Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 14 januari 2016 22:01

Vår kapten var ju bara bäst igår. En passagerare sa vid avstigning att det var en perfekt landning.

Kaptenen svarade;

- Jaså, det märkte inte jag - jag blundade...

Gissa om vi alla inklusive passageraren fick roligt :)

Grönt och fint på flygplatshotellet nära Heathrow. Lite skillnad mot den svenska vintern.

#flyg #helga #flygvärdinna #humor #pilot #london #gröngräsmatta

Flyg · Humor · Natur · Resor
Av Helga - 13 januari 2016 11:56

Jag landade efter midnatt igår och missade det sista tåget till Uppsala. Jag funderade på om jag skulle ta flygbussen och sen taxi från stan men jag bestämde mig sen för ett annat alternativ. Jag tog en taxi hela vägen hem. Snön yrde men chauffören körde riktigt bra och säkert. Vi fick till ett trevligt samtal, jag och föraren. Det var en man från Indien som kommit till Sverige för åtta år sedan. Han var egentligen dataingenjör men hade efter en kort tid i databranschen fått sluta. Efter att ha lärt sig bra Svenska och efter att ha fått bevisa sin körduglighet fick han jobb i ett taxiföretag. När jag berättade att min pappa är född i Indien blev han glad!

Det blir mer flyga ikväll men först har jag plockat bort alla julsaker här hemma - det är ju tjugondag Knut idag.

På gårdagens flight flög jag bl a med en helt ny flygvärd. Detta var hans första dag utan instruktör. Han var duktig och charmig så allt gick galant. En passagerare kom ombord under boarding och var arg så han kokade pga en sätes-ändring. Jag trodde han skulle explodera, men nej det hände inte... Jag lyckades hjälpa till med att fixa en plats som passade honom bättre och han lugnade ner sig. Såna utbrott kan inte vara bra för hjärtat och jag kan inte låta bli att tänka på större problem i världen än vilket säte man ska ha under en flygning.

#helga #flyg #taxiresa #indien #flygvärdinna #ilandsproblem

Flyg · Resor
Av Helga - 12 januari 2016 11:06

I söndags var den sista resdagen i samband med jul- och nyårshelgen, iallafall för de allra flesta. Det var fullt, det var alla åldrar och det var förseningar pga vädret. Vi landade bl a i Umeå och där var -24 grader och senare i Ronneby där vi hade +1 grad. Vilka stora skillnader det blir ibland i vårt avlånga land. Till slut hamnade vi på vårt hotell och då var klockan efter midnatt. Jag ställde alarmet på mobilen innan jag somnade eftersom vi skulle åka igen dagen därpå redan vid lunch. Det var tur det för när alarmet ljöd sov jag fortfarande som ett barn. Sen igår på måndagen var vi tillbaka till vardagen igen med mest affärsfolk ombord. Det blev lugnt och stilla men kanske inte lika färgstarkt som under skollovet.

Idag börjar jag jobba sent och det är perfekt för nu hinner jag baka kanelbullar och jitterbuggkakor till helgens släktfika. Båda ungdomarna har fyllt år och snart ska dottern iväg på en utbytestermin i Wien så det blir ett bra tillfälle att träffas.

#flyg #helga #baka #bullar #jitterbugg #resa

Av Helga - 7 januari 2016 10:32

Arbetsperioden är slut för den här gången. Det blev både tidiga morgnar och sena kvällar vilket tar på orken. Igår, när jag var på väg hem från arlanda, somnade jag på stadsbussen tre gånger. Det var bara tur att jag inte missade min busshållplats när jag skulle stiga av. Maken stod i köket när jag steg in hemma och maten stod snart på bordet. Härligt!

Gårdagens flight var lång men ganska lättsam eftersom vi på vägen dit bara hade ett 60-tal passagerare. På hemvägen hade vi fullsatt men då var det bara roligt med mycket folk ombord. Kaptenen är härlig och annonserar om allt möjligt som vi passerar på vägen och det uppskattades verkligen av passagerarna. Många var det som kommenterade "guidningen" när de steg av. Den här "skepparen" flög jag med till Las Palmas nyligen också och precis som då bjöd han på en landningsbulle. Det är alltså en kanelbulle till var och en i besättningen som vi värmer på lite lätt i ugnen. Det och en kopp kaffe strax innan landning piggar upp och ger ny energi - särskilt viktigt inne i cockpit.

Idag blir det ett varv på stan och en fika hos mamma och pappa. Jag tar på mycket kläder för här är ju så kallt idag.

#helga #flyg #flygvärdinna #kanelbulle #vinter #kyla #resa

Familj · Flyg · Natur
Av Helga - 5 januari 2016 16:58

Igår hade jag en verkligt udda flygning. Det var en charterflight och i stort sett alla passagerare ombord var runt 80 år. Det var resenärer som skulle ner till värmen och vara borta allt mellan 8 och 10 veckor. När vi skulle starta boarding ringde jag upp till gaten tidigt, som tur var. Gatepersonalen berättade att vi hade 19 personer som behövde assistans med rullstolar och rullatorer t ex. Vi började tidigare än vanligt med ombordstigningen och ändå avgick vi lite försenade. Alla var söta och fina men det var lite långsamt och stappligt med det mesta. Jag kunde inte annat än tänka på mina egna föräldrar och svärmor. Bra gjort ändå av de här äldre medborgarna att våga sig iväg på en långresa.

Precis när vi skulle till att taxa in till gaten på vår destination var det en man som svimmade. Jag rusade dit och reste upp hans ben och då fick han tillbaka medvetandet igen. Jag är faktiskt glad att det inte hände nåt mer på den här flygningen med tanke på medelåldern ombord.

Idag var jag ledig eftersom vi landade väldigt sent igår. Jag har tränat och lunchat med dottern. Vi åt på Gränby centrums food court. Minns ni den söta flickan Donya som vann Sveriges yngsta mästerkock. Hon och hennes familj har en libanesisk restaurang där, Donya´s meze. Därifrån beställde jag en Donya special, en tallrik med många olika smårätter som smakade supergott!

Imorgon bär det av söderut igen och då blir det en tidig start. Vi får se vilken typ av resenärer det blir den här gången  - det vet man aldrig i förväg.

#flyg #flygvärdinna #mat #hälsa #träna #meze

Av Helga - 4 januari 2016 11:50

Här snurrar det vidare på min jourvecka. Igår fick jag en inrikesflygning på schemat och idag ska jag flyga en charter till varmare breddgrader...

Maken är ledig fortfarande och eftersom han är lärare börjar jobbet igen först på torsdag. Jag hade ju också lite extra ledigt  kring jul men mestadels före jul. Det är tur att vi är självständiga individer som kan vara lediga på egen hand också. Imorgon blir det inget jobb för mig pga att jag landar så sent i natt och då har vi chansen att umgås lite mer.

#flyg #flygvärdinna #helga #humorbild #charter #inrikesflyg  #jour

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 3 januari 2016 00:19

Jag hade jour idag och gick upp strax efter fem för att vara redo. Ingen ringde och ingen ringde så jag sjönk längre och längre ner i tv-soffan och till slut sov jag en liten stund till.

Runt lunch började jag läsa på inför årets nödträning och jag hann göra en skrivning (av fyra) på datorn också. Sen när jag började fundera, bara lite, på vad vi skulle kunna äta till middag. Då... ringer trafikkontoret och det är bråttom som vanligt. Det var bara att dra på uniformen och sticka iväg. Ingen lördagsmiddag hemma alltså men väl middag 10.000 meter upp i luften på väg sydvästut ner över Europa. Inte så illa det heller!

#flyg #helga #jour #middag

Av Helga - 31 december 2015 14:05

Jag hade en flygning söderut häromdan till en storflygplats. En familj med två söner var gulliga och vi pratade en hel del. När de steg av fick de titta in i cockpit och då fick vi veta av pojkarna att de skulle flytta till Sydafrika i två år. Vilket spännande nyår de hade framför sig

Jag har turen att vara ledig idag när det är nyårsafton. Vi ska iväg till vänner och vår traditionsenliga nyårsmiddag. Vi har alltid knyt och i år bidrar vi med förrätten. Det blir västerbottenpaj med röd lök, creme fraiche och löjrom. Mums!

Hoppas du kära läsare får ett fint nytt år 2016. Välkommen in hit för fler lässtunder när det passar dig.