Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 17 november 2014 14:18

Nu är det ledigt igen efter några fullmatade flygdagar. Imorse vaknade jag av att sonen hörde av sig via "WhatsApp". Killarna är nu på väg att flytta sig från Koh Tao till Kambodja. De ska bl a åka till Angkor Wat som finns med på UNESCOS världsarvslista.

Senare fick jag superenergi och har farit runt i köket, vilket jag gillar och ser som avkoppling. Jag har kokat saft och gjort egen majonnäs bl a. Mer om det i Hillas matprat.

På jobbet är det turbulent med risk för eventuell övertalighet inom kåren. Stämningen blir så klart orolig och tryckt men de kollegor som jag jobbat med de två senaste dagarna har varit superproffsiga. Vi har inte visat någonting utåt och detta trots att vi precis i dagarna fått jobbiga besked. Så har det alltid varit inom kåren - väl ombord på flygplanet gör vi vårt bästa för passagerarna - "The show must go on"  liksom.

#mat #helga #flyg #resa #thailand #kambodja #flygvärdinna

Av Helga - 5 juni 2014 10:00

I år har jag tidig semester och sedan senaste avtalet skrevs får vi bara ta 21 dagar ledigt under sommaren. Idag börjar då den första arbetsdagen i den sista arbetsperioden innan min tidiga och korta semester. Det ska ändå bli skönt med lite sommarledigt men tyvärr är inte maken ledig den första veckan. Jag säger bara - tur att vi inte har småbarn längre med tanke på hur mitt arbete har utvecklats de senaste åren.

Det var en debatt i riksdagen i förrgår om utflaggningen av flyget i Sverige. Många flygbolag i Sverige och Europa  säger upp sina piloter och kabinanställda pga arbetsbrist och hyr sedan in personal istället till helt andra villkor. Än så länge är vi i mitt bolag fortfarande anställda av flygbolaget, men jag vet inte hur länge de klarar konkurrensen. Den blir lite snedvriden när man inte har samma förutsättningar att bedriva flygverksamhet som  i andra bolag. Hela samhället verkar gå åt det här hållet med bemanningsföretag, usla avtal och osäkra timanställningar. Blä!

Lite roligare var det igår då jag först tog en power walk med dottern, sen fikade hemma hos mamma och pappa och sen träffade kollegor på en restaurang på eftermiddagen. Man får inte roligare än man gör sig så att säga...

Tänk på mig när jag susar fram bland molnen idag - först en Europatur och sen en Norrlandsflight.

Här sågs vi och hade after work igår...

#nyheter #debatt #flyg #helga #hälsa #fika #riksdagen

Av Helga - 31 maj 2014 11:57

Pendelstrulet fortsätter mellan Uppsala och Stockholm och ska så göra åtminstone till den 9 juni.

Igår blev jag utringd på min jour och gjorde mig klar genast och stack iväg trots att det var ganska mycket tid till check-in. Jag hade inte en aning om hur pass rörigt det skulle vara att ta sig till Arlanda. När jag kom till Centralstationen i Uppsala kom precis en extrainsatt buss in. Det var en superlång kö men jag kom med bussen. Ståplats blev det men jag är inte så petig av mig så jag satte mig på ett trappsteg i mitten av bussen.

Det är det jag säger - det är bara glamour att vara flygvärdinna...

Idag har jag redan fått en flight och det blir en charterflygning till Medelhavsområdet i kväll. Kanske man kan få kliva av där några dar? Nähä, inte det... Synd då!

Annars hade en sån här eftermiddag passat mig ganska bra...

#flyg #flygvärdinna #charterresa #strul #tåg #pendla #glamour

Flyg · Humor · Nyheter · Resor
Av Helga - 29 maj 2014 15:06

Det händer en hel del på flygbolaget SAS just nu. Det köps in nya flygplan och långlinjeflottan uppdateras vad gäller inredningen. Läs mer om SAS nya stil här i SvD´s artikel

Här ser du hur det kommer att se ut i Businessclass ombord...

Tycker du det är kul att hänga med i vad som händer i resebranschen tycker jag du ska titta in på businessclass.se. Det som inte står där vad gäller affärsresor är knappast värt att veta.

Av Helga - 28 maj 2014 14:11

Idag var en intressant dag på arlanda och säkert hemskt jobbig för många resenärer och även för personalen på flygplatsen. Det är stora störningar i tågtrafiken mellan Uppsala och Arlanda pga ett signalfel och ett elfel. Jag hann ut till jobbet innan det här problemet uppstod i ottan men när jag skulle flyga iväg var det mellan 10-15 passagerare som checkat in via internet som inte dök upp till avgångstid.

Det här är ett av SJ´s tåg som går på sträckan Uppsala-Stockholm. Det tåg jag brukar åka med är SL´s pendeltåg.

När jag senare skulle hem igen var alla tågavgångar inställda hem till Uppsala och jag fick gå till busshållplatsen istället. Där kom en buss efter ett långt väntande, men den körde bara förbi eftersom att den var fullsatt. Ytterligare 20 minuter senare kom en extrainsatt buss som fick med alla resenärer.

På min flight hade jag med en av våra absolut bästa vänner som passagerare. Han skulle ner till Skåne och arbeta på en stor golftävling i helgen, Scandinavian masters.  Jag jobbade där bak i planet och han hade inte sett mig. Efter landning stannade han kvar då han hade hört min röst i högtalaren. Jättekul att träffas som vanligt!

Nu är jag hemma igen och det blev en fika när maken kom hem från sitt jobb. Alla de andra i familjen är lediga den här långhelgen. Det är bara jag som ska arbeta...

#tåg #flyg #flygvärdinna #helga #långhelg #strul #fika #familj #golf

Av Helga - 19 maj 2014 19:08

Imorgon bitti skulle jag egentligen börja jobba igen men nej... så blir det inte.

Här svider det i halsen, jag nyser och hostar. Förkylning och flygning gå ju absolut inte ihop så jag får snällt bli hemma några dar.

Lite nytta har jag ändå gjort idag då jag har förtidsröstat till EU-parlamentet. Killen som skulle kolla mitt röstkort och leg verkade tveksam tilll om jag var jag. Han sa att det var för att jag hade glasögon på mig. På legitimationen har jag nämligen inga glasögon.

Hm... Det var ju ändå inte så att jag hade stora mörka solglasögon på mig...

Här är några bilder från när vi lade i båten i helgen...

Känns rikigt skönt när båten kommit i sjön. Sommaren kan komma nu - vi är redo!

#Båt #sommar #förkyld #EU-parlamentet #rösta

Av Helga - 6 december 2013 18:25

Inte så bra läge för flyg idag...

#stormensven #flyg #oväder #flygvärdinna

Av Helga - 18 november 2013 08:42

Det blev en intensiv flyghelg för mig. På lördagen flög jag en charter och arbetstiden var 12 timmar och fyrtio minuter. Igår flög jag "bara" elva timmar och fem minuter. Då känns det ju nästan som man är ledig.

(OBS! Ironi)

Det blir lite dåligt med syre, toalettbesök, vettig mat i lugn miljö, möjligheter att ringa hem. Flera tidningar har uppmärksammat vår arbetssituation på sistone bl a Svd näringsliv.

Idag är jag iallafall ledig och ska ladda för att hälsa på dottern i Berlin. Hon är ännu nu på morgonen kvar på sjukhuset men kanske får hon komma hem idag eller imorgon allra senast. Himlans tur att jag bokade den här resan för en månad sen. Nu känns det verkligen dags att titta till henne igen.

Sån här utsikt har jag från mitt "kontor" ibland...