Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 31 augusti 2012 09:00

En flygfri helg... Nå åtminstone ledigt tills på söndag. Vad ska hända då?

Vi ska ha gäster på lördag så idag blir det städning, inhandling av mat och besök på vinbanken. Innan jag ger mig av kan jag rekommendera två bra DVD-filmer inför helgen:

"Eat, pray, love" med bl a Julia Roberts. Detta är en ganska lättsam mysfilm med många ingredienser såsom livsfunderingar, resor och lite kärlek.

"The pianist" som fått tre oscar är en fantastisk film. Den är verklighetsbaserad och riktigt otäck. Den handlar om judar i Polen under andra världskriget.

Ha en en skön helg!!

En flygfri helg

Av Helga - 27 augusti 2012 09:00

Vi har haft en mysig helg där hela familjen umgåtts mer än vanligt. Det är inte så ofta ungdomarna väljer att göra saker med oss så det är bara att njuta! I lördags var vi i Sigtuna (se förra inlägget) och igår hälsade vi bl a på hos svärmor.

Svärmor som snart fyller 86 år har bestämt sig för att skaffa en mobiltelefon för att kunna ringa om hon ramlar under en promenad t ex. Min man är jättedålig på att använda sin mobil så jag skojade och sa. SMS:a inte till makens telefon då bara för då kommer han och ser till dig tre veckor efter att du skickade SMS:et

Jag tycker det är dåligt av ett stort välrenommerat flygbolag som Lufthansa att ignorera nästan lika många fällningar hos Allmänna reklamationsnämnden som Ryanair. Vi resenärer ska kunna lita på att flygbolaget vi väljer att resa med följer EU-direktiven för ersättning vid strul...

Ja, jag förstår att du kanske undrar om jag var ombord på något av flygplanen som fick blixtträffar igår. Nej, jag var ledig! Jag känner mig inte heller ett dugg orolig att ge mig ut att flyga i dåligt väder. Jag litar på våra duktiga piloter, våra fina flygplan och våra säkerhetsrutiner... Jag sitter hellre i ett flygplan än promenerar omkring hemma vid åskväder.

Av Helga - 24 augusti 2012 09:45

Varning för bedragare!!!

Igår när jag var ute och flög ringde det en man hem till oss. Det var dottern som svarade. Mannen pratade väldigt dålig Engelska och frågade efter mig. Min dotter sa att jag inte var hemma. Han tjatade på om att han ringde från Microsoft och att han fått varningar om virus från vår dator. Min dotter sa igen att han skulle ringa tillbaka när vi vuxna var hemma. Han gav sig inte utan ville att hon skulle slå på datorn för att få hjälp med viruset.

Tack och lov för att vi har förståndiga barn. Dottern la på luren!

Jag har googlat på detta och inser att detta är bedragare som vill att man ska gå in på en sida där man laddar ner ett program som de säger ska rensa datorn från detta virus. Egentligen gör man precis det motsatta och installerar ett program som kan hjälpa dem att fjärrstyra ens dator... Usch!

Gårdagens flygningar var roliga. Bl a flög vi t/r Skottland med fulla flighter. Många var det som skulle unna sig en långweekend kring Edinburgh. På hemvägen hade vi en grupp med 70 personer som sen skulle resa vidare norrut i Sverige på en stor militärövning. Det var 68 unga killar och två unga tjejer i den gruppen...

Vi har fått skyltar på våra uniformer som vi fått välja ut bland tio olika. Jag har valt texten "High five" och igår fick jag fem high fives från olika passagerare ombord. Kul!

Av Helga - 22 augusti 2012 09:00

Gårdagens flygningar flöt på bra trots en nedrans dörr...

Det var när vi ankom en stor Skandinavisk flygplats och flygplanet skulle docka vid en brygga. Allt gick finfint ända till det momentet då gatepersonalen skulle öppna en dörr som leder in till gatebryggan och så vidare upp i terminalen. Dörren hade gått i baklås och det tog 5-10 minuter att få upp den med hjälp av en tekniker. Våra passagerare visade tålamod trots detta - tack och lov!

Bra gick det också trots att jag kallade kapten Johansson för kapten Andersson i högtalarsystemet  - Oooops!

Helt klart har vi många affärsresenärer tillbaka på våra flygningar igen efter sommaren. Det märks genom att de har väldigt mycket handbagage, de sitter och jobbar hela flygningen och de bär striktare kläder än shorts och flip-flops. På en av våra flygningar igår hade vi 65 passagerare i affärsklassen - det ger bra pengar för flygbolaget.

Idag har jag ledigt och ska bl a träffa mamma och pappa. De har varit på drift nästan hela sommaren så det var ett tag sedan vi sågs senast. Det blir en fika på café Wilma i Vasaparken. Hoppas vi kan sitta ute...

Av Helga - 21 juli 2012 11:00

Snacka om att ha haft tur - mina tre lediga dagar var riktigt fina sommardagar. Det blev båtutflykter två av dagarna och solen ville inte sluta skina. Härligt!

Nu är sonen och hans kompisar i stugan själva över helgen och maken och jag är hemma i stan. Lite jobb blir det för min del och maken har alltid något att syssla med. På måndag kommer dottern hem från sin 3-veckors språkresa. Det ska bli mysigt att ses igen!

VI hade mycket rabarber på landet så jag bakade bl a en sockerkaka med skuna rabarberbitar, kanel, solrosfrön och flytande honung. Senare idag  ska jag plocka av de svart vinbären här hemma och koka saft på dessa plus rabarber. Mmmm...

Av Helga - 8 juli 2012 18:45

Vi är hemma en snabbis igen för att packa om. Vi åkte hem från landet idag i regnet. Ikväll kommer sonen hem från en rolig helg. Han var först vid Dalhalla för att höra John Fogerty spela. Efter det åkte han och hans vänner till Stockholm resten av helgen.

Nu ska vi ska åka norröver tillsammans med sonen snart, till Hälsingland.

Sen, när vi kommer hem, är min semester slut och det är dags att börja jobba igen. Ett stycke uniform, ett par nylonstrumpor av bästa kvalitet och ett leende och så är jag igång igen

Vet du förresten?? Igår hittade vi lite kantareller på landet... Det var inte många och de var väldigt små, men ändå...

Dottern verkar nöjd med vistelsen i Lindau - hon har ringt och meddelat att hon har det bra!

Av Helga - 25 juni 2012 13:22

Vi är hemma och tvättar efter en vecka i stugan.

Vi har haft en del att göra eftersom den traditionella "storfesten" skulle gå av stapeln. Vi var 19 personer till årets midsommarfest och vi hade sju övernattande gäster. Tack och lov för att vi hade finväder just den dagen!!! Vi hjälps alla åt med maten till sillunchen och till kvällen får varje familj ta med vad de vill grilla och så fixar jag tillbehören. I år hade jag gjort en potatissallad, en thaichili-creme och tsatziki. Klockan 15 har stugföreningen ett stort firande med midsommarstång och dans och dit tar vi med oss filtar, jordgubbstårta, kaffe, saft och punsch. Det var en höjdare i år i det fina vädret.

Vi har haft problem med ett läckande tak på landet och det är stressande med tanke på allt regnande.

Idag vräker regnet ner här i Uppsala men vi har även haft flera fina dagar på landet. En dag var vi ute och pilkade strömming och i samband med det hade vi fika med oss. Vi körde till en fin vik i lä och lade i ankaret. Där solade vi och bara vilade medans båten guppade omkring. Det är min favoritavkoppling!!

Imorgon sticker vi tillbaka till stugan och fortsätter sommaren...

Av Helga - 6 juni 2012 15:00

Idag är en trött men lycklig dag...

Sonen tog studenten igår och det känns ganska skönt att allt är avklarat och att allt gick så bra! Vi hade runt 5o gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen och sen var det bara upp och jobba tidigt igen imorse. Som tur var hade jag en kort arbetsdag idag och är redan hemma igen...

Huset ser ut som ett bombnedslag men vad gör det när det var resultatet av en härlig dag med fina minnen tillsammans med familj, släkt och vänner! Om du vill veta vad vi bjöd på kan du gå in på matprat-bloggen.

Bara för att juni är en månad med så mycket roliga aktiviteter så ska jag gå på en träff med kollegor ikväll. Det blir inte sent eftersom jag ska ut och flyga igen imorgon bitti...

Maken har en härlig dag idag. Han fick en present av goda vänner för ett tag sen. Det var en heldags fisketur i krokarna kring Grisslehamn och idag var det dags. Det ska bli kul att höra hur de haft det!