Inlägg publicerade under kategorin kläder

Av Helga - 12 november 2015 16:14

Jag fick ett haveri i min mobiltelefon förra veckan - ja den bara dog helt plötsligt. Tur som en tok hade jag iallafall eftersom jag hade en ledig dag kvar och hann skaffa en ny telefon. Det är ju mycket appar och annat som måste fixas tillbaka i telefonen och det mesta funkade bra innan jag skulle ut och flyga igen. När jag sen var i Åbo på övernattning ville jag fixa min Swisch-app men det funkade inte alls (antagligen för att jag var utomlands). Desto bättre gick det nästa dag när jag var i Umeå och nu tror jag allt funkar som det ska igen.

Utom idag då när jag råkade skicka ett sms till fel kompis pga att kontakterna var lite ihopblandade.

Ikväll ska jag ut och äta middag med kompisar på en italiensk restaurang och lunch har intagits med dottern på stan efter ett gympass. Känns härligt att vara ledig igen några dagar.

På jobbet håller vi på att prova storlekar för att vi snart får nya uniformspersedlar. Den nya uniformen kommer att bli ganska lik den vi har idag men med vissa förändringar och förbättringar. Jag ser fram emot uniformsbytet. I förrgår fick jag byta ut min jobb-handväska, som var väldigt ful och sliten. Jag fick ta en väska som var lätt begagnad men bra mycket finare än den jag hade. Vi har det bra som får beställa uniformsdelar gratis men enligt ett poängsystem. Det enda vi betalar själva är strumpor, skor och stövlar.

Här ser du en bild med alla uniformer vi haft genom åren...

#helga #flyg #flygvärdinna #mobiltelefon #haveri #uniform #gym #hälsa

Av Helga - 24 september 2014 10:39

Igår hade dottern och jag en dag på stan. Vi behövde båda köpa nya boots nu när det blivit så kallt. Det var en härlig känsla att få slänga våra gamla slitna stövletter när vi kom hem. Vi sprang runt i massor av affärer men för min del blev det bara småsaker köpta, björntråd och tvättpåsar bl a. Dottern hittade iallafall en fin svart klänning. "Den lilla svarta" bör ju finnas i varje kvinnas garderob...

Vi passade också på att använda en av våra 2 för 1 kuponger. Det blev lunchbuffé med thaimat och sushi på East City. Lite kul var det också att äta en typisk 70-talsdessert, friterad banan med vaniljglass. Allt detta kostade 85:- för två personer. Inte illa!

Ikväll bjuder vi min familj på vardagsmiddag. Vi blir 10-11 personer och jag ska laga linssoppa med bröd och ostar. Till efterrätt blir det äppelpaj med vaniljsås. Dottern ska också visa lite bilder från Tanzaniaresan.

#mat #shopping #tomat #persilja #asiatiskbuffe #friteradbanan #glass #boots #helga #tanzania #uppsala

Av Helga - 4 augusti 2014 10:33

Så konstigt det kan bli ibland.

Igår hade vi en lång arbetsdag och så när vi skulle flyga iväg för sista gången på kvällen så var det plötsligt strömförsörjningsproblem på Arlanda. Vår flight blev ca en timme sen eftersom allt möjligt krånglade.

När vi slutligen kom fram till vår destination där vi skulle övernatta visade det sig att vår nattvila blev för kort. Vi har blivit omdisponerade nu och fick sovmorgon. Väldans skööönt!

Tyvärr hade jag inte packat ner så mycket privata kläder eftersom vi egentligen "bara" skulle sova. Men en jeansklänning och mina uniformsskor får duga om jag bestämmer mig för att gå ut i regnet (södra Sverige har regn idag).

Jag fick kontakt med dottern när jag åt hotellfrukosten. Just då satt hon på Kilimanjaro airport och väntade på sin flygning till Zanzibar. Där ska hon avsluta sin volontärresa med en veckas semester. Det låter ju verkligt härligt - eller hur!?

Utsikt från min position just precis nu...

#flyg #helga #hotell #resa #zanzibar #regn

Av Helga - 24 juni 2014 12:49

Nu bloggar jag från mobilen.

Igår, när vi skulle tillbaka till stugan, ösregnade det. Vi tog en extra sväng på vägen ut och besökte bl a Thuns i Faringe. Där kan man fynda kläder, skor och husgeråd bl a...

Maken köpte Lee-jeans och två skjortor. Jag köpte två esprit t-shirts och tre meter vaxduk bl a.

Sen stannade vi vid Svanberga gästgiveri och fikade precis innan vi kom tillbaka till Norrtälje. Riktigt mysigt!

Idag rensar vi här på landet. Slänga, skänka, spara...

Av Helga - 3 juni 2014 13:16

Jag har alltid varit en motståndare tll foppatofflor. De är ju så vanvettigt fula, tycker jag...

Hur som helst så blev det trots allt ett inköp av ett par tofflor när jag var på Rusta senast. Alltså köpte jag inte ens ett par äkta Crocs utan ett par fuskisar. Gissa om min käre man fick roligt åt mig när jag kom hem med de här blommiga plastskorna...

Nåväl, de ska bara användas i trädgården hade jag tänkt.

Vi har nu slutit ett avtal, maken och jag. Om han ser mig i dessa dojor någon annanstans än på vår tomt så ska jag köpa tio flaskor fin-öl till honom på systembolaget. Vem tror ni vinner?

Så här fint blommar vår syrén just nu...

Dottern överraskade oss med en smaskig fruktdessert igår kväll. I skålen är det en chokladkräm där vi doppade fruktbitarna. Mums mums!

#crocs #humor #öl #dessert #shopping #trädgård #natur

Av Helga - 12 december 2013 10:00

När du läser det här har jag stuckit till Arlanda för längesen. Rullväskan, som jag har på släp, är packad för fem dagar borta. Det blir mest inrikesflighter och fyra olika hotell som ska besökas.

Nackdelen är att jag alltid längtar hem.

Fördelen är att jag får det ganska vilsamt när jag kommer fram till hotellen.

Man får ta det onda med det goda som ordspråket lyder...

Jag fick ju sån märklig lust att virka för att tag (senast var i mellanstadiet) sen och det har varit såå kul. Nu är min fuskkrage klar och jag har den på både ute och inne för det är så skönt med ullvärmen kring nacken. Nu klurar jag på vad en nybörjare som jag ska göra nästa gång...

#flyg #flygvärdinna #hotell #resa #virka #fuskkrage

Av Helga - 30 november 2013 00:49

Det blev då inget adventsmys med grannarna för min del. Det blev jobb istället men maken och jag hann ta en fika tillsammans innan jag drog.

Kakan som jag bakade är en saffranskaka med toscatäcke, knäckig saffranstosca, ur senaste numret av Mersmak.

Jag fick inspiration inför jul också när jag kom fram till Malmö flygplats. En cool julklänning...

#bakat #saffran #advent #jul #barr #klänning #resa #flygvärdinna

Av Helga - 14 augusti 2013 09:17

Mina lediga dagar är helt underbart sköna och avkopplande.

Igår var jag på stan en stund och köpte ett par nya uniformsskor, "till-och-från-skor". De allra flesta på jobbet har ett par skor som de går i till och från flygplanet och tills vi kommit upp i luften. De skorna är ofta snygga med en hyfsad klack. Sen när serveringen börjar brukar de allra flesta byta till ett par skönare och fotriktigare skor.

Sen var jag ju tvungen att gå in på Rabalder också. Där hittade jag en lång kofta i brunt som det var 70% rabatt på. Jag fick betala lite drygt 200:- bara.

När jag kom hem var det fortfarande skönt väder så det blev middag tillsammans med maken utomhus. Sonen åt med kompisar på stan och dottern är ju utflugen och ska börja studera i Berlin i oktober. Allt känns väldigt annorlunda nu när ett barn "saknas" men för varje dag som går så vänjer vi oss lite mer. I september sticker dottern iväg från Berlin på två resor men nån gång i okt-nov ska vi absolut hälsa på dem...