Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 2 december 2011 08:45

Idag ska dottern och jag gå till frissan på eftermiddagen. Jag går hos samma frisör som jag gjort de senaste 20 åren och hon är lika duktig fortfarande... Dottern har inte klippt sig på flera år men nu har hon lovat mig att ta av en bit. Det är dags!!!

Kanske ser vi ut så här efteråt?

Jag hittade en supersmart grej på en nätshoppingsida. Julgransbevattning i form av en julklapp.

Jag gillar julen och dess traditioner men det här tycker jag är en trist och onödig tradition... Julbocken i Gävle brann ner igen.

Tur vi har vår egen julbock här hemma i jul och då menar jag inte maken...

Av Helga - 28 november 2011 17:15

Igår flög jag hela morgonen och en bit in på eftermiddagen men jag var hemma på kvällen. Det var jag glad för med tanke på det stormiga vädret... Internet bröts hemma och var borta i stort sett hela eftermiddagen och kvällen. Men vad gör det - vi hade iaf ström. Maken lagade en god skaldjurswok till middag. Han kan han...

Nu är jag ute och flyger igen och även idag har det blåst en hel del. Särskilt mycket blåste det i Östersund när vi var där vid lunchtid. Däremot märktes det inte så mycket i luften och passagerarna har inte verkat särskilt oroliga. Däremot hade vi en hel del folk ombord till Ängelholm som inte kunnat komma ner till Skåne igår. De hade bokats om till dagens flygningar.

En bild från Åre/ Östersunds flygplats som jag tagit vid ett annat tillfälle...

Den här stormen heter väl Berit och det får mig osökt att tänka på Sven Melander som skojade om sin flickvän som hette Berit. Hon kallades Beirut eftersom hon var så bombad...

Vädret bestämmer iallafall såna här dagar och man inser att vi människor är rätt små när det kommer naturkatastrofer och stormar.

Av Helga - 17 november 2011 09:00

När vi såg nyheterna igår kväll kom diskussionen upp i familjen om de äldre i vårt samhälle. Man blir så upprörd när man hör om hur äldrevården fungerar på många ställen. Nu får man önska sig att man håller sig pigg så länge som möjligt och sen dör knall och fall innan man måste in på hem. Både jag och maken har gamla föräldrar i livet som vi önskar det bästa!! Tur att vi bor i samma stad som dem så vi kan övervaka vad som händer den dagen det är dags för vård.

**************************************************

'

Jag gillar att baka!! Om jag ska välja en husmorsaktivitet så blir det helt klart att baka. Den här veckan har jag bakat Gryningsbröd från Skärmarö och chokladbiscotti.

Annars är det är sociala veckan nu...

I tisdags fika med en kollega (och kompis) på café, igår lunch med en väninna på thai-restaurang och idag har jag dottern hemma från skolan. Trevligt trevligt!

Kanske att jag ändå skulle behöva göra lite mer nytta än att fika, snacka och luncha.

Okej då...Jag får väl ta fram dammsugaren då och så får jag nog ta tag i strykhögen också.

Av Helga - 15 november 2011 08:30

Pga min 50-årsdag, festen och Romresan har jag nog förträngt advent och julen i år...

När jag rör mig på min arbetsplats inser jag ändå att julen är i antågande för det är det full jul på Arlanda flygplats. Kransarna hänger i taken, granarna mellan utrikesterminalerna glimmar och gnistrar och jättegranen är på plats på inrikesterminalen... Same procedure as last year... Same procedure as every year.

Läser i DN om julmarknader runt om i bl a Norden men även på andra håll. Är du sugen på en resa till någon julig stad så läs här om julmarknader.

Årets julklapp blir den färdiga matkassen enligt HUI research. Jag vet inte om jag skulle bli så glad för den julklappen. Jo, kanske om den kom från min arbetsgivare. Annars skänker jag gärna en matkasse till behövande som svälter!

Av Helga - 19 oktober 2011 17:30

Jag är ute på turné igen och sover ännu en natt på hotell. Jag har just klämt en hamburgare från hotellrestaurangen och ska nu bara ta det väldigt lungt resten av kvällen. Imorgon bär det av i ottan igen.

Igår när jag flög en Europaflygning var det en kille i 35-årsåldern som kom ombord. När han såg mig sa han;

- Du är så lik min förra flickvän. Jag tänkte - vad gör Maria här? Du förstår - jag är lite rädd för henne.

Allt detta slapp ur passageraren på ett andetag. Hihihi... Undrar vad som hänt dem emellan. Han verkade närmast lättad att jag inte var HON.

Nu till något helt annat.

Hur vet man att wordfeud är en "plåga" just nu?

Jo, man får ett SMS klockan 23.20, när man redan sovit en dryg timme pga tidiga morgnar, som ser ut som följer;

- Spelar du wordfeud? I så fall vill jag spela med dig :) Syrran

Jag tror faktiskt att jag lätt skulle kunna bli wordfeud-beroende, men nu har jag ju ingen Iphone som tur är...

Förlåt mig kära storasyster för att du blev material till min blogg idag

En sak till... En av dagens stora nyheter handlar om trötta piloter. Piloterna på mitt flygbolag har ofta långa dagar - ofta utan riktiga matpauser. Jag ser gärna att all flygande personal har rimliga arbetstider så att flygsäkerheten efterlevs på bästa sätt.

Av Helga - 5 oktober 2011 09:15

Ännu en dag här hemma. Jag börjar nu komma in i lunken och försöker

njuta av tillvaron då jag ändå inte har något val. Snart nog är jag igång i ekorrhjulet igen...

Idag ska jag gå ut och rensa lite i trädgården. Jag ska klippa bort lite vissna perenner och täcka med renset kring rosorna i rabatterna. Jag ska också sätta mig och titta närmare på planeringen kring en större fest som går av stapeln i slutet av månaden.

Nu ett inlägg om shoppinghysterin; Jag vill köpa, köpa, köpa och ha, ha, ha... sen slänger jag det och köper lite till... Den här livsstilen gör mig galen. Så långt har det gått att jag t o m ser barn som sitter på bussen och knappar på sina dyra iphones...

Här är en intressant artikel om iphone som statusmarkör.

Visst handlar vi också en del men vi och våra ungdomar har inte de senaste och dyraste mobilerna, vi köper inte nya kläder hela tiden och vi gillar loppisar där man hittar bra och coola saker samtidigt som man gör en insats för miljön genom återvinning.

Av Helga - 23 september 2011 11:00

Jag klarade mig precis - jag har haft en förkylning på G ett tag och igår började den bryta ut. Efter min sista landning för arbetsperioden var det helt klart dags att gå hem. Inget mer flygande på ett tag för nu är det tungt huvud, rinnande näsa och nysningar som gäller. Förkylning och flygning passar inte ihop!!!

Jag är ledig i helgen och sen får vi ser hur förkylningen väljer att utveckla sig...

På en flygning jag hade nyligen hade vi med ett par som var på hemväg från semesterresan efter en oväntad händelse. På resmålet fick mannen en hjärtinfarkt och hade legat inne på sjukhus en vecka. Hemresan försenades och de fick resa hem med reguljärflyg flera dagar efter att deras ordinarie charterflyg gått. De var tacksamma och glada för att allt ändå gått bra!

Imorgon åker maken och jag ut på landet och fortsätter måla friggeboden. Det ska visst bli bra väder för målning. Vi har verkligen tur efter en väldigt regnig vecka.

Det är många av mina kollegor som bor i Sigtuna och särskilt många av dem bor nära Munkholmen. De förfasas över den sorgliga händelsen med mordet på de två barnen...

Av Helga - 8 september 2011 09:15

Här lunkar vardagen på och efter gårdagens olycka med hockeyspelaren Stefan Liv inblandad är jag glad att ha en vanlig vardag. Jag brukar inte vilja skriva om flygolyckor eftersom att jag vet att många av mina läsare är flygrädda med det är svårt att skriva ett blogginlägg idag utan att nämna flygolyckan i Ryssland där bland annat  Stefan Liv omkom. Så tragiskt och onödigt med dessa unga idrottsmäns bortgång - så sorgligt för de anhöriga. Jag som har idrottande barn kan tänka mig kaoset som uppstår i klubben också.

Nu undrar man ju vad orsaken till olyckan var och enligt nyhetsrapporteringen ska man nu undersöka den svarta lådan. Min första tanke var att hockeylag ofta har enormt mycket bagage (hockey-trunkar) med sig och om man inte lastar dessa på rätt sätt i flygplanet så kan en katastrof inträffa.

Det får inte vara övervikt och det får heller inte vara  fel balans i lastningen. Alltså inte för framtungt eller baktungt. Det spekuleras också i den tekniska statusen på flygplanet. Framtiden får utvisa vad orsaken till olyckan var...