Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 2 mars 2016 09:36

Jag är ju svag för flyghumor av förklarliga skäl...

www.aviationhumor.net

2/100 #blogg100

#flyg #humor #helga

Flyg · Humor
Av Helga - 29 februari 2016 09:13

Jag är ledsen men det finns inte mycket att rapportera härifrån. Bara att mitt vänstra öra inte vill som jag vill.

Så flyget går som vanligt, bara utan mig

Igår åkte vi till landet för att kolla att allt var bra och att inget frusit sönder eller så. Vi hade haft en mus inne i köket men annars var det lugnt.

Här går vi en promenad nere vid viken.

Doktorn, som jag träffade förra veckan, sjukskrev mig en vecka till så jag får väl bara ta det varligt och bli frisk.

#helga #sjuk #öra #ingetflygnu

Flyg · Natur
Av Helga - 25 februari 2016 15:48

Sist jag var ute och jobbade hade jag lite fritid i Sundsvall. Det var en förmiddag med tid till en fika och ett besök på kulturmagasinet. Där hade de en fin Ingrid Bergman-utställning som jag besökte.

Senare när vi flög på kvällen gick jag in i cockpit av hemlig anledning. När jag skulle ut därifrån igen så jag;

- Har ni nåt annat spännande att berätta innan jag går?

Då visade styrman mig något som såg ut som en stor stjärna alldeles intill månen. Det var Jupiter.

Det kallar jag spännande! Tänk vilket fantastiskt jobb jag har som mitt under ett arbetspass kan få se en planet bara så där .

#kultur #helga #Sundsvall #resa #ingridbergman #utställning #astronomi #Jupiter #spänning

Flyg · Kultur · Natur · Resor · Tips
Av Helga - 23 februari 2016 12:30

Det blev jobb igår på jouren...

När jag kom in på mitt hotellrum senare runt midnatt märkte jag att det inte gick att låsa dörren, men orka bry sig liksom.

Jag tänkte att vem vill väl ha en gammal purser ändå...

Idag när jag skulle gå ut kom problemet. Nån kanske vill ha min dator iallafall. Ner till receptionen och be dem fixa låset, men nej det gick inte så där på studs.

- Du får byta rum.

Ner med alla kläder, hygienartiklar, uniformsdelar och personliga grejer och så ner en bit i korridoren och in i det nya rummet. Det nya rummet var både större och finare men jag hittade en gammal dammtrasa på en hylla. Hmm... ingen ordning på det här hotellet.

Nu lunch på espresso house och förberedelser inför kommande fighter - oj en freudiansk slip, menar naturligtvis flighter.

#helga #flyg #hotell #Freud #humor

Flyg · Humor
Av Helga - 22 februari 2016 11:13

Nu är jag på banan igen och det börjar med jour.

Jag har fått en konstig hosta sedan igår. Nu börjar jag misstänka att det var det som fick min kropp att reagera med en rejäl trötthet redan innan hostan bröt ut. Vem vet - nu är jag iallafall redo för arbete igen.

Maken har sportlov och vi håller på att förbereda oss lite för en kommande högtidsdag. Det är svärmor som ska fira sin 90-åriga födelsedag här hemma hos oss om ca 10 dagar. Vi har tagit in ett gammalt furubord från garaget och tittar igenom antalet stolar, dukar, tallrikar mm. Vi har beställt catering och tårtor så vi behöver inte göra så mycket själva.

#helga #flyg #jour #fest #90år

Av Helga - 16 februari 2016 09:30

Jag var nyligen ute och flög med två kollegor som normalt sett har bas i Köpenhamn. Jag hade tur eftersom den ena var svensk och eftersom den andra talade klar och tydlig danska. Vi klarade alltså språkförbistringen som ibland kan uppstå när man har olika modersmål. Vi har ju dessutom arbetat i mixade besättningar från alla tre baser för inte såå många år sen så vi har en viss vana att förstå varandras språk.

När det var dags att välja arbetspositioner ombord funderade vi på om det var bäst att en svensk talade i mikrofonen. Vi kom fram till att resenärerna säkert skulle lyssna extra nogrannt om den danska flygvärdinnan fick annonsera. Mycket riktigt - på en norrlandsflygning tittade alla passagerare förbryllat på oss, som demonstrerade nödutrustningen, när den danska värdinnan pratade i högtalaren.

Igår kom jag hem runt lunchtid och sen till middagen kom sonen hem. Vi åt lammfärsbiffar bl a och till fikat kopplade vi upp oss via skype och pratade med dottern i Wien. Jag älskar att det är så enkelt att kommunicera trots avståndet.

Igår kom marsschemat och man kan planera livet igen. Jag ser att jag ska vara mentor till en ny flygvärdinna/ flygvärd och det ser jag fram emot.

#flyg #helga #danmark #språk #middag #skype

Av Helga - 14 februari 2016 20:53

En tur som passagerare idag.

Ovan molnen...

#helga #ovandär #flyg #moln

Av Helga - 14 februari 2016 03:13

I natt sover jag hemma, men inte i min egen säng för jag kan inte sova. Vi hade en småstrulig flygdag igår och kanske är det tankarna på det som är orsaken. Nu ligger jag i soffan istället och hoppas på att somna om snart.

Jag brukar faktiskt sova väldigt bra trots skifttider och det är bara ibland jag vrider och vänder mig så här på natten.

Imorgon har jag en lugnare jobbdag och så även på måndag. Jag ska flyga med två danska kollegor vilket ska bli kul!

Här är vi i Innsbruck och vänder. På hemvägen hade vi två personer med benbrott så vi fick fälla sätena framför dem så de kunde lägga upp sina ben på stolarna. Det var tur att det fanns några lediga platser ombord.

Strulet bestod i oklara besked om hur mycket mat vi skulle ha lastat på vår alpcharter. Vi fick även en försening på en sträcka eftersom passagerarantalet inte stämde. Det var namnlistor och matlistor högt och lågt. Jag tror det såg ut som jag gick runt med tomtens önskelistor.