Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 3 maj 2016 07:47

Vi hade en flygning till en stor europeisk stad igår kväll. När vi skulle servera piloterna deras mat fick vi roligt när vi fick syn på detta inne i cockpit.

#helga #flyg #tabasco #humor #cockpit

Flyg · Humor
Av Helga - 1 maj 2016 22:10

Vi hade en mysig sista april i Uppsala igår. Ser här bara...

Så har jobbet dragit igång igen idag. Min elev tränar på och snart är hon klar. Tyvärr har några flighter blivit ändrade så vi ska träna på fler turer. Enligt myndigheterna måste eleven ha åtminstone 12 flygningar att träna på.

Idag t ex fick vi ett tekniskt problem med försening så vi missade vår nästa flight.

Så här tomt var det ombord medan vi väntade på ett annat flygplan.

Många av våra resenärer idag var väldigt trötta efter valborg. En annan passagerare, som jag pratade med, hade varit på kungens 70-års firande. inte illa!

#helga #flyg #sistaapril #valborg #strul #kungen

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 28 april 2016 07:39

Igår var det en "sitta-stilla-dag" på kontoret. Jag var på en kompetensdag med information och utbildning tillsammans med andra ledare. Det är så värdefullt att få prata med de andra kollegorna och höra om vad som är i görningen på jobbet.

Vi fick nu vårt nya arbetsredskap, en iPad mini. Alla program är inte klara men det kommer de att vara klart inom kort...

Här finns det appar för arbetsrelaterat material. Alla dokument, mail och manualer finns nu samlade och man slipper leta på kontoret eller bära med sig tunga böcker.

Nu har jag ledigt några dagar och sen flyger jag igen med min nya kollega, som nu lärs upp. Vi ska hänga ihop två dagar till och sen är det dags att "checkas ut".

#helga #flyg #iPad #kurs

Av Helga - 25 april 2016 15:45

Det haglade för fullt i grannlandet igår eftermiddag när vi landade. Senare på natten när jag sov i min hotellsäng haglade och regnade det så mycket så jag vaknade av smattrandet mot fönsterblecket.

Pga detta kunde inte kvällsflighten landa och vi blev förvånade när vi skulle åka iväg på morgonen. Det blev nämligen buss för oss och passagerarna till en stad ca 2 timmar bort.

Lite äventyr i vardagen. Jag fick min morgonkaffe iallafall. Tur det!

#helga #flyg #strul #hagel

Flyg · Resor
Av Helga - 21 april 2016 10:05

Tyvärr krockar vi med fåglar ibland när vi är ute och flyger och har vi riktig otur kan en fågel sugas in i en motor vilket inte är så bra varken för flygbolaget eller för fågeln...

Detta har aviationhumor.net skojat om här;

#helga #humor #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 19 april 2016 11:13

Nu bara myser jag efter ytterligare en sen landning i natt. Igår kom jag hem först vid kvart över två. Sista bussen hade gått från centralstationen så det fick bli en taxi sista biten hem. Värre var det för en av kollegorna som kör bil ända till Västerås för att komma hem.

Vi hade en bra flygdag, om än lång, men jag hann iallafall träna 45 minuter på hotellets gym innan vi startade dagen. Sen bar det av först från Göteborg till Stockholm och sen till Italien tur och retur. Vi i besättningen började fantisera om vad vi skulle göra om vi fick stanna i Italien - jag säger bara; maten, vinet och människorna...

Klicka på bilderna om du vill se dem i större format.

Vi hade en dam ombord igår som var ganska aggressiv när vi kom med cafévagnen. Hon ville absolut köpa varm mat som hon trodde vi serverade i vår PLUS-klass. Jag sa att vi inte har varm mat i PLUS-klassen men att det fanns kycklingsallad, mackor eller varm paj att köpa. Hon gick på om varför vi inte har varm mat nu för tiden och att hon var så hungrig. Efter ett tag när jag gick förbi igen hade hon ätit sin paj och då var hon helt annorlunda. Snäll, lugn och vänlig. Tänk vad energibrist kan göra med en människa. Till och med en annan passagerare som hört vår konversation satt och smålog åt situationen.

Ikväll flyger jag en sista flight innan "min helg". När jag börjar jobba igen nästa gång ska jag ha en elev igen. Det blir kul!

50/100 #blogg100 #sistainläggetförblogg100

#helga #flyg #resa #Italien #energibrist #passagerare

Av Helga - 18 april 2016 00:44

Ikväll kom det ombord två killar, på en inrikesflygning, iklädda shorts och med rejäla solbrännor. Jag kunde inte låta bli att fråga var de hade varit och det visade sig att de kom direkt från Las Palmas.

När vi sen gick med cafévagnen frågade jag vad de ville ha och självklart föreslog jag, som ett skämt, sangria. Grabbarna hade humor så vi fick oss ett gott skratt...

Nu säger jag god natt från Göteborg.

49/100 #blogg100

#helga #flyg #humor #sangria #Spanien #laspalmas

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 17 april 2016 01:52

Tack för idag - slut för idag!

Dags att slå igen butiken, låsa dörrarna, plocka ner skylten och krypa ner i sängen.

Det blev en härlig flygning idag och ikväll. Så trevliga passagerare! Särskilt fina var de söta 90+-damerna på rad 1 som inte förstod att vi var svensk personal och som pratade engelska med oss titt som tätt.

Med detta säger Helga godnatt !!!

48/100 #blogg100

#flyg #helga #godnatt

Ps. Idag hade jag med mig lördagsbullar till besättningen.