Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 10 maj 2012 08:15

En skön start på dagen med en kopp kaffe, lite surf och ett soduko...

Jag njuter tills jag nästan sätter kaffet i halsen...

En kollega på flygbolaget har gjort bort sig rejält genom att ha för hög alkoholhalt i blodet vid en oanmäld kontroll strax innan start.

Sorgligt, tråkigt, katastrofalt - jag har inte ord!

Av Helga - 8 maj 2012 20:30

Vi hade en lång flygdag idag och det var mycket blåsigt vid starter och landningar. Som tur var klarade alla passagerarna av det och ingen behövde kräkas... En mamma och hennes två små barn hade rest en sträcka tidigare och då hade båda barnen mått mycket illa.

Det kan gå dramatiskt till på jobbet läser jag på aftonbladets nätsida - en flygvärdinna föll ut ur flygplan. Jag hoppas att hon inte fått för stora skador i olyckan.

Ikväll kom vi fram till vårt "nya" hotell vid 17-tiden. Vi har bytt hotell sedan nån vecka och detta var första gången jag besökte staden Karlskrona i tjänsten. Hotellet ligger alldeles nere vid vattnet och här är kanonfint. Hela besättningen gick ut och åt tillsammans och vi gick till restaurang Nivå. Ett trevligt ställe med bra mat! Karlskrona är en plats dit jag gärna kommer att återvända även privat!

Nu är det dags att krypa i säng snart för att orka med en ny flygdag imorgon. Jag lovar att vara försiktig så jag inte ramlar ut ur flygplanet...

Av Helga - 4 maj 2012 18:15

Eländes elände igen för flygbolaget enligt nyhetsrapporteringen... Trist tycker vi anställda!

Idag märktes inget av krisen utan vi hade fullt flyg både till och från en storflygplats i Europa. 184 passagerare dit och 179 hem. Full fart m a o... Vi skulle bara ha varit fyra i kabinpersonalen från början men som tur var fick vi ännu en flygvärdinnas hjälp tack vare att hon blev utkallad på sin jour. Många härliga människor som såg fram emot en helg utomlands eller hemma!

Nu struntar jag i flygplan, kriser och allt som har med detta att göra och tar helg... Jag lagar till en ugnsform med fläskytterfilé, färsk sparris, jordnötter och bananskivor, grädde och röd pesto. Om det blir gott? Bra fråga - ingen aning eftersom det är ett experiment! Hoppas kan man ju alltid!

Ha en trevlig fredagskväll!

Av Helga - 15 mars 2012 10:30

Idag vaknade jag i en hotellsäng igen. Det kan vara mysigt med en stund framför morgon-TV med en kopp kaffe och inte några måsten. Innan pick-up (hämtningstid) ska jag gå till biblioteket och se om jag kan hitta någon bok om badrumsrenovering. Kanske kan jag hitta lite inspiration där. Sen blir det en kväll med flygande hit och dit innan jag så småningom kommer hem igen till kvällen.

Idag har det visst varit kaos på Köpenhamns flygplats eftersom personalen i säkerhetskontrollerna bestämde sig för att gå på fackligt möte mitt i rushen.

Ska heja på Anja Pärsson idag också - vilken tjej!

Av Helga - 2 mars 2012 11:00

Idag blir det även ett dagsaktuellt inlägg om arbetsvillkor. Kanske inte så roligt men det är inte så roligt att ha dåliga arbetsvillkor heller... Läs och fundera på hur du tycker att anställda ska ha det!

Det pågår konflikter inom flygbranschen just nu här i Sverige. Bland annat handlar det om veckoarbetstiden för de kabinanställda. EU tillåter 60 timmars arbetstid på 7 dagar medans fackförbundet Unionen vill begränsa veckoarbetstiden till 47,5 timme. Inom många andra yrken med skifttider sänker man arbetstiden istället men detta gäller inte för flygbolagens anställda. På Ryanair t ex arbetar de anställda enligt EU´s veckoarbetstid, 60 timmar.

Vi som konsumenter är ofta noga med att inte köpa produkter som tillverkats på ett ojuste sätt - där personalen har dåliga villkor eller där man använder sig av barnarbetare. Däremot verkar inte folk förstå hur det ligger till på Ryanair...

Dåliga villkor har man helt klart på Ryanair och i "Akademikerbloggen" har man skrivit ett inlägg om vad det är man får egentligen när man bokar resor med Ryanair och vad det innebär för de anställda.Läs akademikerbloggens inlägg om flygbolaget Ryanair

Här finner du också en ledare från Arbetarbladet i samma anda.

Skulle du vilja vara anställd på ett företag som publicerar såna här annonser?

Av Helga - 30 januari 2012 11:30

I lördags var vi bortbjudna på middag hos vänner och det är ju aldrig fel. Vi åt och drack gott och deras myndiga son var gullig nog att köra oss både dit och hem eftersom de bor en bit ut på landet...

Sen blev det ett nytt arbetspass med start igår. Jag och min "elev" gör nu våra sista tre dagar tillsammans och sen är han klar för att flyga runt på egen hand. I natt var vi på övernattning utomlands - synd bara att stoppet var så kort att vi bara såg flygplatsen och flygplatshotellet. Imorse fick vi gå hem direkt efter ankomst till Arlanda pga den korta nattvilan. Jag tror att jag ändå fick ca 5 timmars sömn.

Jag blir inte förvånad när jag läser nyheten om Ryanairs sätt att hantera sina passagerare i samband med förseningar etc. Synd bara att folk inte förstår att det kan bli väldigt dyrt att köpa billiga biljetter med Ryanair.

Idag är här kallt men vackert - ack så vackert! Det får nog bli en promenad om en stund..

Här några vinterbilder från Mälaren - bilderna tog jag vid ett annat tillfälle...

Av Helga - 25 januari 2012 10:15

Igår sändes en repris av Guldbagge-galan. Det var lite småmysigt att krypa upp i soffan och mysa mitt på dan innan jobbet kallade. Sven-Bertil Taube fick stående ovationer när han skulle ta emot sitt pris. Jag har haft med honom ombord flera gånger och han är fantastiskt vänlig och artig... Jag kände en liten tår i ögonvrån där vid TV-skärmen.

Idag är jag och min "elev" ute på äventyr. Det är adeptens första hotellövernattning sedan han började jobba för flygbolaget. Vi har stämt träff i receptionen om en stund och vi ska gå ut och titta på stan här i norr och äta lunch tillsammans innan dagen i "tuben" börjar igen. Här är kallt så jag är glad att jag tog med mig varma kläder.

Jag läser om en solstorm som bl a påverkat flyget till och från USA. Ja, det kanske blir som snöstormar och solkurvor som stör SJś trafik?? Det låter ju bara lite coolare att säga att förseningen berodde på en solstorm.

Frukostbuffén här på hotellet missade jag helt idag eftersom jag behövde sova ut efter en sen landning igår kväll. Tur att Scandichotellen har en liten butik i entrén så man kan köpa sig en macka och en kopp kaffe om man vill.

Flyg · Humor · kändisar · Nyheter · TV
Av Helga - 12 december 2011 10:00

Som sagt blev det en fullsmetad helg för oss. Bland annat firade vi sonen, som snart fyller 19 år, med släktfika.

I samband med att man ska ha gäster hemma blir det en del annat som måste åtgärdas. Typ städning, rensning och bakning. Som maken sa; - Det är ett bra sätt att få ändan ur vagnen!

Vi bjöd på lussekatter, chokladbanan-kaka, chocolate chip cookies, finska pinnar och blåbärsprinsesstårta. För att väga upp det onyttiga liite ställde jag fram en skål med clementiner också...

Sen blev det även två basketmatcher från läktarplats för min del. Det är alltid roligt att se på spännande matcher där alla kämpar hårt för sitt lag!

Idag börjar jag jobba igen... Jag ska bara göra två arbetsperioder till och sen har jag ledigt över jul och nyår!

Jag såg på nyheterna att nya kvittolagen innebär 60.000 avverkade träd. Ombord på mitt flygbolag skrivs inte kvitton ut automatiskt om man betalar kontant. Då frågar vi kunden först och skriver sen ut kvittot om kunden önskar. Det tycker jag är miljövänligt!