Alla inlägg under mars 2016

Av Helga - 23 mars 2016 10:00

Efter en ganska lång flygdag igår kom vi till hotellet runt 16.30 Jag bestämde mig för att träna direkt och inte vänta. Då finns ju risken att man ändrar sig. Den här gången använde jag cross-trainern, motionscykeln, roddmaskinen, flera andra maskiner och även löpbandet. För första gången sprang jag på löpbandet. Bara några minuter, men ändå -  det går framåt.

Idag måste jag också nämna terrordåden i Brüssel. Det är så förfärligt och hemskt hur terrorister "leker" med oskyldig människors liv. Min kollega var glad att hennes pojkvän, som också arbetar som styrman hos oss, inte flög till Brüssel som planerat. Alla våra flygningar till Belgien ställdes in efter dådet.

23/100 #blogg100

#helga #flyg #terrordåd #brussel #träna

Av Helga - 22 mars 2016 08:30

När du läser detta har jag redan stigit upp (04.40) och tagit bussen och tåget mot Arlanda. Jag har packat med mig en hel del eftersom jag ska vara borta i tre dagar. Det blir två övernattningar på hotell i en svensk stad. Jag är nöjd eftersom hotellet där vi ska bo har ett riktigt fint gym, som jag planerar att använda.

22/100 #blogg100

#helga #flyg #gym #hälsa #resa

Av Helga - 21 mars 2016 08:30

Gårdagen bjöd på vardagliga saker som att handla mat, dammsuga och träna. Festligt blev det senare när vi åt  middag med sonen. Det är så trevligt att träffa barnen och nu börjar vi längta efter att träffa dottern också. Det blir först i maj som vi reser dit, men i veckan ska hennes pojkvän åka ner till Wien. Ikväll kommer pojkvännen hit och plockar ihop lite kläder till henne och då passar vi på att bjuda honom på middag också.

Mina föräldrar ska resa med tåg till min lillasyster på onsdag och sen vidare tillsammans med den familjen till min äldre syster i Oslo på torsdag. Jag jobbar t o m påskafton men vi ska fira med min äldsta syster och hennes familj på påskaftonskvällen. Nu undrar kanske nya läsare hur många systrar jag har egentligen. Jo, jag har tre systrar. En bor i Mantorp, en i Oslo och en i Uppsala, där även jag bor. Det är ett åldersspann på ca 12 år mellan det yngsta syskonet och det äldsta. Vi har en fin kontakt alla fyra systrar med familjer och jag är så glad att ha många syskon.

21/100 #blogg100

#helga #familj #påsk #resa #oslo #wien

Av Helga - 20 mars 2016 09:00

I fredags när vi var ute och flög hela kvällen hade jag köpt med mig chilinötter och kakor från Hemköp i Östersund. Allt för att pigga upp de andra i besättningen och mig själv också förstås - lite fredagsmys ombord på planet helt enkelt!

Kakorna hette "Smörkubb" och var som större och plattare finska pinnar. Det var tunna, spröda kakor som var jättegoda och de var tillverkade av Nisses hembageri i Åsarna. De där kakorna kommer jag helt klart att köpa fler gånger när jag är i trakterna.

Idag påskpyntar jag. Visserligen ska jag jobba mycket fram t o m påskafton men ändå, lite påskfint vill man ju ha hemma.

20/100 #blogg100

#helga #flyg #fika #fredagsmys #påsk #påskpynt #smörkubb

Av Helga - 19 mars 2016 11:45

Igår var jag i Östersund på förmiddagen och efter att ha softat och skypat med dottern i Wien så gick jag ut ett tag. Jag har ett favoritfik som heter Törners konditori dit jag gärna går och det gjorde jag även denna gång. Utanför var det en lång kö på torget i väntan på Idoluttagningen.

Jag mötte även programledaren från Idol Per Lernström och andra medarbetare från tv4 i hissen på hotellet.

19/100 #blogg100

#helga #Östersund #idol

Av Helga - 18 mars 2016 08:56

Igår flög vi en helt fullsatt flight från en storflygplats i Europa. Det var många av passagerarna som hade varit på en mässa och en del var väldigt trötta. Ett helt gäng män reste i sällskap och verkade ha roligt tillsammans. När vi gick med försäljningsvagnen var det tre grabbar som köpte en mjukiskanin av oss. Sen bad de oss att lägga den i knät på en annan resenär som satt längre fram och sov i sin stol. Jag gissar att han blev snopen när han vaknade. När mannen gick av tackade han för presenten - han vsste inte vem han fått den av...

Vi jobbade nära tolv timmar igår så idag får vi vila hela förmiddagen i en svensk stad. Jag tänker bara mysa, promenera och ladda. Eftermiddag och kväll tillbringas i "röret" igen men sen är det ledigt fr o m imorgon.

18/100 #blogg100

#helga #flyg #humor

Flyg · Humor
Av Helga - 17 mars 2016 09:30

Igår flög vi med en härlig kapten. Han är lite cool och laid back...

Varje gång jag skulle ringa in till cockpit svarade han på olika sätt;

- Ja, det är soldäck

- bryggan

- växeln

- pannrummet

- första klass...

Ja, ni förstår att mannen har fantasi.

Vid ett tillfälle hade vi en kort paus på arlanda och vi i kabinbesättningen uttryckte att vi inte hunnit fika då vi haft korta flygningar med många passagerare. Då stack kapten genast iväg och kom tillbaka med croissanter till oss alla. På nästa flygning hade vi lite mer tid och hann smaska i oss det goda. Mums!

17/100 #blogg100

#helga #flyg #fika #kapten #humor #croissanter

Av Helga - 16 mars 2016 09:04

Igår kom vårt schema och då blir det kaos. Alla vill se sitt schema på hemsidan och servern kraschar. Tyvärr händer detta varje månad. Från nästa månad får vi ett nytt system som ska palla trycket och det ser vi ska fram emot.

Igår blev min elev klar och utcheckad. Vi skålade i flygvärdinneskumpa innan landning på Arlanda (äppeljuice och ramlösa). Jag brukar ge en liten present också och den här gången blev det en flygplansmodell (build your own) och lite choklad.

Nu packar jag och drar iväg i tre dagar...