Inlägg publicerade under kategorin Fotografering

Av Helga - 5 november 2014 16:40

Jovars... nog är det vinter alltid. Lite snö, sol och tolv minusgrader mötte oss i Kiruna i eftermiddags...

Trots att vi annonserar i högtalaren efter landning att våra passagerare ska se sig om så de inte glömmer något kvar ombord så lämnas mycket grejer i flygplanet. Idag hittade jag en iphone ombord när vi städade. Som tur var hann vi ropa upp flygplatsen innan avfärd så att "nallen" fick en chans att hitta sin " husse/matte" igen.

En annan resenär kom väldigt sent ner till flygplanet på arlanda. Han var helt klart stressad och störd av att vara så sen. Jag bemötte honom som jag brukar med sena passagerare - lugnt och vänligt. Bara ett välkommen och ett leende. - Ta det bara lugnt nu, nu är du här.

När mannen steg av efter landning tackade han för vänligt bemötande. Härlig feedback!

Nu har jag och en kollega just ätit Thai-mat tillsammas på Arctic Thai & Grill. Det är en riktigt bra restaurang i Kiruna, enligt min och många andras mening.

#vinter #flyg #helga #kiruna #minusgrader #bilder #thaimat

Av Helga - 6 oktober 2014 10:18

Igår hade vi en riktigt lång flygdag här i Norge. Efter ca 12 timmars tjänst fick vi äntligen komma till vårt hotell i en mindre stad. En kollega fyllde år så vi bestämde oss för att gå till en pub en stund och det blev ett varsitt glas, ett trevligt samtal med våra norska kollegor och en studie av pubens söndagsgäster. På väg tillbaka till hotellet köpte vi snabbmat - jag tog en pölse med bröd och de andra köpte kebab.

Idag fortsätter äventyret i grannlandet med tre innlandsflyvningar och sen blir det en sista hotellnatt i Oslo. Sista dagen flyger vi en charter till Medelhavet och sen får vi komma hem... längtar lite nu!!!

Våffla med brunost äter man väl bara i Norge?...

Bild från Ålesund...

#flyg #helga #norge #brunost  #pub #födelsedag #foto #resa

Av Helga - 4 oktober 2014 13:48

En hilsen fra Norge da...

#norge #ålesund #flyg #resa #helga #norway #foto

Av Helga - 25 maj 2014 21:15

Maken och jag hade två sköna dagar vid stugan, fredag-lördag. Det var ju kanonväder så vi var mest utomhus och fixade i trädgården. På lördagen åkte vi ut en stund med båten. Först lunchade vi och njöt av solen och sen pilkade vi strömming. Det var makalöst lättfiskat - bara att lägga i och dra upp...

Här är några bilder från min morgonpromenad längs med viken:

Kan inte se mig mätt på dessa vyer...

Idag har vi hälsat på våra mammor och de fick varsin påse med färsk strömming bl a. Jag fick också fina presenter från mina ungar. En blombukett, god mörk choklad och trisslotter. Paket är inte viktigt men kärlekshandlingen är viktig -älskade ungar!

Här en bild från Uppsala idag. Jag stod nere vid svandammen på väg hem till mina föräldrar och tyckte att slottet var så fint!

#morsdag #strömming #uppsala #norrtälje #presenter #Promenad #helga #familj

Av Helga - 21 maj 2014 17:05

Idag bjuder jag på två bilder av våra grannar. De bor nära oss och de äter och vilar mest hela tiden.  Ganska slöa typer egentligen...

Men ack så fina...

Vår dotter ska resa iväg igen i sommar och den här gången blir det en volontärresa till Tanzania. Resan, som är bokad genom Kilroy, ska avslutas med en semestervecka på Zanzibar. Sonen har ju nyligen varit i Bristol och i London och har planer på en längre resa till Asien i höst. Jag vet inte riktigt hur det blev så här - att mina ungdomar är så restokiga!?

Idag har vi ordnat med en extra reseförsäkring och ett nytt kreditkort till dottern. Vaccinationerna är klara och snart ska malariatabletter inhandlas. Ibland blir jag sugen att vara så där fri och bara sticka iväg men när man har hus och hem, jobb och stuga blir man inte fullt lika spontan tyvärr. Det är tur att jag har fått resa så mycket genom jobbet! Nu övernattar vi visserligen mest i Svenska städer, men förr kunde vi få sova över i de allra flesta Europeiska huvudstäderna...

#resa #flygvärdinna #grannar #humor #helga #får #lamm #natur

Av Helga - 14 maj 2014 19:16

Jomenserru... nu har jag förflyttat mig från norr till söder och sover på ett flygplatshotell som jag brukar kalla "lilla huset på prärien". Jag har just varit nere och köpt mig en kvällsmacka, ätit den, kollat upp lite inför morgondagens flighter och nu är det rast och vila tills imorgon bitti.

Riktigt spännande - intresseklubben antecknar

Idag har vi varit igång i  drygt 11 timmar och mot slutet av dagen började det märkas. Jag skulle be en kollega om en smoothie ur hennes cafévagn men sa att jag ville ha en påse nötter. Hon gav mig en påse nötter och jag såg nog väldigt förvånad ut. Jag insåg att jag bett om helt fel vara och vi fick oss ett gott skratt mitt i tröttheten och förvirringen...

Här kommer nu två bilder från ett vårligt Luleå. Det är ju inte lika mycket vår som här i Skåne men fint var det ändå...

#vår #luleå #resa #flyg #flygvärdinna #helga

Av Helga - 5 maj 2014 15:42

Helt nyligen var jag på övernattning i Kalmar. Innan vi skulle lämna hotellet vid lunchtid hann jag gå en långpromenad längs vattnet.

Magnolian blommade...

Kalmar slott...

Promenad vid Kalmarsundsparken...

#promenad #resa #kalmar #kalmar #kalmarslott #magnolia #helga #flygvärdinna

Av Helga - 27 april 2014 03:03

Japp,  jag är ute och ser lite av Europa från luften idag. Men Uppsala är inte så tokigt det heller en fin vårdag.

Bilden tog jag i fredags och här ser du saluhallen till höger och Upplandsmuseet rakt fram.