Inlägg publicerade under kategorin Sport

Av Helga - 10 mars 2012 13:45

Den här helgen är det basket på längden och tvären...

... titta på några av mina foton så länge...

Av Helga - 13 februari 2012 10:00

På mitt flygbolag har man som flygvärdinna rätt till en ledig helg per månad och det var min lediga weekend den här helgen. Det var inte många döda stunder... På lördagen var vi i Södertälje där dottern spelade ungdoms-SM tillsammans med andra unga baskettjejer. Efter den första matchen åkte maken och jag hem eftersom vi skulle på 50-årsfest.

Festen inleddes med en överraskning, nämligen chokladprovning i Annelie K ´s lokal på Sysslomansgatan i Uppsala. Det var intressant att få veta mer om Kakaobönor och de olika smakerna de ger till chokladen. Vi fick smaka på en Marabou Premium chokladkaka efter att vi smakat på "riktig" choklad och jag kan säga att den smakade ingenting. Avslutningsvis fick vi ett glas portvin och tre fantastiska praliner. Sen blev vi skjutsade hem till vännerna och en suverän italiensk buffé dukades fram.

På söndagen åkte jag med till Södertälje och såg den sista matchen i turneringen. Dotterns lag gick vidare till nästa USM-omgång. Nu återstår åtta lag som ska tävla om SM-bucklan i deras åldersgrupp och detta blir senare i vår.

Idag bär det av till Arlanda igen - dags för en ny arbetsperiod...

Av Helga - 6 februari 2012 01:45

Idag har jag haft jour (läs igår) och först hände ingenting så jag hann läsa morgontidningen och äta frukost med maken. Sen hände ingenting och då hann jag prata med dottern, sonen och hans flickvän. Sen hände ännu mer ingenting så jag tittade på en inspelning av melodifestivalens första deltävling. Jag tycker Loreen var nyskapande och konstnärlig och desutom sjöng hon fantastiskt bra!

Sen lite senare hände ingenting igen och då åkte vi och såg på när  dottern spelade match. Men sen när vi var på ICA och skulle handla hem middagsmaten då hände någonting.

Jag blev snabbutkallad till Arlanda och så fick jag en Londonflygning och nu så bara hamnade jag här i London, mitt i natten...

Som det kan bli

Utsikt från mitt hotellrum...

Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 2 februari 2012 13:49

Jag tvättade TV-rumsgardinerna igår och idag var alla fyra längderna torra. Nu har jag rivit upp den med strykband fixade fållen och gjort om och gjort rätt. Nya fina fållar har jag sytt... Det blev bra mycket snyggare! Längderna var något för långa förut också men nu hänger de perfekt! Skönt att jag tog mig i kragen och fixade detta.

Tyvärr funkade inte den delen på symaskinen som rullar upp ny tråd till undertrådsspolen. Varför vet jag inte... Jag fick lov att rulla upp tråd för hand istället och det gick ju också även om det tog betydligt längre tid.

Igår var jag ju ute och skulle umgås med kollegor på stan. När ingen kommit till restaurangen efter en kvarts väntande gick jag därifrån. Dumt, eftersom det visade sig att en kollega stod på ett annat ställe och väntade och att en kollega kom sent. Typiskt! Basketmatchen var iallafall spännande och tät och hemmalaget vann. Perfekt match alltså!

Nu sitter jag och njuter av lite kaffe, lite skidåkning på TV och lite surf. Det är ju min helg nu liksom...

Av Helga - 1 februari 2012 08:45

Nu är "eleven" färdiglärd, men fullärd blir man väl aldrig. Om man har ett öppet sinne finns det alltid plats för nya lärdomar...

Det cirkulerar en story om en flygvärdinna och rasism på bl a facebook. Den går ut på att en passagerare klagar på den mörkhyade mannen som sitter bredvid henne. Flygvärdinnan säger att det är fullsatt i ekonomiklass men att det finns plats i affärsklassen. Sedan säger flygvärdinnan att ingen ska behöva sitta vid en otrevlig passagerare och ber den mörkhyade mannen att byta till affärsklassen. Häpp! Jag har varit med om en liknande grej för några år sedan när ett amerikanskt par beklagade sig över att ha fått plats bredvid en romsk kvinna - jag ångrar så att jag inte flyttade upp den romska kvinnan till en bättre plats!!!

Idag är jag ledig och ska ta itu med våra gardiner i TV-rummet. När jag köpte dem lade jag upp dem genom att använda ett strykband. Nu ska jag göra en riktig söm på de fyra längderna och sedan tvätta gardinerna. Jag är rätt så sugen på att köpa nya gardiner till köket också - något vårigt. Vi får se om jag hittar nåt fint här framöver...

I eftermiddag ska jag träffa Uppsalakollegor på en restaurang i stan. Vi träffas en gång per månad men eftersom det alltid är flera som är ute och flyger så blir vi oftast bara runt fem personer - olika personer varje gång. Sen ikväll blir det dambasket.

Jag har bestämt mig för att bara svara på kommentarer som innehåller frågor här i min blogg. Det är svårt att hinna med allt och jag tror de flesta inte tittar tillbaka bara för att se mig skriva glada tillrop som svar. Hoppas det är okej med er alla...

Av Helga - 30 november 2011 17:15

Ännu en natt på hotell men snart, snart ska jag vara ledig igen. Imorgon flyger vi bara fram till lunchtid och sen är det ledig helg för mig!!

Just nu sänds världscupen i skidskytte från Östersund på TV4. Jag flög till Åre/Östersunds flygplats nyligen och vi hade massor med skidåkare ombord, vapen i fraktutrymmena och ett finskt TV-team med oss. Vi anade att det kanske skulle vara någon viktig skidskyttetävling och nu fick jag ju svaret.

Jag har just varit ute och ätit på Harrys. Det är ganska nyöppnat här i Luleå och kanske var det därför de erbjöd 20% på barmenyn mellan kl. 16 och 18. Jag valde en Angusburgare - den var kanongod! Jag är fortfarande duktig och äter inte brödet och bara lite potatisklyftor. Mätt blir jag ändå!!

Jag råkade däremot ha en strut choklad från Åre Chokladfabrik kvar sedan födelsedagen. Godiset slank ned i rullväskan och dessa godbitar ska jag njuta av ikväll. En bit i taget... Vanilj, lingon, kaffe och rödvin heter de handgjorda pralinerna. Mums! Dagen har ju varit ganska stressig och det blev ingen riktig lunch, bara en kesoburk. Då gäller det att fylla på energintaget ordentligt -eller hur!!??

Här några Luleåbilder från i somras. Jag kan nästan inte tro att det någonsin sett ut så med tanke på dagen idag. Det är mörkt, blåsigt och vått...

Av Helga - 23 oktober 2011 10:00

Igår nötte jag och maken bänk. Vi såg först dotterns lag spela match och sen fick vi se sonens lag vinna på walk-over, dvs motståndarna dök inte upp och resultatet skrevs då till 20-0.

Jag har varit ledig från flygeriet i två dagar men idag är det dags för en arbetsinsats i luften igen... Jag ska iväg på en tvådagarstur och sova på hotell.

Jag fyller snart ett halvt sekel så jag har lite att fundera på inför festen som går av stapeln nästa helg. Därför är jag inte alltför flitig här just nu!

See ya!

Av Helga - 10 oktober 2011 09:00

Igår var det seriepremiär för dotterns lag. Alla lag i serien spelade sina första mather i Södertälje - en gemensam "tipp-off". Jag åkte med och agerade fanclub...

Uppsalalaget åkte till sin match med två minibussar och dottern som är ambitiös bestämde sig för att plugga under resan. Hon har en engelsk bok som hon satte igång med. Tydligt trött, efter en klassträff kvällen innan, somnade hon efter bara nån mil i bussen.

När de kom fram till Södertälje frågade klubbens ordförande henne, med glimten i ögat, om boken hon läste var bra...