Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 10 februari 2014 08:30

Nog för att det är bra att komma i tid till jobbet men gissa om jag blev snopen igår när jag insåg att jag kommit en timme för tidigt.

Suck... tur att det finns trevliga kollegor att prata med och att man kan ta sig en massage i massagestolen en stund.

Jag gjorde ett blockljus av gamla ljusstumpar i lördags.

En sönderklippt mjölkkartong och ljusvekar som jag köpt på en hobbyaffär. Veken tejparde jag fast både i botten av kartongen och i toppen.

Här har jag ställt en konservburk i vattenbad och där i lägger jag ljusstumparna tills de smält ner till rinnande stearin. Sen häller jag upp stearinet i mjölkkartongen.

Här står ljuset och stelnar till. Jag satte två muggar vid sidorna för att ljuset skulle hålla formen.

Ljuset är färdigt och det blev rosa eftersom jag hade röda och vita stumpar.

Färdigt!!

Nästa gång kommer jag att köpa vanlig veke av snöre eftersom jag tycker den här veken brinner rakt ner och inte riktigt kan värma upp hela ljuset. I så fall fäster man veken kring t ex en penna på toppen och tejpar fast veken i botten.

#ljus #blockljus #ljusstumpar #pyssel #flyg #flygvärdinna #stearin

Av Helga - 4 februari 2014 08:35

Igår var en rätt så vardaglig dag som förgylldes mot slutet...

Jag började med att städa och fixa hemma. Sen efter lunch åkte jag till stan och gjorde ärenden. Jag hade tidigare hört av mig till en kompis, som abetar som lärare, för att se om vi kunde få till en träff.

Tur hade jag för efter hennes jobb bestämde vi träff på en ganska nyöppnad pub, Churchill arms på St Olofsgatan. Vi tog varsitt glas vin, nötter och ölkorv - vilken härlig måndag!

Jag tycker puben var läckert inredd och allt var fräscht. Personalen var väldigt trevlig och det gör ju alltid att man trivs extra bra på en krog! Hit kommer jag att gå fler gånger, helt klart!

Idag fortsätter vardagen och det är så skönt att få skrota runt här hemma!

Imorgon packar jag rullväskan och drar ut på nya äventyr igen...

#pub #ledig #afterwork #churchillarms #uppsala #flyg #resa

Av Helga - 14 januari 2014 08:38

Drömmer att det ringer på dörren. En gång, nu två gånger. Nä, jag drömmer visst inte. Rusar upp ur sängen och ner för trappan.

Utanför dörren står en montör som ska installera en mätare för vår fjärrvärme. Jättebra, men det hade varit ännu bättre om vi fått besked om att han skulle komma så jag kunnat piffa upp mig.

Nu står jag i hallen med håret på ända i en marinblå uniformskappa (man tager vad man haver eller helt enkelt det som hänger närmast).

Snygg bil har han också. Jag föredrar iofs BMW cab...

#humor #bmw #yrvaken

Av Helga - 25 december 2013 00:25

Det blev en härlig julafton med familj och släkt. Första julen utan sonen gick bra eftersom jag vet att det är hans önskan att få resa.

Dottern med pojkvän fick vi hem till Uppsala - helt underbart!!!

Nu sitter jag ensam vid granen med ett glas vin. Maken och ungdomarna sover och jag bara njuter av lugnet och julstämningen i huset.

Den här bilden är tagen hemma hos min syster ikväll...

Av Helga - 20 december 2013 13:31

Nu önskar jag dig en God Jul!!

Jag ska jobba mycket de närmsta dagarna så det blir ingen tid till bloggen...

Av Helga - 4 december 2013 11:17

Vartefter östrogenet sinar i min kropp gör jag mer och mer konstiga saker

Det senaste är att jag fått en sån enorm lust att virka. Jag har banne mig inte virkat sedan mellanstadiet...

Vad det ska bli?

Bra fråga! Antingen gör jag en fuskkrage eller så blir det ett kuddfodral.

Blir jag nöjd med resultatet kanske det är en bra sak att komma i klimakteriet?

#virka #pyssel #humor #mormor

Av Helga - 3 december 2013 12:15

Igår flög jag omkring i Europas lufthav som vanligt. På den sista flygningen var det bara jag och piloterna som jobbade tur och retur. Resten av kabinkollegorna på vägen dit gick av för övernattning och det kom på ett nytt gäng som skulle arbeta på vägen hem. Den ena kollegan på returen hade koll på att det var jag som tjänstgjorde ombord så hon hade köpt med sig mango särskilt till mig från Marks and Spencer i London.

En sån fin gest -  jag blev så glad

Landade alltså sent igår kväll och så imorse fick jag ställa alarmet för att åka till tandhygienisten. För första gången på länge fick jag beröm eftersom jag börjat sköta mig med tandtråden sedan i somras. Underbart!

Inte fullt lika underbart var det när jag upptäckte att min mobil fått spräckt glas efter besöket. Jag tappade mobilen (i en mobilväska) på stengolvet när jag kom till mottagningen men tänkte inte mer på det utan tog bara upp den igen. Senare på stan upptäckte jag att glaset var spräckt. Drygt 800 kronor till tandhygienisten och drygt 1300 kronor för att laga mobilen.

Tur att man är rik    (OBS!! ironi). Bara att plocka upp stålarna. Le, gå vidare och glömma!

#rik #ironi #mango #samsung #mobil #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 16 november 2013 10:15

Spänningen var oliiidlig igår eftermiddag i väntan på december-schemat. Jag visste att det är min lediga julhelg och att jag har semester över nyår men ändå...

Nu kan jag äntligen börja planera hur julen och tiden före ska bli. Detta är mitt sista variabla schema. Jag ska gå över till ett fast schemasystem i mitten av januari. Jobba fem dagar och ledig tre dagar. Ibland kommer det att bli tuffare men jag kan iallafall planera lite längre framåt. Jag har t o m köpt en fickalmanacka - det har jag inte haft någon på fler år. Jag har bara antecknat direkt på mitt flygschema eftersom jag ändå inte vetat något om framtiden.

Idag är jag på långtur (läs föregående inlägg) så detta har jag skrivit i förväg.