips
Av Helga - 25 februari 2016 00:41

Två dagars jobb och så var jag däckad igen. Det är en förkylning som spökar och inte bara allmän trötthet som jag trodde först. Jag är mentalt piggare men i fysiskt sämre skick.

Jag har ledigt nu och sen får vi ser hur jag mår till helgen då det är dags att jobba igen.

Idag tog vi oss iallafall ut, gubben och jag. Det var en fin solig dag om än lite blåsig. Vi klädde på oss bra och tog med fika.

Här sitter vi på en bänk invid Mälarens kant.

Det var jättefint ute men efteråt var det vila i soffan hemma som gällde.

#helga #förkyld #vårnästan #hälsa

Av Helga - 29 januari 2016 12:01

Utsikten från mitt hotellrum blev ännu finare något senare igår. Se bara...

En sån gång är man glad att bo på våning åtta.

Nu är vi på Arlanda och har bara en flygning kvar för dagen. På väg ner från Luleå i förmiddags hade vi med två idrottslag som jag önskade lycka till i högtalaren strax efter att vi hade landat. Det blev jubel och applåder för dem!