Inlägg publicerade under kategorin Minnen

Av Helga - 19 september 2016 08:36

Det blev fullt med jobb resten av arbetsperioden. På lördagen hade vi på flygbolaget en stor dag. Det var exakt 70 år sedan SAS första flygning. Det var en flight till New York som tog 25 timmar, med tre mellanlandningar.

Jag tog med mig en uniformsjacka från förr till jobbet. Den tog jag på mig när jag skulle gå med försäljningsvagnen. Jag tog mod till mig och annonserade om bolagets födelsedag och om uniformen som vi bar 1983 till 1999. Uniformen var designad av Calvin Klein. Många passagerare tyckte att det här var kul och ville berätta om minnen från flygets historia.

#flyg #70år #historia #uniform

Flyg · Minnen · Resor
Av Helga - 2 augusti 2016 17:20

Igår kväll landade jag runt 23 på kvällen och för att få ut mesta möjliga av ledigheten, blev jag hämtad på Arlanda. Maken och jag åkte till landet direkt - vi älskar att vakna på plats. Frukost ute och sen är dagen igång...

I dagarna fyller min arbetsgivare 70 år och jag har varit med mer än halva mitt liv. Igår fick vi i besättningen gratulationer från våra passagerare. Det kändes roligt!

Den här skylten bar jag på kavajslaget på gårdagens flight.

#helga #flyg #sas70år #70år #sommarstuga

Av Helga - 19 februari 2016 09:18

När jag var tonåring var det mycket Ted Gärdestad som spelades på min bandspelare...

Nu skulle Ted ha fyllt 60 år i dagarna och han är värd en hyllning!

#tedgärdestad #musik #helga #minnen

Av Helga - 24 november 2015 08:48

Jag har tidigare berättat om kollegor med andra färdigheter än "flygeriet" - faktum är att många kabinanställda på mitt flygbolag har andra utbildningar eller sidosysselsättningar.

Idag har jag två tips om anställda som jag är stolt över;

Pia Bergler har tillsammans med två andra personer skapat appen Memory lane photo game. Detta är ett spel där du kan ladda upp dina egna foton till ditt memory. Tanken är att du t ex kan använda bilder på vänner/familj och träna din hjärna. Detta är ett perfekt hjälpmedel för att träna minnet - kanske har du en släkting med lätt demens som behöver träna minnet för ansikten och ord. Du kan också träna in namn på nya elever om du är lärare eller kollegors namn när du byter jobb.

Michael Gärtner har just gett ut en hantverksbok om läderarbete där du kan lära dig tilllverka egna alster. Gärtner tillverkar själv otroligt vackra läderprodukter under märket Lone Wolfe leather Sweden. Kanske ett julklappstips...

#helga #tränaminnet #memorylanephoto #läderarbete #boktips #app

Av Helga - 18 september 2015 08:30

Idag har jag rasslat runt på stan och så precis innan jag skulle gå till frissan slank jag in på en restaurang. Där fick man en asiatisk buffé för 89:-. Det tycket jag är ett kanonpris!

Jag åt bara sushi, trots att det fanns massor av andra rätter att välja på, sen avslutade jag med en klassiker.

Desserten väckte minnen och jag började fundera på vart mina gamla V-jeans tog vägen egentligen...

#helga #humor #mat

Av Helga - 15 juni 2015 09:09

En flygfri helg har jag haft och direkt efter fem dagars jobb åkte vi till sommarstugan. Där har vi fortsatt förbereda för midsommar då vi ska ha gäster.

Sen igår firade vi vår silverbröllopsdag tillsammans med ungdomarna. Vi gick på restaurang först och sen drack vi kaffe och åt kaka hemma i sonens nya lägenhet.

Restaurangen ligger precis intill Fyrisån...

Vi drack varsitt glas rosebubbel på landet under lördagen också och så fick jag ett paket av maken.

Dags att packa väskan igen nu för att sticka ut och flyga imorgon.

#helga #silverbröllop #25år #midsommar

Av Helga - 18 februari 2015 13:55

Igår hade vi tur. Kaptenen hade tänkt på oss alla i besättningen och köpt med sig minisemlor. Det var ju extra bra eftersom det var fettisdagen igår.

Vi hade en ganska lugn flygning på ena sträckan så det fanns tid för en fika.

Idag sticker jag iväg på en tredagars-slinga och kommer hem igen på fredag natt. Maken har sportlov och håller på och fixar lite här hemma.

Igår skypade vi med sonen som är i Singapore just nu och på väg mot Indonesien. När jag var liten bodde vi i Singapore. Sonen och hans kompis gick förbi platsen där vi bodde men allt var förändrat. Vårt hus var rivet och även skolan där min pappa jobbade. Kvar fanns ett gammalt kapell och runt det skulle det byggas nya hypermoderna bostadshus.

#resa #flyg #helga #semla #singapore #sportlov

Av Helga - 25 oktober 2014 10:09

Det känns extra lyxigt att vara ledig över en helg... underbart!

Igår fick jag ett ryck och testade att göra ett fröknäcke som var väldigt enkelt att göra. Det blev supergott!

Vill du ha receptet kan du kika in här - Hillas matprat

Idag ska jag på ett jubileum. I juni var det 30 år sedan jag gick ut förskollärarseminariet och det ska firas!

Vi ska börja med att fika tillsammans på anrika Ofvandahls konditori i Uppsala.

Senare ska vi till en av mina vänners bostad och där finns en lokal som vi hyrt. Vi ska äta tillsammans och har bokat catering - en karibisk buffé. Två av mina gamla skolkamrater bor utomlands och flera bor långt bort i Sverige så det ska bli riktigt kul att ses igen!

Hoppas du också har en mysig helg!