Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Helga - 8 juli 2012 18:45

Vi är hemma en snabbis igen för att packa om. Vi åkte hem från landet idag i regnet. Ikväll kommer sonen hem från en rolig helg. Han var först vid Dalhalla för att höra John Fogerty spela. Efter det åkte han och hans vänner till Stockholm resten av helgen.

Nu ska vi ska åka norröver tillsammans med sonen snart, till Hälsingland.

Sen, när vi kommer hem, är min semester slut och det är dags att börja jobba igen. Ett stycke uniform, ett par nylonstrumpor av bästa kvalitet och ett leende och så är jag igång igen

Vet du förresten?? Igår hittade vi lite kantareller på landet... Det var inte många och de var väldigt små, men ändå...

Dottern verkar nöjd med vistelsen i Lindau - hon har ringt och meddelat att hon har det bra!

Av Helga - 25 juni 2012 13:22

Vi är hemma och tvättar efter en vecka i stugan.

Vi har haft en del att göra eftersom den traditionella "storfesten" skulle gå av stapeln. Vi var 19 personer till årets midsommarfest och vi hade sju övernattande gäster. Tack och lov för att vi hade finväder just den dagen!!! Vi hjälps alla åt med maten till sillunchen och till kvällen får varje familj ta med vad de vill grilla och så fixar jag tillbehören. I år hade jag gjort en potatissallad, en thaichili-creme och tsatziki. Klockan 15 har stugföreningen ett stort firande med midsommarstång och dans och dit tar vi med oss filtar, jordgubbstårta, kaffe, saft och punsch. Det var en höjdare i år i det fina vädret.

Vi har haft problem med ett läckande tak på landet och det är stressande med tanke på allt regnande.

Idag vräker regnet ner här i Uppsala men vi har även haft flera fina dagar på landet. En dag var vi ute och pilkade strömming och i samband med det hade vi fika med oss. Vi körde till en fin vik i lä och lade i ankaret. Där solade vi och bara vilade medans båten guppade omkring. Det är min favoritavkoppling!!

Imorgon sticker vi tillbaka till stugan och fortsätter sommaren...

Av Helga - 6 juni 2012 15:00

Idag är en trött men lycklig dag...

Sonen tog studenten igår och det känns ganska skönt att allt är avklarat och att allt gick så bra! Vi hade runt 5o gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen och sen var det bara upp och jobba tidigt igen imorse. Som tur var hade jag en kort arbetsdag idag och är redan hemma igen...

Huset ser ut som ett bombnedslag men vad gör det när det var resultatet av en härlig dag med fina minnen tillsammans med familj, släkt och vänner! Om du vill veta vad vi bjöd på kan du gå in på matprat-bloggen.

Bara för att juni är en månad med så mycket roliga aktiviteter så ska jag gå på en träff med kollegor ikväll. Det blir inte sent eftersom jag ska ut och flyga igen imorgon bitti...

Maken har en härlig dag idag. Han fick en present av goda vänner för ett tag sen. Det var en heldags fisketur i krokarna kring Grisslehamn och idag var det dags. Det ska bli kul att höra hur de haft det!

Av Helga - 4 juni 2012 08:45

Många är det som längtar efter sommar och sol nu i kylan och jag har flugit ner en hel del resenärer till Medelhavet i helgen... Först till Mallorca i lördags och sen till en Grekisk ö igår. Det var inte utan att man blev sugen på att kliva av...

Men just ja - vi ska ju fira sonens student imorgon så jag har lite annat att göra. Idag blir det städning, handling, iordningställande av bord och stolar, matlagning, blomplockning, björkrisfix mmmmmm..... Studentskylten är klar och det blir enkelt att välja om vi ska vara inne eller ute på studentmottagningen - det blir inne.

Igår när jag skulle gå hem från trafikkontoret efter en 11-timmarsdag så fungerade inte hissen ordentligt på jobbet. Det stod en lapp vid dörren att den var felanmäld pga att hissen "hoppar" mellan våningarna. Jag vågade inte åka i en sån hiss utan gick ner i trappan istället. Sen kom ett gäng som skulle ut och flyga och de tog hissen och sa till mig;

- Ja, att du går ner förstår vi, du som ska hem, Vi ska ut och flyga så oss gör det inget om vi fastnar

Av Helga - 1 juni 2012 08:15

Idag är en stor dag i vår familj...

Min pappa som fyller 88 år i höst blir jubeldoktor vid Uppsala universitet. Vid lunchtid är det dags att gå till universitetsaulan och se de nya doktorerna och jubeldoktorerna firas. Mamma, två av mina systrar och några syskonbarn kommer att vara närvarande vid  akten. Ikväll blir det fin middag på slottet för mina föräldrar. Tänk så roligt att de är så pigga och friska att de kan vara med på detta!

Igår höll pappa ett 45 minuter långt anförande på sin fakultet och trots lite oro för hur det skulle gå att prata så länge så gick det utmärkt.

Ska jag säga att jag är stolt eller är det uppenbart?

Av Helga - 25 maj 2012 08:45

Nu är det sommar och båten är i sjön...

Vi stack ut till landet vid fem igår eftermiddag och efter att familjen hade lagt i båten satt vi till bords och åt middag klockan sju. Jag fixade grillmiddag under tiden de jobbade med båten. Det var fler än vi som fick sig ett skrovmål igår kväll... nämligen myggorna. Sen sist vi var vid stugan hade vi fått en mygginvasion! Sen var det järnet hem och Eurovision-TV resten av kvällen- kul att Loreen gick vidare!

Jag ska iväg och jobba idag och ska vara borta i fem dagar med tre hotellövernattningar.

Studenten närmar sig och jag har beställt det vi ska servera på buffén. Dottern ska kolla om några av hennes kompisar kan hjälpa till i köket mot viss ersättning. Vi tog hem två partytält från landet igår, studentmössa, kostym och studentskylt är klar och nu börjar studenten kännas nära...

Allmänt · Flyg · TV
Av Helga - 24 maj 2012 07:45

Igår gick dottern på sin introduktionsutbildning för att få börja övningsköra. Jag åkte med henne in till stan så att hon skulle hitta dit, men sen åkte jag snabbt hem igen. Hem till middagen som vi åt ute i eftermiddagssol. Så småningom kom även sonen hem och vi kunde sitta ute länge... Jag älskar den här tiden!!!

Det var en glad kille som kom hem - han hade fått besked om att han fått sin lärlingstjänst på företaget NCC där han praktiserat och extrajobbat under gymnasieåren. Så nu blir det "studenten", sen en dag ledigt och dagen därpå börjar han jobba. I juli är det industrisemester och då får han ha lite sommarlov! Det är han väl värd efter alla dessa skolår!

Ikväll ska vi åka ut en snabbis till landet. Vi ska lägga i båten och måste passa på nu när sonen kan följa med och hjälpa oss. Efteråt ska vi grilla - det var ett villkor för att sonen skulle vilja komma med! Sen hoppas jag hinna hem till ESC deltävling 2 - jag måste ju se hur det går för Loreen!!!

Allmänt · Musik · TV
Av Helga - 12 maj 2012 06:00

Idag sätter vi oss i bilen och åker till...

Den som hängt med här i bloggen länge vet nog vart vi ska.Vet du inte kan du ju alltid gissa... Svaret kommer efter helgen.

Dottern och hennes lag ska spela "Final four" i Ungdoms-SM och hur det än går är de sämst fyra i landet i sin åldersklass,  U18. Maken, jag och en annan flickas mamma ska ta oss norrut och vi sover över på hotell en natt. Jag har ordnat rum på vårt crewhotell till ett hyfsat pris. Vi laddar upp med lite fika som vi kan ta i bilen på vägen upp.

Sonen besökte ju en bondgård nyligen där han eventuellt kan få en anställning under sommaren och hösten. Allt verkade bra och de som ägde gården var trevliga. Nu inväntar vi bara besked om byggjobbet först. Blir det inte bygget så verkar chanserna stora att få bondgårdsjobbet. Vi skojar med sonen och säger att vi tycker att han ska söka till "Bonde söker fru"